Platt-tv funderingar....

Allt som INTE handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Jag håller med Samuel L om att en projektor är grejen.

Alt 1: Behåll din gamla tv och köp en projektor. Utsändningen på TV-kanalerna är är ändå skitdålig och film tittar man på projektor.

Alt 2: Sälj gamla TVn, köp en entusiastbil för pengarna och kom ut och lufta dig lite istället för att sitta framför dumburken och få välfärdssjukdomar. :mhihi:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

David Alesand skrev: Men om du åker till Malmö så kan du ju stanna till på Hifiklubben också, som referens.
Hifi-klubben har vi i Kristianstad.
Tänkte att jag ska dit och lyssna på detta systemet:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hoe ... system.htm
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Jonas Eriksson
Normal postare

Inlägg av Jonas Eriksson »

Kör svarta Dali Concept 1 runt om ist. det skiljer 200kr/paret och center ligger på 1398:-
De klarar sig bättre i all form av musik och film...
Men uteslut inte subban (HD12), det är nog en av de skojigaste Klubben har, iaf för de pengarna.
Det är min åsikt iaf.

Jag ska flytta om min dator här hemma så jag i lugn o ro kan skriva en guide till ett plattare tv-ideal.
Tjoen i skroen ditt gamla ålarens.
Jonas Eriksson
Normal postare

Hundra hertz, I & P
Att ha hundra hertz i en platt-tv gör en viss skillnad...
Du slipper ett flimmer som kan uppstå av bilder i Interlaced-läget.. ex.vis gamla analoga tv-sändningar el. ifall ni tar emot tv genom hyresvärden.
576i, 720i och 1080i är exempel på upplösningar som är Interlaced.

100, eller 120hertz visar alltså bilden dubbelt så fort i ett försök att jämna ut de två olika, ojämna och jämna raderna.

Om man däremot kör en progressiv bild, ex.vis 576p, 720p eller 1080p
har man ingen nytta alls av 100hz då den visar hela bildrutor i en stöt.
Det man däremot kan få som bakslag på båda lägen, oavsett teknologi är ett hackande vid mjuka sidopanoreringar.
TV'n hinner inte trycka ut bilden i samma takt som panoreringen, nått som kan påverkas negativt av bildförbättringskretsar och funktioner så som DNIe, pixelplus, movieplus osv.
En platt-tv har fullt upp med uträkningar som det är, att slänga in försök till förbättringar är bara dumt. - En kock till i såsen...

HD ready eller Full HD?
Gräset är inte alltid grönare på FullHD-sidan.
Fundera först på vad du ska göra med din tv... vissa tänker titta på sin, andra skryta med den.
För att FullHD ska göra nån större skillnad för oss människor ska du upp på minst 42" för att ana skillnaden mellan en 720p och en 1080p.
Det beror på att "felen".. gruset i bilden inte uppenbarar sig på "små" skärmar (26-40") pga bildytans storlek. Men blåser du däremot upp en grusig bild på en 42"-50" så är det klart att gruset blir till sten och därmed synligt.

37" är den minsta panel idag med FullHD vilket kan tyckas onödigt med tanke på vad jag skrivit ovan. Men sitter du däremot ovanligt nära din skärm så blir en 1080-bild bättre eller om du har tankar på att använda din TV som dataskärm då du får en högre mer överskådlig upplösning. - Vilket till en början kan låta häftigt men tänk efter... är det så ballt att surfa i soffan, kisa åt nyheterna och sitta taskigt för ryggen? De flesta har idag en dataskärm som trots sina små pengar endå slår TV'n du tänker köpa.

Dessutom, HDready/FullHD är INTE en stämpel för bra bild.
En grym, dyr HDready-tv slår självklart en billig FullHD.

Plasma eller LCD?
Snabb och kort förklarat så består en LCD av tre skikt.
Skikt 1, längst bak... en stark vit lampa som alltid är igång när man tittar.
Skikt 2 består av luckor som stängs och öppnas beroende på hur ljus bilden ska va.
Skikt 3, själva bilden, punktvis uppbyggd.
Att bygga såhär ger en ljusstark bild, att visa klarvitt... t.o.m instinktivt bländande vitt är möjligt.
Och med hjälp av en punktvis uppbyggd bild så kan du få en otrolig skärpa, att rita upp individuella hårstrån är inte omöjligt.
Nackdelen är att med tanke på skikt 1, den starka lampan, som alltid är igång så kan en LCD få svårt att visa svärta då luckorna inte täpper till helt och hållet.

Plasma!
Fördelar med plasma är dess storlek:pris ratio, svärta och färger.
Den har en risk för inbränning ifall en och samma bild får stå på under en längre tid. Något som ex.vis Samsung försökt få bukt med genom att vid en viss tid, oftast några minuter, flytta bilden. Men även med denna funktion finns risken där.
Adndra nackdelar, jämfört med LCD, är att den inte blir lika skarp eller eller ljus.
Det hela beror på att den är byggd åt det andra hållet när det gäller ljus.
En plasma bränner en gas och kan stänga av de områden som inte visar bild - den kan därmed visa svärta.
När det gäller färger slår den även LCD'n per krona.
Det beror på att dess byggstenar, pixlarna, brinner och flammar över till närliggande pixlar. Det ger en mjukare bild rörelsemässigt och en varmare bild.
Plasman ger ofta vad folk anser är en "filmisk" bild medan LCD'n ger en korrekt och nästan "bakom kulisserna"-skarp bild.

Vill du ha en FullHD plasma får du va beredd att hosta upp många slantar.

Alla siffror då?
I tv-branchen pågår ett sandlådekrig, högst siffra vinner.
Att skriva ut en dynamisk kontrast är lite som att ta en bild... säg en Renault... Twingo, hyrbil. Vi VET att den inte gärna tar sig över 120km/h men om vi adderar en taskig urinblåsa, en nerförsbacke, hemlängtan och medvind så kommer vi upp i 160km/h. Lite åt det hållet är de när tillverkarna skriver ut sina dynamiska siffror.
Det man ska titta på är den s.k. panelkontrasten, om man nu verkligen ska titta till hästarna - ni vet ju att det krävs mer än hästar för att ta en kurva.
Att jämföra de olika siffrorna går om man håller sig till samma tillverkare, LCD med LCD och plasma m. plasma.

Och när du sen sittar där med din tv... glöm för all del inte att kalibrera den.
Jag har stött på tre tv-apparater som va okej i bilden från fabrik.
NADxxA1/A2, Metz Puros och Toshiba 40XF355D
En kalibreringsskiva inkl. röd, grön, blå-filter kostar 299kr på HifiKlubben.

Övrigt att önska
Har du idag en Boxer-box, Comhem-låda eller sattelit så finns det idag vissa tv-apparater som har mottagare inbyggt.
Att stoppa sladd och dekoder-kort rakt i tv'n förbättrar bilden och gör det smidigare att sappa mellan kanalerna då allt sker internt i tv'n.

EDIT
Att hitta rätt avstånd, hur man inte ska göra och göra.
Det finns de som menar att man ska sätta ett kommatecken mellan tiotal och ental i tumangivningen. Ex.vis 32" blir 3,2m. Vilket jag tycker är rätt långt bort, inte där jag skulle sitta iaf.
Andra menar att tv'n ska va stor som en knuten näve när man håller upp handen med sträckt arm och tittar med ett öga. Vilket också ju är konstigt då tant Agda med sin späda hand hamnar långt bort och med hennes redan taskiga syn kommer hon inte kunna få ut nått ur hennes FullHD-bild.
Leif-lantbrukare däremot har labbar stora som björntassar, han får sitta på soffbordskanten.

När du väl har hittat en kandidat, gå fram så nära som möjligt till skärmen och backa tills att du inte ser de gryniga byggstenarna. - Här har du minimiavståndet.
Hur nära du kan gå beror ju självklart på materialet som visas på skärmen. Men en DVD-bild ger en hyffsad referens, sämre än blåstråle men bättre än digital-tv.
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Måste nog säga att det var ett av de bästa inläggen på detta forum, kan man vara mer saklig och informerad?

Tack för det inlägget nu lärde jag mig massa nytt som jag skall kolla upp.
TURBO IS NO REAL POWER
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

Skulle precis säga detsamma! Underbar info!
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Du är ju skadad Jonas! Men det visste jag ju redan. Skitbra! :D
-692-
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Imponerande :banana:
Tack!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Jonas Eriksson
Normal postare

Ha! :)
Tack pojkar!

Jag har fler reflektioner på tv-köp... men ska låta dom mogna lite och ta sin form.

Det finns föresten LCD-tv som fixar svärta... de har ofta ett kontrastglas framför bildytan.
Lite som att ta på sig ett par solbrillor och fläska på brightness.
Samsungs M och F-serie har det och NADs A2-modeller... m.fl.
Toshiban jag nämnt tidigare fixar svärta förvånansvärt bra trots att den inte har ett glas.
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

Mae skrev:
David Alesand skrev: Men om du åker till Malmö så kan du ju stanna till på Hifiklubben också, som referens.
Ola Hansson, är min kusinkusin, och är kristen och butikschef, hifi-klubben krstd. Jonathan min polare jobbar där ibland med. Bara så du vet ;)
Jonas Eriksson
Normal postare

Achtung kamrater!

Samsung & NAD släpper "snart" nytt...
Ska bli intressant att se..

NAD satsar som vanligt på bred marknad m. tre mottagare (DVB-C/T/S) i tv'n inkl. mpeg4-dekoder för HD-kanaler...

Samsung, återstår att se... men R-serien va ju en prisvärd tv, inte bäst men långt ifrån sämst för pengen.
Carlsson
Megapostare!

Inlägg av Carlsson »

Jonas Eriksson skrev:Achtung kamrater!

Samsung & NAD släpper "snart" nytt...
Ska bli intressant att se..

NAD satsar som vanligt på bred marknad m. tre mottagare (DVB-C/T/S) i tv'n inkl. mpeg4-dekoder för HD-kanaler...

Samsung, återstår att se... men R-serien va ju en prisvärd tv, inte bäst men långt ifrån sämst för pengen.
mpeg4-dekoder låter najs, blir det bra grejer av det? :)
Albin Carlsson
Saabnörd
Saab 9-3 SS Aero 2.8T V6 -06
André
Megapostare!

Re: Platt-tv funderingar....

Inlägg av André »

Mae skrev:Funderar som så många andra att skaffa en platt-tv.
Nu är bara frågan vad man ska välja. LCD eller Plasma?
Storleken på tv:n ska vara mellan 40"-50"
Jag spelar inga spel utan tittar mest på DVD och på Discovery.
Har ingen hd-tv box eller Blueray dvd.
Först och främst beror det faktiskt lite på vilken typ av miljö TV'n skall stå i.
Om det är "konstant" dagsljus, mycket ljusinsläpp, stora fönster i rummet osv kan en LCD som är ljusstarkare vara att föredra.
Är det ett mörkare rum, eller om det kanske inte är några problem med mycket ljusinsläpp så är en ljussvagare plasma att föredra.

En plasma ger dig under bra förutsättningar alltid bättre tryck i svärtan.
Äldre plasmor dras ofta med spökbilder/temporära inbränningar. LCD har inte det besväret. Nyare plasmor är bättre på detta, och några märken har inte alls det problemet
(som kan uppstå av en konstant visad kanal-logga eller att man kör ett spel eller kopplar datorn till TV'n och visar en konstant bild)

Bildmässigt finns det inte en TV i dagsläget som ger bättre bild direkt ur kartong än Pioneer. Kalibrerar du upp den har du den bästa panelen alla kategorier.
Panasonic är i sammanhanget snudd på ett budgetalternativ då Pioneer ligger rätt högt i kurs, och de går inte att få lika bildkorrekta, men är oerhört prisvärda. (Pratar om senaste modellerna...)

Tidningen Hemmabio har i ett par nummer testat ett rätt stort antal paneler och ger på ett förhållandevis lättförståeligt vis (samtidigt som de oftast har bra koll på vad de gör och hur de mäter) en bra överblick över marknadens utbud med styrkor och svagheter förträffligt uppspaltade.

Mitt tips? Eftersom du verkar bo i södra regionera av vårt avlånga land kanske du kan svänga förbi The Rock i Lund, som jag vet har kunnig personal, och få en professionell genomgång :)
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jonas! Sjukt bra inlägg!! :D
Jobbar du som tv/radio-säljare eller?

Om jag sätter ett maxpris på 15.000:- Vilken platt-tv rekommenderar du då?
Själklart så vill jag ju ha så stor tv som möjligt men över 50" känns onödigt.
Vi kommer att ha ca 3,5-4 m till tv:n
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Carlsson skrev:
Mae skrev:
Ola Hansson, är min kusinkusin, och är kristen och butikschef, hifi-klubben krstd. Jonathan min polare jobbar där ibland med. Bara så du vet ;)
Är han kristen! Trevligt! :D
Mae
Legend!

Re: Platt-tv funderingar....

Inlägg av Mae »

André skrev:
Mae skrev:Funderar som så många andra att skaffa en platt-tv.
Nu är bara frågan vad man ska välja. LCD eller Plasma?
Storleken på tv:n ska vara mellan 40"-50"
Jag spelar inga spel utan tittar mest på DVD och på Discovery.
Har ingen hd-tv box eller Blueray dvd.
Först och främst beror det faktiskt lite på vilken typ av miljö TV'n skall stå i.
Om det är "konstant" dagsljus, mycket ljusinsläpp, stora fönster i rummet osv kan en LCD som är ljusstarkare vara att föredra.
Är det ett mörkare rum, eller om det kanske inte är några problem med mycket ljusinsläpp så är en ljussvagare plasma att föredra.
Tv:n kommer att monteras på väggen i ett rum med väldigt mycket fönster och ljusinsläpp (håller på att byggas just nu).
Tv:n skall sitta mellan dörren och kaminen och där bilden visar ett matsalsmöblemang skall soffan vara.
Se bild nedan:
Bild
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

När det gäller det här med dvd-spelare då?
Svärfar har en Harman Kardon HDMI-dvd-spelare. Är den bättre än en vanlig dvd-spelare?
Tror att man kan "skala" upp till full-hd men är inte säker.
Jag har en väldigt bra Pioneer dvd-spelare idag. Jag kanske skall behålla den tills Blueray spelarna har gått ner i pris.
Vad säger ni?
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Mae skrev:När det gäller det här med dvd-spelare då?
Svärfar har en Harman Kardon HDMI-dvd-spelare. Är den bättre än en vanlig dvd-spelare?
Tror att man kan "skala" upp till full-hd men är inte säker.
Jag har en väldigt bra Pioneer dvd-spelare idag. Jag kanske skall behålla den tills Blueray spelarna har gått ner i pris.
Vad säger ni?
Nu innan det är helt klart med alla standarder så skulle jag satsat på en bra Surround förstärkare med hdmi 1.3 och uppskalningsmöjligheter. Ex. Onkyo 505, 605 eller högre. Då får du kanonljud och även kanonbild i uppskalad full HD på alla dina gamla grejer. Ex. digital-tv:n , din gamla vhs-bandare osv. Man får även en bra bildväxlare på köpet.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Det är väl ganska bestämmt att det blir Blue-Ray som kommer vara standard i ett par år i alla fall. HD-DVD är ju helt nedlagt nu så det ska man ju inte köpa i alla fall...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Jonas Eriksson
Normal postare

Mae skrev:Jonas! Sjukt bra inlägg!! :D
Jobbar du som tv/radio-säljare eller?

Om jag sätter ett maxpris på 15.000:- Vilken platt-tv rekommenderar du då?
Själklart så vill jag ju ha så stor tv som möjligt men över 50" känns onödigt.
Vi kommer att ha ca 3,5-4 m till tv:n
Japp, jag ser skärmar passera dagligen... :)
Jag jobbar på Hifi Klubben i Jönköping.

Det där är svårt, att bestämma vad du ska ha...
Men med tanke på hur ditt rum ser ut så skulle jag hålla mig borta från Plasma pga. den taskiga förmågan att visa vitt och den större nackdelen - att den har glasruta som kommer orsaka reflexer i bilden.

Håll dig därför också borta från LCD-modeller med kontrastglas så som Samsung M och F-serie, NAD A2 och kommande A3.

Avstånd är ju som sagt en smaksak men att gå på 42", 46" eller 50" på den ytan låter för mig som rätt brutalt, 42" går väl ann men tänk på att du kommer att hamna i knäet på nyhetsuppläsarna med en så stor skärm.
En 40" brukar mäta ca. en meter i bredd m. ram. Du kan ju ta en tummstock och hålla upp mot väggen så förstår du hur stort det är.
Men åk och titta på de olika skärmstorlekarna, gärna hemma hos folk så du får en uppfattning om hur stort det är.

Vill du däremot ha en stor skärm för, nästan uteslutande, film så skulle jag alla gånger satsa på projektor och motordriven duk och komplettera med en liten 32" för TV.
En Optoma HD65 skickar ut en 720-bild och kostar 7o5.
En motordriven duk går på ca. 3papp... alltså fortfarande nästan hälften så billig som en 42-46" grym LCD.

Men ska du ändå köra TV så behöver du och jag veta mer va du kommer använda den till.
Du kommer bo i hus så jag antar att du kommer ha Boxer eller iaf. marksänd tv. (DVB-T)
Då kan du i princip köpa vilken platt-tv som helst då de flesta (jag har inte sett någon utan) DVB-T(-erestrial) mottagare.
Men det du däremot kan fundera på är ju om du vill ha två mottagare eller inbyggd hdisk. Fördelen är att du inte missar nått, nackdelen är väl att det alltid finns nått skräp att titta på - mindre tid till det riktiga livet.
Å andra sidan kan man se OS utan att behöva gå upp mitt i natten.

Femton papp är mycket pengar, tyvärr så får man inte så mycket platt-tv som samtidigt är stor för de pengarna. (Anser jag)
Inte om man ska köpa i butik, möjligtvis kan man hitta tyskimport som fortf. är bra men man förlorar garanti. Du kan ex.vis inte köpa en tysk tv och byta den i Sverige.
På 16papp hittar du 40" Nad med tre olika mottagare i DVB-T/S/C... dock utan väggfäste,stativ och högtalare.

På mitt jobb har jag idag suttit med en Hitachi 37" för 12papp, kalibrerat den med skiva och färgfilter i ung. 30-40min.
Den visar riktigt schysst bild tycker jag, för sina pengar.
Den är inte jättelångt ifrån vår 32" Metz för 16papp som står precis ovanför.

Det står inte när du ska flytta in i huset men är det lång tid kvar så skulle jag vänta, i sommar eller ef. sommaren så lär det finnas nya modellserier.
- Om du inte ska se på EM och det blir bra med sol så kommer du väl inte sitta hemma så mycket?
Sharp har nått smaskigt på gång nu också och senast de släppte nytt va det inte värt att köpa något annat.
Sen har vi ju Samsung som smyger med nytt och NAD's A3-modeller.

Ang. Blue-ray / HD-DVD
Ja, slaget är vunnet.
Toshiba som varit den stora drivkraften bakom HD-DVD har lagt ner sin produktion och forskning.
Denon kommer i sommar lansera en ny serie Blue-Rayspelare som kommer gå från 20k till mer normala priser.
Med tanke på hur duktiga Denon är på att vinna priser för deras DVD-spelare så bör de också knipa några utdelningar för deras BR-spelare.

Men tänk också på att vissa BR-spelare inte stödjer DVD eller CD då de kommer tillverka spelare som bara har blålaser, detta pga att hålla priset nere och dessutom har de flesta redan en rödlaserlirare hemma idag.

Hittills idag anser jag att PS3'an är den bästa BD-spelaren.
Den är mångsidig, snygg, bra på det den gör, billig och går att uppdatera relativt snabbt och enkelt.

Ang. hemmabiostärkare med uppskalning och Dolby True HD, DTS Master HD osv.
Har man gamla saker som skickar ut en 576i-bild så kommer dagens platt-tv inte kunna ta emot signalen utan bearbetning.
Då är det viktigt att de iaf. blir en 576p-bild.
Men DTS-HD osv. är alltid vajjert att ha men har du inte högtalare eller planerar att köpa högtalare som kan förmedla den bättre kvalitén så finns det ingen anledning till att köpa en sådan stärkare.
Det viktigaste är att förstärkaren låter bra, dekaltrimma kan vem som helst göra, likaså i platt-tv branchen.

Kom också ihåg att det är skillnad på HDMI-switch och HDMI-repeater.
En repeater gör inget annat än att skeppa vidare, en switch kan behandla bilden och även behålla ljudet själv. I vissa fall kan de t.o.m förbättra bilden.
Med en switch får du verkligen allt i en kabel, med en repeater måste man addera en ljudkabel ex.vis optisk eller koaxial och den goda tanken med allt i en sladd faller platt.

Harman Kardon i all ära, de är kalasbra på att bygga strömstarka förstärkare men är tyvärr inne i en svacka när det gäller optiken i cd/dvd-spelare.
Jag skulle inte köpa HK när det gäller DVD osv. men förstärkarna är grymma. Men kom ihåg att man alltid får vad man betalar för.

André skrev: Bildmässigt finns det inte en TV i dagsläget som ger bättre bild direkt ur kartong än Pioneer. Kalibrerar du upp den har du den bästa panelen alla kategorier.
What?
...bättre bild direkt ur kartong?
Men man vill inte ha en tv direkt ur kartong.
Kalibrera ska man alltid göra, att den är bäst i alla kategorier undrar jag, vilka kategorier tänker du på?
Och enligt vem, dig? - tidningen Hemmabio?
TV är personligt, dessutom är det svårt att kalibrera bort solen, ett litet rum och en dålig planlösning.
Pioneer må va duktiga men de kommande skärmarna är inte tillverkade av Pioneer själva då NEC planerar att köpa tillbaka deras plasma-fabrik.
Ist. kommer Pioneer börja med 44" Full-HD plasma och kommer att köpa sina övriga plasmapaneler från Panasonic.
LCD-panelerna kommer komma från Sharp då de två har inlett ett utvecklingssamarbete.
Skriv svar