Lönetanten hade skött sig bra i år! Skulle få tillbaks 600 kr så det var rätt nära prickat tycker jag. (Sen gör jag reseavdrag så det blir lite mer tillbaks i slutänden)
det som är spännande med deklerationen är att folk tror att de är ett lotteri...
Får man tillbaka ett större belopp så har man ju förlorat pengar året innan, räntor etc. Får man betala så har man tjänat pengar.
Andreas K skrev:det som är spännande med deklerationen är att folk tror att de är ett lotteri...
Får man tillbaka ett större belopp så har man ju förlorat pengar året innan, räntor etc. Får man betala så har man tjänat pengar.
Eller som Axel sa, att lönetanten skött sig. Att man får tillbaka eller betala kan ju till exempel bero på att man haft fel tabell, eller olika arbetsgivare.
Jag har jobbat extra på Elgiganten där det knappt dragits nån skatt alls på lönespecen. Formodligen pga att man ju inte behöver skatta för dom första lusentapparna. (Kom ihåg när man sommarjobbade som liten tex.)
Sen tycker jag att får man tillbaka så har man ju faktiskt haft ett sparande till väldigt dålig ränta. Bättre att försöka se till att det dras rätt och placera det där "överskottet" där det ger bättre avkastning. Det är visserligen teori mer än praktik för det mesta.
Reco skrev:Det som brukar ställa till det för mig är fonderna. säljer man dem får man ju betala skatt på vinsten. Värdelöst =)
Realisationsvinstskatt! Det är fina grejer det, inkomst av kapital kallas det också.
Visst låter det helt stört att man ska behöva skatta vid försäljning av fondandelar om de har ökat i värde, men så är det!
Seså, betala nu er skatt till farbror staten så ni får njuta av lyxen i vårt välfärdsland!
Jag får tillbaka ett par tusen, precis som jag alltid fått. Medvetet lite högre skattetabell än vad som behövs, men det börjar minska i återbäring nu i takt med att jag närmar mig 300-gränsen...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Lönetanten på Alvex hade inte skött sig.. Får rest på nästan 7000.. Hade inte det nya jobbskatteavdraget funnits hade jag haft en rest på 18500 kr..
Sitter som en smäck.
det är mest lönsamt att inte betala någon skatt alls, spara pengarna och förränta dem på bank eller liknande och sen betala restskatt. Men så får man ju inte göra i normalfallet.
Jag har alltid fått restskatt, i år är inget undantag.