Tänkte bygga turbo.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Du behöver inte sätta en separat WG för de låga laddtryck du är ute efter. Men på en så pass stor motor så kommer en vanlig T03 ge laddtryck från 2500varv senast och sen få jobba ihjäl sig på 6000RPM för att de är så mycket avgaser som ska pressas igenom de liiiiiilla avgashuset. Låter kanske galet men om du skulle montera dit en Holset HX40 och ladda 0,3bar så skulle du ha din 230hk minst, rätt fort. Men de är många aspekter runt om som ställer till de.

Luftmassemätaren måste fixas med, spridarna org är för små.

Skaffa ett fint extractorgrenrör till den, få tag i ett chip, byt kam o kör så istället, då har du fiiin effekt o har liite mekning. Med turbo tillkommer en hel del saker man inte tänker på. Turbon ska ha olja in och ut. På en bil utan turbo så blir de lite mek, framförallt med oljereturen. Sen ska man bygga downpipe, mest troligt ett nytt avgas oxå. De blir mååånga saker o kolla till.

Vill inte på något vis såga en idé eller så, utan mer bara visa på hur de kan vara.

230hk ur en 2,8 M30 behöver inte bli så svårt, byta kam, extraktor, chip så borde man landa på rätt sida 200hk iaf!

Meeen, är du helt inne på turbo, så sikta på en turbo med större avgashus, mottryck på en motor med låga laddtryck är inte de man vill ha. Sen har man lite större turbo så behöver inte turbon jobba så hårt heller och livslängden blir längre!

För effekter kring 230hk så behöver du INTE tänka på någon intercooler. De är helt bortkastat. På laddtryck upp till 1bar så behövs den sällan!

Går bilar i den här stan, så kallade snikbyggen, varav en 535i E34, utan IC lämnade över 400hk. 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

ERnsT skrev:Ahh, slarvigt av mig. Det jag menar är att med en liten snurra så blir inloppstempen varmare = mindre massa på luften = mindre effekt. Stor snurra = kall luft och mer massa = mer effekt.
Så sant så sant. Jag missade densiteten där.
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Tobinpower
Normal postare

Inlägg av Tobinpower »

tiden rinner iväg, å jag inser(vill inte göra det) att jag inte har så mycket tid som jag behöver. Finns en hel del andra grejjer som ska fixas på den också. Och pengarna rullar ju inte heller in. Men fakta om va jag behöver hit å dit blir jag inte mätt på, så ös in me allt ni har i huvudet..Så kanske jag hinner bygga till sommaren, men mer realistiskt till hösten(blir troligtvis projektarbete i skolan då!)

Funderar då att kanske sikta in mig på närmare 300hk. Obs, det ska inte bli en banbil, det är(står still i garaget) å förblir en glidarbil så länge lådan håller. Så lite ketchupeffekt kommer inte att störa så mycket..

Mvh
Victor.
-bmw följer inte utvecklingen, de leder den-

528 -86
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Svanhalsgrenrör
Holset HX40/50 turbo
minst 35mm wastegate (för org på dessa lastbilsagg inte är något o lita på)
Större spridare
Uppspänd LMM
Progressiv soppatrycksregulator
CHIP är aldrig dumt

En hel del tid kommer gå åt men inte så gaaalet mycke ändå!

Lådan kommer hålla fint, BMW har alltid haft bra lådor! Kopplingen kan vara nästa bekymmer men ta de då! ;)

Ajööken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:Svanhalsgrenrör
Holset HX40/50 turbo
minst 35mm wastegate (för org på dessa lastbilsagg inte är något o lita på)
Större spridare
Uppspänd LMM
Progressiv soppatrycksregulator
CHIP är aldrig dumt

En hel del tid kommer gå åt men inte så gaaalet mycke ändå!

Lådan kommer hålla fint, BMW har alltid haft bra lådor! Kopplingen kan vara nästa bekymmer men ta de då! ;)

Ajööken! 8)
Bra lista, med dom grejorna så kommer det hålla länge och ändå skicka på bra. Kostanden är inte så farlig heller, beror ju såklart på hur mycket man kan göra själv. Kan hjälpa till lite med priser.

Svanhalsgrenrör vet inte om detta är en orignalvariant, annars så kan man bygga extraktor för 2000-2500kr, arbetet är den dyra biten på dagens fina extraktorrör.
Holset HX40/50 turbo - Stor billig snurra 2-3k kr?
minst 35mm wastegate (för org på dessa lastbilsagg inte är något o lita på) - Finns pirat wg att handla, en billigt provtryckt sådan är ett alternativ. Kostar ca 1000kr ny.
Större spridare - 5-600kr för den effekten. Gamla saabspridare på ca 380cc är ett alternativ, volvo 740 har också några som borde räcka till.
Uppspänd LMM - 200kr för en ny när du misslyckats med första :roll: :wink:
Progressiv soppatrycksregulator - knappa tusenlappen för en ny
CHIP är aldrig dumt - ingen aning egentligen, men ett gammalt eprom får inte kosta mycket...
Sedan så tillkommer alltid en massa som man inte räknat med, avlastningsventil är ingen dum uppfinning, hämtas mer eller mindre gratis på närmsta saabskrot, originalventilen håller för ca 1,5bar (kostar ca 300kr ny), olje/vattenslangar och kopplingar kostar en del 500kr beroende på firma/rabatt/kvalitet, Avgasrör måste modifieras.
Har säkerligen missat en massa, men det är det mesta som är dyrt med på den listan iallafall.

Har man lite kunskap och tillgång till maskiner (framförallt svets) så går det att konvertera riktigt billigt.

Detta är en setup för att kunna klämma 300hk utan större problem.
Givetvis så kan (och kommer troligtvis) det hända lite grejor när man överladdar en motor själv för första gången, men det är fruktansvärt nyttigt, första bilen vi turbokonverterade gjordes alla tänkbara misstag på. Ångrar inte det en sekund, man lärde sig så fruktansvärt mycket trots detta.
Senast redigerad av 1 ERnsT, redigerad totalt 24 gånger.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Tobinpower
Normal postare

Inlägg av Tobinpower »

nu börjar de rinna in mycket bra fakta..

tackar tackar..

528 -86
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Nicke Nyman skrev:Lådan kommer hålla fint, BMW har alltid haft bra lådor! Kopplingen kan vara nästa bekymmer men ta de då! ;)
Var det inte automat i den nu, eller skulle du byta till manuell?
Slopa dieselskatten!!
Tobinpower
Normal postare

Inlägg av Tobinpower »

jo, just nu e det automat. den e snart påskruvad, men byts troligtvis till manuell, å speciellt om jag gör det till ett projektarbete i 3an..

528 -86
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok! Trodde de var en manuell, de är de lådorna ja har erfarenhet av iaf!

Men som sagt, de finns många vägar o gå, den ja beskrev med hjälp av Fredrik är nog den lättaste! 8)

Vill bara säga, att med svanhalsgrenrör plockades de ut runt 400hk på en Volvo B20... Så de är bättre än man tror!

Lycka till! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:Ok! Trodde de var en manuell, de är de lådorna ja har erfarenhet av iaf!

Men som sagt, de finns många vägar o gå, den ja beskrev med hjälp av Fredrik är nog den lättaste! 8)

Vill bara säga, att med svanhalsgrenrör plockades de ut runt 400hk på en Volvo B20... Så de är bättre än man tror!

Lycka till! 8)
Nicke, när du säger svanhalsgrenrör, vad innebär det? Är det en speciell utformning? Har aldrig hört svanhals när man pratar om grenrör tidigare...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

svanhals är nog en benämning på ett adaptergrenrör. Dvs som går från där avgassystemet börjar och sen är där en bit rör som slutar med en turbofläns istället.

Endel jänkare monterar ju turbon längst bak på avgassystemet och det verkar ju fungera iaf så jag tror inte ett "svanhalsgrenrör" är något dåligt.
/Andreas
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev: Nicke, när du säger svanhalsgrenrör, vad innebär det? Är det en speciell utformning? Har aldrig hört svanhals när man pratar om grenrör tidigare...
Sorry att ja inte förklarat bättre, men de är som Andreas säger, en förlängning från org grenrörslimpor, där avgassystemet börjar vill säga. Där gör man en svanhals, en u-sväng med rör och sen upp till en turbofläns. Mycket smidigt sätt att bygga på faktiskt.

Ajöken! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Nicke Nyman skrev:
ERnsT skrev: Nicke, när du säger svanhalsgrenrör, vad innebär det? Är det en speciell utformning? Har aldrig hört svanhals när man pratar om grenrör tidigare...
Sorry att ja inte förklarat bättre, men de är som Andreas säger, en förlängning från org grenrörslimpor, där avgassystemet börjar vill säga. Där gör man en svanhals, en u-sväng med rör och sen upp till en turbofläns. Mycket smidigt sätt att bygga på faktiskt.

Ajöken! 8)
Jasså det var ett såntdär otyg iallafall, :roll: :wink:
Men i detta fallet så är det ju en klockren lösning, billigt och smidigt så det skriker om det. Men om man säger motorer som den till saaben jag bygger, så "tjänar" man nog en hel del effekt på att köra ett riktigt extraktorrör.

Flänsar finns att köpa billigt på nätet om du inte känner någon som kan hjälpa till att göra dom. Alltså sparar du ytterligare pengar på detta.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Hur går det?
Slopa dieselskatten!!
Tobinpower
Normal postare

Inlägg av Tobinpower »

Diesel Oscar skrev:Hur går det?
Det går inte alls, me nått typ.. har tyvärr inte den tiden, men jag samlar på mig info och hoppas kunna bygga till sommaren..

528 -86
Skriv svar