Billjud

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

sonatarctica
Megapostare!

Billjud

Inlägg av sonatarctica »

Tjena! Jag vet inte om tråden ska ligga i denna delen eller i teknikdelen men strunt samma.

Jag har en BMW 316i av e30 karossen och ska nu köpa lite ljud, ja har för tillfället en sony stereo på 4 gånger 50 watt plus 4 högtalare, 2 där fram o 2 i hatthyllan. Detta ger helt okej ljud men inte mer, ja är främst ute efter lite mer rejälare bas.

Är det nån som kan tipsa om någon bra baslåda och slutsteg som inte kostar allt för mycket? Kanske runt 1 - 2 tusen för basen och jag vet faktiskt inte vad slutsteg går på i pris...

Jag antar att slutsteg är ett måste också?

Lite tips om inkoppling o sådant hade inte skadat heller då ja är ny inom detta!

MVH// Thomas
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

Om du vill ha bra ljud i bilen så satsa på dls eller lite dyrare märken och inte Gas eller MDS.
Sen när de gäller slutsteg så finns de en djungel av bra men de beror helt på hur du vill koppla.

Kör du DLS hela bilen så kan de bli väldigt bra men bygg lådorna själv när de gäller till basen så kommer du billigare undan.

MVH

F
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Mitt tips om du vill ha riktigt bra ljud är att du helt enkelt köper slutsteg till de högtalare du har. Om nu de högtalarna inte är 20 år gamla och luktar svamp. :wink: Min erfarenhet då, är att du får ett helt annat tryck i högtalarna, och mycket goare ljud. Inget behov för baslåda

fast vill du ändå ha det, så vet jag inte specifikt vad du ska ha, förutom att du inte ska köpa billig skit. :wink:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Okej, ja har tyvärr lite begränsad ekonomi :cry: ingen som har lite mer tips?
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt

sonatarctica skrev:Okej, ja har tyvärr lite begränsad ekonomi :cry: ingen som har lite mer tips?
Ett slutsteg som är vettigt kostar 1500. Är dina högtalare gamla, så kan du köpa 4stycken typ på BRL eller dyl. för 1000:-
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

Det finns nog ungefär lika många sätt att bygga billjud som det finns människor som håller på med det. Men så här skulle nog jag gjort om ja skulle skaffa billjud idag...

Huvudenhet hade du redan... 4x50w räcker.

Vad är det för högtalare fram? 5,25" Coax? Byt ut dem mot ett "vanligt" framsystem med lösa diskanter. Vet inte vart framhögtalarna är placerade i en BMW, men antar att de är nånstans vid knäna. Och där har iaf. inte jag mina öron. Jaja, bara detta kommer ge ett rejält lyft åt ljudet. Behöver inte vara några dyra grejer... Om det är orginalhögtalare som sitter i bilen nu, så kan du nog knappt få tag i sämre grejer i dag. Du kan med fördel dela av 5,25:orna vid typ 100Hz eller nåt.. så de inte får för mycket bas.

Bak i hatthyllan då? 6x9"? bra i så fall. Om inte... köp "sexnior". De fyller ut glappet som du annars kan få mellan "högtalarna" och basen.

Bashögtalaren behöver nog minst av allt vara välspelande. Bara den/de kan klara av att pumpa luft. Mycket luft. Köp hellre 2st 10" än en 12". Eller varför inte våga prova 4st 8" (nån som provat?). Tänk på att du inte behöver tänka på de allra lägsta frekvensera när det gäller billjud. De hörs ändå inte i bilen... om du inte spelar med koffert eller dörrar öppna då. Bygg lådan själv.

Slutsteget blir väl den dyraste prylen, antar jag... det är här du får ringa runt till polarna och be dem gräva i lådorna. Stirra dig inte blind på effekten på steget. Kan tänka mig att det är nog här all världens lögnare samlas. Asså de som skriver siffror på slutsteg. Känn på det istället. Känns det bra, och väger som ett halvt kärnkraftverk, så är det bra.

Ojdå.. nu blev nog detta nåt lite rörigt. Fattar knappt själv. Jaja, det var ju inget direkt konkret ja hade å komma med. Men tänk så här... Hur kommer detta låta när ja åker med bilen? Köp inte dyrare grejer för att de spelar "renare". Vägbuller och förhoppningsvis en vrååålande motor kommer att göra så gott de kan för att du inte ska höra små detaljer i musiken. Sen kan ja ju tillägga att det aldrig är billigt att bygga ljud. Själv har ja förökt hålla stram budget, men har ändå redan bräckt 10'000:- för länge sen...

App, app, app!! Förresten... kablar köper du på biltema! Sånt där "kit" duger gôtt och väl för vem som helst.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Tack Hjerpe för ett mycket bra svar :) undrar om de är nån som kan bräcka det? ;)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Fredrik79
Normal postare

Inlägg av Fredrik79 »

Lågnivån köper du på BRL och gärna bra avskärmad. Annars är biltemas prylar bra.

MVH

F
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Fredrik79 skrev:Lågnivån köper du på BRL och gärna bra avskärmad. Annars är biltemas prylar bra.

MVH

F
Vad innebär lågnivå egentligen? Finns det någon som kan förklara alla delar lite mer exakt :P
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Det enda ljudet som jag varit i farten och byggt var det lila systemet jag hade i Ladan för ett drygt år sedan.

Köpte mig en mp3 spelande stereo med 4x45 watt eller nåt liknande.
Framhögtalarna som var 5,25" var kopplade och drevs av stereon.
6x9orna i hatthyllan låg på ett eget slutsteg, och basen som var en gammal 12"are som en gång i tiden suttit i en bil som tävlat i billjud, drevs av ett eget monoblock ifrån Cadence. Det monoblocket var f.ö. dyrare än hela bilen :mhihi:

Ljudet som blev i denna bilen, var jag riktigt nöjd med. Jag har faktiskt inte åkt i någon bil som haft det trycket och ljudet sedan dess. Kan ha att göra med att nivan är en enda stor resonanslåda, men det är en visst känsla när man känner basen i ryggstödet.

Kan rada upp lite priser.
CD-enhet som klarar mp3 - 1000kr
5,25" framhögtalare, ullared - 179kr
6x9" i hatthyllan - 279kr
12" bas - gammal gratis
slutsteg till 6x9 - 300kr
monoblock - taget ifrån ett annat bygge, men ordinarie pris ligger på ca 6kkr + allt vad det innebär att ta det ifrån usa.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

ERnsT skrev:Det enda ljudet som jag varit i farten och byggt var det lila systemet jag hade i Ladan för ett drygt år sedan.

6x9orna i hatthyllan låg på ett eget slutsteg, och basen som var en gammal 12"are som en gång i tiden suttit i en bil som tävlat i billjud, drevs av ett eget monoblock ifrån Cadence. Det monoblocket var f.ö. dyrare än hela bilen :mhihi:

Ljudet som blev i denna bilen, var jag riktigt nöjd med. Jag har faktiskt inte åkt i någon bil som haft det trycket och ljudet sedan dess. Kan ha att göra med att nivan är en enda stor resonanslåda, men det är en visst känsla när man känner basen i ryggstödet.

12" bas - gammal gratis
monoblock - taget ifrån ett annat bygge, men ordinarie pris ligger på ca 6kkr + allt vad det innebär att ta det ifrån usa.
haha :P det var billiga priser på högtalarna o slutsteget :P
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

sonatarctica skrev:
ERnsT skrev:Det enda ljudet som jag varit i farten och byggt var det lila systemet jag hade i Ladan för ett drygt år sedan.

12" bas - gammal gratis
Precis vad jag vill ha fram, billiga högtalare är oftast inte begränsningen, det är vad som driver dom som spelar roll.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

ERnsT skrev:
sonatarctica skrev:

12" bas - gammal gratis
Precis vad jag vill ha fram, billiga högtalare är oftast inte begränsningen, det är vad som driver dom som spelar roll.
Men var hittar man sådana högtalare till det priset som ändå duger?
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

jag hittade min 12" bas på skroten, dunkar finfint... :roll:
håll dig till dom billigare grejjerna, som andra har sagt innan
så e de ju inte i bilen man vill sitta o lyssna på de fina rena ljudet
o höra alla små detaljer, inte för dom flesta iaf..
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Hjerpe
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Hjerpe »

sonatarctica skrev:Vad innebär lågnivå egentligen? Finns det någon som kan förklara alla delar lite mer exakt :P
Mellan stereon och slutsteget har du en signalkabel. Där igenom kan man säga att ljudet går. Fast på en väldigt låg nivå... Brukar röra sig om typ 0.2v. Nyare och rejälare grejer ligger nog på runt 0.5v nu. Anledningen till att den är skärmad (eller gärna har flera skärmar) är just den att signalen är så låg. För om du får en störning i denna signalen, å förstärks även störningen i steget.
Den vanligaste störningen här, är nog den som blir av potentialskillnaden på stereo och steg. Man hör generatorns "vinande" i basarna. Om det blir så, så har biltema nåt som heter "Jordloops-isolator". The Shit.
Tappen
www.UKULIZED.se

Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95

sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Låter bra, ja har dock ingen aning om hur jag ska koppla in skiten o hur ja ska lägga kablar osv :S
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt

sonatarctica skrev:Låter bra, ja har dock ingen aning om hur jag ska koppla in skiten o hur ja ska lägga kablar osv :S
ring så tipsar jag, eller hjälper till. 8)
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

sonatarctica skrev: Men var hittar man sådana högtalare till det priset som ändå duger?
Dom högtalarna är inköpta på gekås i ullared, även högtalarkabeln kommer därifrån.
Stereon köpte jag igenom min egna firma, sedan så plockades det sladdar lite här och var ifrån, blandannat fick min gamla modelljärnväg offra lite sladd 8)
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
sonatarctica
Megapostare!

Inlägg av sonatarctica »

Martin Fåglefelt skrev: ring så tipsar jag, eller hjälper till. 8)
Aa tack så jättemycket, det hade uppskattats väldigt mycket om du skulle ha intresse att hjälpa mig när jag väl inköpt grejerna! :) Men ska ja pm:a dig sen eller hur gör vi i sådana fall? Ser att du bor i Habo ;)
//Thomas A

Saknar dig Jeppe...
Martin Fåglefelt

sonatarctica skrev:
Martin Fåglefelt skrev: ring så tipsar jag, eller hjälper till. 8)
Aa tack så jättemycket, det hade uppskattats väldigt mycket om du skulle ha intresse att hjälpa mig när jag väl inköpt grejerna! :) Men ska ja pm:a dig sen eller hur gör vi i sådana fall? Ser att du bor i Habo ;)
0709-207593...svarar jag inte...smsa och säg att du är du, så ringer jag upp så fort jag kan.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar