Ascona a 71 turbo
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ascona a 71 turbo
hej jag heter Patrik och är 36 år och hade lust att köpa något kul.
När jag var 18 hade jag en pojk dröm , att sätta riktig fart på en ascona med volvo motor. men det gjorde jag aldrig , så nu när barnen blivit lite större så 2004 köpte jag mej ett projekt.
Ascona a -71a
så här var den när jag köpte den
vikt 1010 kg
reggad med:
allt onödigt bortplockat
störtbåge
4-linkad 240 rallycrossbakaxel lamelldiff 4:10 utv
ställbara fjädrar och dämpare i ett (ved inte vad det heter ser utt som på en motorcykel) torn som går in igenom hjulhuset
b23 rally motor 200 hk rak ställd b20 tråg
torbedväggen bakflyttad så att motorn kommer 20cm längre bak (bättre vikt fördelning)
rally styrsnäcka 2,6 rattvarv
m45 låda
ventilerade omega bromsar fram
markfrigångca 8-9cm sten hårt i fram lite mjukare i bak så den sätter sig för bättre fäste
den gick väll hyfsatt ett tag tills topp pakningen gick
lyfte ur motorn hösten 2005 och skaffade en b21 et i mkt bra skick
har jobbat med den under lediga stunder från min härliga familj.
man får uttnyttja dom stunder som blir över
b21et var orginal för utom intercoler och förstärkt koppling (380nm)
jag var ute på premiär tur 060207
den gick ju klart bättre än rally motorn trots mindre hk
antagligen tack vare ett högre och jämnare vrid hela vägen
Inga problem att växla ner till 2an i 40 och rita två 10 meter långa streck trots ynka 160 original hk
klart över förväntan
sedan efter hand så portade jag en 405topp sattei k-kam och 940 grenrör
gnistat k-jet och höjde trycket till 1,4
sedan körde jag201m på8,6 och 402m på 13,30/172km/h med vinterdäck .ca 230hk
siktar väll på längre sikt på mellan 350-400hk som håller och fungerar och är lättkört på gatan. har inte tid att meka hela kvällarna.
under vintern 2006-2007 har jag köpt på mig lite grejer en ny turbo kkk-27 en nerkapad scania ic och ett megasquirt.
jag räknar med ca 350hk vid 1.3-1,4 bars laddtryck
hoppas bli färdig till sommaren
karossen skulle behöva en liten genomgång lite naggad i kanten efter 35 år
Mvh Patrik H
Götene
När jag var 18 hade jag en pojk dröm , att sätta riktig fart på en ascona med volvo motor. men det gjorde jag aldrig , så nu när barnen blivit lite större så 2004 köpte jag mej ett projekt.
Ascona a -71a
så här var den när jag köpte den
vikt 1010 kg
reggad med:
allt onödigt bortplockat
störtbåge
4-linkad 240 rallycrossbakaxel lamelldiff 4:10 utv
ställbara fjädrar och dämpare i ett (ved inte vad det heter ser utt som på en motorcykel) torn som går in igenom hjulhuset
b23 rally motor 200 hk rak ställd b20 tråg
torbedväggen bakflyttad så att motorn kommer 20cm längre bak (bättre vikt fördelning)
rally styrsnäcka 2,6 rattvarv
m45 låda
ventilerade omega bromsar fram
markfrigångca 8-9cm sten hårt i fram lite mjukare i bak så den sätter sig för bättre fäste
den gick väll hyfsatt ett tag tills topp pakningen gick
lyfte ur motorn hösten 2005 och skaffade en b21 et i mkt bra skick
har jobbat med den under lediga stunder från min härliga familj.
man får uttnyttja dom stunder som blir över
b21et var orginal för utom intercoler och förstärkt koppling (380nm)
jag var ute på premiär tur 060207
den gick ju klart bättre än rally motorn trots mindre hk
antagligen tack vare ett högre och jämnare vrid hela vägen
Inga problem att växla ner till 2an i 40 och rita två 10 meter långa streck trots ynka 160 original hk
klart över förväntan
sedan efter hand så portade jag en 405topp sattei k-kam och 940 grenrör
gnistat k-jet och höjde trycket till 1,4
sedan körde jag201m på8,6 och 402m på 13,30/172km/h med vinterdäck .ca 230hk
siktar väll på längre sikt på mellan 350-400hk som håller och fungerar och är lättkört på gatan. har inte tid att meka hela kvällarna.
under vintern 2006-2007 har jag köpt på mig lite grejer en ny turbo kkk-27 en nerkapad scania ic och ett megasquirt.
jag räknar med ca 350hk vid 1.3-1,4 bars laddtryck
hoppas bli färdig till sommaren
karossen skulle behöva en liten genomgång lite naggad i kanten efter 35 år
Mvh Patrik H
Götene
Senast redigerad av 1 Patrik H, redigerad totalt 24 gånger.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
jag kom över ett ms1 v2,2 för 500kr av en jobbar kompis men jag har bara kopplat upp det i pc ännu och kalibrerat givare och ställt in konstanter.
vad jag har hört skall det vara väldigt bra flöde i opel motorerna jag läste att det finns dom som byter stakar och sätter i volvo kolvar och kan få det att hålla riktigt bra. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=1900
jag har lite bilder här :
http://www.garaget.org/?car=24236
mvh patrik
vad jag har hört skall det vara väldigt bra flöde i opel motorerna jag läste att det finns dom som byter stakar och sätter i volvo kolvar och kan få det att hålla riktigt bra. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=1900
jag har lite bilder här :
http://www.garaget.org/?car=24236
mvh patrik
nu har jag uppdaterat lite på garaget jag länkar dit så slipper jag skriva 2 ggr
http://www.garaget.org/?car=24236
http://www.garaget.org/?car=24236
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
nu har jag lagt in några filmsnuttar där jag testat lite men jag har tyvärr inte mappat än bara testat lite på en mapp jag hittade på nätet. den verkar gå lite fett .
men jag skall mappa ordenligt med bredbands lambda när jag har besiktigat.
mvh patrik
http://www.garaget.org/?car=24236
men jag skall mappa ordenligt med bredbands lambda när jag har besiktigat.
mvh patrik
http://www.garaget.org/?car=24236
var ute och testade lite häromdagen börjar gå skapligt.
då spann det på trean vid gaspådrag i 70 upp till 100 riktigt skoj
men den går bra ibland och skit ibland
det har strulat en hel del i sommar men det verkar hänga ihop med jordproblem i ms.
besiktigade bilen för några veckor sedan en 1a på dåliga torkare
annars besiktigade jag den precis som den är bara ställde wastegaten fullt öppen.
men i sommar har jag bränt boxen rasat en ventil oljeläckage osv
och det finns ju annat än bilar här i livet
men nu har jag beställt en bb och skall dra om alla jord kablar till ms
så nu känns det som jag är på G
då spann det på trean vid gaspådrag i 70 upp till 100 riktigt skoj
men den går bra ibland och skit ibland
det har strulat en hel del i sommar men det verkar hänga ihop med jordproblem i ms.
besiktigade bilen för några veckor sedan en 1a på dåliga torkare
annars besiktigade jag den precis som den är bara ställde wastegaten fullt öppen.
men i sommar har jag bränt boxen rasat en ventil oljeläckage osv
och det finns ju annat än bilar här i livet
men nu har jag beställt en bb och skall dra om alla jord kablar till ms
så nu känns det som jag är på G