Volvo 242 Turbo -75 (SÅLD)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Här har de hänt gaaalet lite på slutet! Bilen var i stort sett såld, men köparen ångrade sig och köpte en VOC bil istället. Men de sporrade mig istället att fortsätta med bilen.
Saker som står på att göra listan:
Förlänga kardan 37mm så jag slipper adaptern.
Hastighetsmätare
Oljereturen byggas om, mottrycksmätare ska kopplas in
Vindrutetorkare och spolare ska kopplas in.
Dörrsidor skulle gjorts i ordning.
Skiljevägg mellan kupé och bagageutrymmet.
Sen ska vi åka på Motornord i Sundsvall i köra den i deras Dyna Pack för att få lite effektsiffror på maskin.
Då vet ni!
Ajööken!
Saker som står på att göra listan:
Förlänga kardan 37mm så jag slipper adaptern.
Hastighetsmätare
Oljereturen byggas om, mottrycksmätare ska kopplas in
Vindrutetorkare och spolare ska kopplas in.
Dörrsidor skulle gjorts i ordning.
Skiljevägg mellan kupé och bagageutrymmet.
Sen ska vi åka på Motornord i Sundsvall i köra den i deras Dyna Pack för att få lite effektsiffror på maskin.
Då vet ni!
Ajööken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hallåå!
Har vart ute en sväng idag och kört med bilen. Gick kanon fint faktiskt.
Alla vibrationer är väck nu och de känns superskönt. Jag var enormt orolig över diverse olika fel som skulle kunna funnits men nu är de väck. Monterade även dit värmepaketet, dom för övrigt är stort nog o värma upp en 2-plans villa. Men nu är de på plats, bara nå slangar som ska dit och lite el-mek sen är de klart för användning.
Ska även passa på o tacka Hellquist som var enormt taggad och drev på hela tiden! Han har även lite mobilfilm som vi kanske hostar upp från provkörningen!
Mera mek framöver!
Ajöken!
Har vart ute en sväng idag och kört med bilen. Gick kanon fint faktiskt.
Alla vibrationer är väck nu och de känns superskönt. Jag var enormt orolig över diverse olika fel som skulle kunna funnits men nu är de väck. Monterade även dit värmepaketet, dom för övrigt är stort nog o värma upp en 2-plans villa. Men nu är de på plats, bara nå slangar som ska dit och lite el-mek sen är de klart för användning.
Ska även passa på o tacka Hellquist som var enormt taggad och drev på hela tiden! Han har även lite mobilfilm som vi kanske hostar upp från provkörningen!
Mera mek framöver!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Han är o mekar hoj just nu, men jag ska se om vi under morgondagen kan fixa upp den.ERnsT skrev:Höpp, upp med filmen nu bara, vore riktigt kul att se denna skapelse live någongång.
De är bara o lasta brukshinken o åka upp! Ni är varmt välkomna o hälsa på! De är 106 mil från Jönköping till Umeå...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nu finns filmen, absolut inget speciellt om ni hade hoppats på de... Men ett bevis på att skiten funkar...
FILM
Ajöken!
FILM
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Fint Nicke! Tufft med lite snösprut där i slutetNicke Nyman skrev:Nu finns filmen, absolut inget speciellt om ni hade hoppats på de... Men ett bevis på att skiten funkar...
FILM
Ajöken!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jepp! De va fint o få prova kardanen framförallt. De kändes bra! Den har ju stått på pallbockar sen typ i början av dec tror ja... Skönt o ha den på alla 4a nu...Andreas K skrev:Gött Nicke! Kul att se att inte alla har sina bilar på pallbockar
Tackar! Hehe... 3ans växel dessutom... Mäktiga effekter vettu...Adolfsson skrev: Fint Nicke! Tufft med lite snösprut där i slutet
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Efter provkörningen så har de börjat skena i min skalle.
Pratade nyss med en kille som är grym på att porta toppar här i stan. Eller ja metropolen Sävar för att vara rätt. Han skulle göra en fin portning till mig. Sen ska de stoppas i en Måne 7 eller Måne 8 kam. En folkracekam som är rätt elak.
Måne 7 kammen har 296 graders duration vid 0,50mm ventilspel, vid 0,30mm ventilspel så har den 330 graders duration. Vid 0,40mm ventilspel så har den 312 graders duration. 12,2mm lyft. Intressant kam.
Måne 8 kammen har 291 graders duration vid 0,50mm ventilspel men då 12,5mm lyft. Har ingen mer spec på den. Men mera lyft brukar ju kunna vara bra. Vi får se vilken av dom de blir.
Ska upprätta en "Att göra" lista i garaget. Sen tar ja med mig de galna kusinerna och åker till garaget. De rapplar nog bara till så är de full fart på dom!
De va en liten update!
Släng in frågor om ni har några, allt kanske är solklart redan...
Ajöken!
Pratade nyss med en kille som är grym på att porta toppar här i stan. Eller ja metropolen Sävar för att vara rätt. Han skulle göra en fin portning till mig. Sen ska de stoppas i en Måne 7 eller Måne 8 kam. En folkracekam som är rätt elak.
Måne 7 kammen har 296 graders duration vid 0,50mm ventilspel, vid 0,30mm ventilspel så har den 330 graders duration. Vid 0,40mm ventilspel så har den 312 graders duration. 12,2mm lyft. Intressant kam.
Måne 8 kammen har 291 graders duration vid 0,50mm ventilspel men då 12,5mm lyft. Har ingen mer spec på den. Men mera lyft brukar ju kunna vara bra. Vi får se vilken av dom de blir.
Ska upprätta en "Att göra" lista i garaget. Sen tar ja med mig de galna kusinerna och åker till garaget. De rapplar nog bara till så är de full fart på dom!
De va en liten update!
Släng in frågor om ni har några, allt kanske är solklart redan...
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
En liten update såhär på fredagskvällen. Har fått igen bakaxeln från IGMAB, de har shimsat in lamellpaketet åt mig, bytt nån packbox o lager.
Nu ska den sättas ihop med drivaxlar, bromsdetaljer osv, sen lyftas på plats. Sen ut och provköra.
Sen börjar de vara dags för lite soppasystems mek och avgas mek. Bromsa sig lite, besikta och hoppas på de bästa!
Får väl återkomma med nån update när de hänt något mer!
Blir ett tag mellan garagekvällarna då man har blitt pappa och ska ha tid över för fru och barn.
Ajöken!
Nu ska den sättas ihop med drivaxlar, bromsdetaljer osv, sen lyftas på plats. Sen ut och provköra.
Sen börjar de vara dags för lite soppasystems mek och avgas mek. Bromsa sig lite, besikta och hoppas på de bästa!
Får väl återkomma med nån update när de hänt något mer!
Blir ett tag mellan garagekvällarna då man har blitt pappa och ska ha tid över för fru och barn.
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Min lamelldiffade bakaxel är nu på plats! Ska bara montera handbromsvajrarna inne i kupén sen så ska de börja va redo för att mappas på mera laddtryck!
Är svårt sugen på att inhandla en Super 7a från DD7 och börja bygga banräcer med grejorna från Volvon.
Ajöken!
Är svårt sugen på att inhandla en Super 7a från DD7 och börja bygga banräcer med grejorna från Volvon.
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Kan avslöja lite eventuella framtidsplaner, för att liva upp tråden lite kanske.
Grubblar lite på följande, antingen så plockar jag ur motor, drivlina, bakaxel, stolar, mätare, monterar dit en standard bakaxel så bilen är rullande och säljer chassiet rullande, tar de pengarna och införskaffar ett Super 7a chassie från DD7 som ligger utanför stan. Jaa, sen kan ni räkna ut resten vart motor osv hamnar.
Alt 2 är att jag säljer bilen komplett som den är, satsar på en 318is alt 325 E30, fint chassie och fina bromsar, stolar samt bur och åker så mycket bana jag bara kan. Och behåller bilen besiktningsbar dessutom.
Alt 3, behåller Volvon, monterar BMW M5 E34 bakvagn, förbättrar banegenskaperna ganska radikalt skulle jag tro. Sen kanske man även får tag i en S38B38 till bra pris o hinkar ner den, givetvis överladdad.
Så, snacka på så får vi se vad ni tycker är bäst för mig!
Ajöken!
Grubblar lite på följande, antingen så plockar jag ur motor, drivlina, bakaxel, stolar, mätare, monterar dit en standard bakaxel så bilen är rullande och säljer chassiet rullande, tar de pengarna och införskaffar ett Super 7a chassie från DD7 som ligger utanför stan. Jaa, sen kan ni räkna ut resten vart motor osv hamnar.
Alt 2 är att jag säljer bilen komplett som den är, satsar på en 318is alt 325 E30, fint chassie och fina bromsar, stolar samt bur och åker så mycket bana jag bara kan. Och behåller bilen besiktningsbar dessutom.
Alt 3, behåller Volvon, monterar BMW M5 E34 bakvagn, förbättrar banegenskaperna ganska radikalt skulle jag tro. Sen kanske man även får tag i en S38B38 till bra pris o hinkar ner den, givetvis överladdad.
Så, snacka på så får vi se vad ni tycker är bäst för mig!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
tycker i ordning alt. 3,1,2.... extrembygge är roligt, super7a är också kul, och givetvis är e30 kul med....men för vanligt... om man vill synas. och det vill man ju...Nicke Nyman skrev:Kan avslöja lite eventuella framtidsplaner, för att liva upp tråden lite kanske.
Grubblar lite på följande, antingen så plockar jag ur motor, drivlina, bakaxel, stolar, mätare, monterar dit en standard bakaxel så bilen är rullande och säljer chassiet rullande, tar de pengarna och införskaffar ett Super 7a chassie från DD7 som ligger utanför stan. Jaa, sen kan ni räkna ut resten vart motor osv hamnar.
Alt 2 är att jag säljer bilen komplett som den är, satsar på en 318is alt 325 E30, fint chassie och fina bromsar, stolar samt bur och åker så mycket bana jag bara kan. Och behåller bilen besiktningsbar dessutom.
Alt 3, behåller Volvon, monterar BMW M5 E34 bakvagn, förbättrar banegenskaperna ganska radikalt skulle jag tro. Sen kanske man även får tag i en S38B38 till bra pris o hinkar ner den, givetvis överladdad.
Så, snacka på så får vi se vad ni tycker är bäst för mig!
Ajöken!
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
När de är lördag och man har lite att göra så måste man skaffa sig göra. Jag ringde Åström och frågade om vi skulle mappa. Han var på så vi tog oss iväg till skärgården där bilen stod, jackade in en dator o begav oss iväg.
De började lite roligt faktiskt för ja har kopplat in en pysventil för att kunna justera laddtrycket. Och hur ja hade kopplat den i början låter vi vara osagt men min mappsensor hängde iaf inte med, och den ska klara 1,5bar. De nådde vi vid typ 4500rpm. Sen klippte den. Såå, de blev o fundera på hur vi skulle koppla om pysventilen. Jaja, ja gjorde ett försök, kopplade om, stängde pysventilen och fick ett laddtryck på 0,5 bar, stabilt och bra. Mappade till den där då de inte rikigt gått bra där tidigare. Fick de kanon och den skjuter på rätt bra redan där.
Jaja, mera laddtryck ville vi ha så jag skruvade lite på pysventilen. 15Psi landade vi på då. Ungefär 1,0 bar. Gick lite fett i början men innan vi gav oss så snöt de på bra. Nu ska vi bara kolla över hela bilen, fixa till oljan in i turbon då jag sett (läst i en tabell) att hålet in ska vara typ 2,5mm. De mår turbon bättre av, nu har jag 8mm...
Termostathuset har pajat. De har blivit ett minimalt hål på de, så de blir en liten fontän där när bilen blir riktigt varm... Så jag måste ha tag i ett nytt sånt. Så är de någon som vill skänka, säg till!
Mera tryck kommer, frågan är bara när! Men den går bra nu iaf!
Ajöken!
De började lite roligt faktiskt för ja har kopplat in en pysventil för att kunna justera laddtrycket. Och hur ja hade kopplat den i början låter vi vara osagt men min mappsensor hängde iaf inte med, och den ska klara 1,5bar. De nådde vi vid typ 4500rpm. Sen klippte den. Såå, de blev o fundera på hur vi skulle koppla om pysventilen. Jaja, ja gjorde ett försök, kopplade om, stängde pysventilen och fick ett laddtryck på 0,5 bar, stabilt och bra. Mappade till den där då de inte rikigt gått bra där tidigare. Fick de kanon och den skjuter på rätt bra redan där.
Jaja, mera laddtryck ville vi ha så jag skruvade lite på pysventilen. 15Psi landade vi på då. Ungefär 1,0 bar. Gick lite fett i början men innan vi gav oss så snöt de på bra. Nu ska vi bara kolla över hela bilen, fixa till oljan in i turbon då jag sett (läst i en tabell) att hålet in ska vara typ 2,5mm. De mår turbon bättre av, nu har jag 8mm...
Termostathuset har pajat. De har blivit ett minimalt hål på de, så de blir en liten fontän där när bilen blir riktigt varm... Så jag måste ha tag i ett nytt sånt. Så är de någon som vill skänka, säg till!
Mera tryck kommer, frågan är bara när! Men den går bra nu iaf!
Ajöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Varför inte 24V?Andreas K skrev:Bygg 16v eller 20v i 242an
Kul att det rör på sig. Lite filmer livar upp tråden
Jaa, vi ska se om vi inte kan filma lite här framöver, har dock lite småskruvning. Får se hur de ser ut närmare helgen...
AJöken!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ikväll vart de mek mek i Nymans garage...
På listan stod väl att undersöka vibrationer, fylla olja i bakaxeln, grejja med olja in i turbon, oljeretur, efterdra bultar i bakvagnen och övrig drivlina.
Ok, de börjades med att jag själv kom till garaget o började klura på vart den fina PPF 50mm dumpventilen skulle sitta. Den fick sig en plats iaf, o den funkar kanon. Sen fick CH i uppdrag att meka oljeretur så den som satt där läkte. Sen blev de mek med oljan in. De fixade Micke och jag själv. Vi svetsade igen nippeln och borrade upp en 2,5mm hål, enligt Holsets rekommendationer. Blev kanon och jag märkte skillnad o oljetrycket av de där. Mycket stadigare på tomgång och högre tryck framför allt. Har dock inte kollat så mycket angående tidigare laddtryck osv men de kommer nog. Dock så gick den eljest nu mot för i lördags tyck ja.
De fylldes på mera olja i bakaxeln då de råkade va för lite där. Ivern är ibland för stor. Men nån större skada är inte skedd.
Sen blev de provstart och justering av tomgång. Sen blev de FIKA!! Kaffe, macka och bulle, satt som en bogträff i september.
Efter de återgick vi till garaget där Vofflan stod med ändan i vädret pga oljepåfyllningen där. Ja fick ju nå skumma vibrationer sist vi mappade, och vibrationer är något som förföljer mig. När bakändan ändå va i luften så kände jag på vänster bakhjul. Jaha, där va spacern HELT lös typ, eller ja, den satt inte speciellt hårt iaf. Så där rörde de på sig kraftigt. Åtgärdades fort av Micke. Sen var de dags för provsnytning. Så vi gav oss iväg och den skötte sig bra. Vi åkte ut till BMW Turbo garaget samt båtbyggargaraget och hissade bilen för lite allmän koll av bultar i bakvagnen. CH var ivrig som få då idén va hans. Han kollade över alla bultar och 2 var fingerlösa...
Men nu sitter de som berget så vi snöt iväg hemmåt oxå, efter ett stiftbyte som ägde rum där ute oxå. Vart bättre på tomgången o kändes bättre hela vägen! KANON! Tack Micke för stiften!
Nu sitter jag hemma och de känns som om datorn står 5 meter bort, jag är trött, allt ser litet ut!
Här nere kommer lite bilder från kvällen, ursäkta kvallan men min mobilkamera börjar ha gjort sitt tror jag!
Micke svetsar...
Christer tittar på hur en riktig motor ska se ut!
CH kollar till kardanen vid lådan!
De va allt för ikväll!
På listan stod väl att undersöka vibrationer, fylla olja i bakaxeln, grejja med olja in i turbon, oljeretur, efterdra bultar i bakvagnen och övrig drivlina.
Ok, de börjades med att jag själv kom till garaget o började klura på vart den fina PPF 50mm dumpventilen skulle sitta. Den fick sig en plats iaf, o den funkar kanon. Sen fick CH i uppdrag att meka oljeretur så den som satt där läkte. Sen blev de mek med oljan in. De fixade Micke och jag själv. Vi svetsade igen nippeln och borrade upp en 2,5mm hål, enligt Holsets rekommendationer. Blev kanon och jag märkte skillnad o oljetrycket av de där. Mycket stadigare på tomgång och högre tryck framför allt. Har dock inte kollat så mycket angående tidigare laddtryck osv men de kommer nog. Dock så gick den eljest nu mot för i lördags tyck ja.
De fylldes på mera olja i bakaxeln då de råkade va för lite där. Ivern är ibland för stor. Men nån större skada är inte skedd.
Sen blev de provstart och justering av tomgång. Sen blev de FIKA!! Kaffe, macka och bulle, satt som en bogträff i september.
Efter de återgick vi till garaget där Vofflan stod med ändan i vädret pga oljepåfyllningen där. Ja fick ju nå skumma vibrationer sist vi mappade, och vibrationer är något som förföljer mig. När bakändan ändå va i luften så kände jag på vänster bakhjul. Jaha, där va spacern HELT lös typ, eller ja, den satt inte speciellt hårt iaf. Så där rörde de på sig kraftigt. Åtgärdades fort av Micke. Sen var de dags för provsnytning. Så vi gav oss iväg och den skötte sig bra. Vi åkte ut till BMW Turbo garaget samt båtbyggargaraget och hissade bilen för lite allmän koll av bultar i bakvagnen. CH var ivrig som få då idén va hans. Han kollade över alla bultar och 2 var fingerlösa...
Men nu sitter de som berget så vi snöt iväg hemmåt oxå, efter ett stiftbyte som ägde rum där ute oxå. Vart bättre på tomgången o kändes bättre hela vägen! KANON! Tack Micke för stiften!
Nu sitter jag hemma och de känns som om datorn står 5 meter bort, jag är trött, allt ser litet ut!
Här nere kommer lite bilder från kvällen, ursäkta kvallan men min mobilkamera börjar ha gjort sitt tror jag!
Micke svetsar...
Christer tittar på hur en riktig motor ska se ut!
CH kollar till kardanen vid lådan!
De va allt för ikväll!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72