Nissan Skyline R34 GTR V-spec -99
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Det är faktiskt ingenting att skoja om. Efter att ha kört skyline några dagar och man sätter sig i en vänsterstyrd bil igen, gosse va svårt det är att blinka rätt, vet inte hur många rondeller som jag kört vindrute torkare i.Mae skrev:Han har säkert tagit spaken till helljuset.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Så har det gått iväg en beställning till Japan som ska resultera i mer underhållning till sommaren. Då tiden för att planera och bygga eget inte riktigt finns, så blev det en fabriksny N1 maskin som ska preppas lite för bättre driftsäkerhet. Den ska kompletteras med ett beprövad koncept från Tomei, Neo-Hard-tune. Jag kommer även komplettera med bättre kylning och bredare fälgar till R-däcken. Här kommer en bild på Neo kittet samt en effekt/vrid graf.
Grafen är en jämförelse mellan en originalmaskin med uppställt laddtryck och en maskin med Neo prylarna.
Grafen är en jämförelse mellan en originalmaskin med uppställt laddtryck och en maskin med Neo prylarna.
/Martin Gustavsson
Trevligt att vi har samma smak.ERnsT skrev:mycket trevligt måste jag säga, låter som att våra motorer kommer ha väldigt lika register och effekt. Vad är det för kammar/turbos/spridare du stoppar i?
Poncam B kammar med 260/260 9.15 lyft
Arms 7660 turbos, ungefär som GT2530
700cc Denso
Senast redigerad av 1 gzon, redigerad totalt 12 gånger.
/Martin Gustavsson
Blir ju litegrann som skiljer trots allt då.gzon skrev:Trevligt att vi har samma smak.ERnsT skrev:mycket trevligt måste jag säga, låter som att våra motorer kommer ha väldigt lika register och effekt. Vad är det för kammar/turbos/spridare du stoppar i?
Poncam B kammar med 260/260 9.15 lyft
Arms 7660 turbos, ungefär som GT2530
600cc, Spridarna väljs mest pga att styrboxen kommer färdigmappad med dessa i kittet.
Mina kammar är ju 272graders med liknande lyft som du har.
Turbos kommer jag ju köra "europa varianten" av, dvs dom som finns i överflöd här TD04-15T#5.
Spridarna blir 1000cc mest för att ha marginal och kunna köra på E85 framöver.
Kommer bli 2 riktigt trevliga koncept.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
I brist på Internet hemma så har jag inte kunnat lägga upp några bilder på det som hänt. En ARC M109 110mm tjock intercooler har i alla fall hittat in bakom fronten, Perfekt passform, bara att låta lilla vinkelmyggan gnaga lite på fronten. En Recaro Racer SPG har ersatt SPGN stolen men detta kommer kräva snapp-off för att kunna komma in i bilen smidigt. Bilder kommer när mitt internet är uppe igen.
/Martin Gustavsson
En liten uppdatering här kanske. En hel del har hänt faktiskt. SPGN stolen åkte ut igen då det blev väl smalt. SPG stolen sitter där igen då jag sitter bra i den men den börjar bli väl sliten i klädseln.
I motorrummet så har det kommit in Tomei 260 graders kamaxlar, Tomei kamrem, ATI svängningsdämpare, Sunline extraktorgrenrör och dumppipes, Tomei Arms 7660 turbos, Nismo 700cc spridare, Tomei fuelrail och regulator med porriga bränsleslangar, Tomei bränslepump, Nismo massemätare, Tomei ECU, HKS EVC6 boostcontroller, Koyo alukylare, Sunline carbon shroud mm.
En första test på lugna 1.3 bars laddtryck resulterade i 11.87 / 199.5km/h.
Med tanke på att jag specat motorn för bankörning och åkte på däck med 30-profil så är jag nöjd. Det blir spännande att se hur bra originalmaskinen håller. Istället för att köpa en N1 maskin så valde jag att plocka ur denna i vinter och uppgradera lite mer för att kunna ta ut all pulver ur dessa turbos. Målet är 600Hk och över 550Nm mellan 4000-8000rpm.
Nu väntar jag bara på en kommande banträff så bilen får komma till sin rätt.
I motorrummet så har det kommit in Tomei 260 graders kamaxlar, Tomei kamrem, ATI svängningsdämpare, Sunline extraktorgrenrör och dumppipes, Tomei Arms 7660 turbos, Nismo 700cc spridare, Tomei fuelrail och regulator med porriga bränsleslangar, Tomei bränslepump, Nismo massemätare, Tomei ECU, HKS EVC6 boostcontroller, Koyo alukylare, Sunline carbon shroud mm.
En första test på lugna 1.3 bars laddtryck resulterade i 11.87 / 199.5km/h.
Med tanke på att jag specat motorn för bankörning och åkte på däck med 30-profil så är jag nöjd. Det blir spännande att se hur bra originalmaskinen håller. Istället för att köpa en N1 maskin så valde jag att plocka ur denna i vinter och uppgradera lite mer för att kunna ta ut all pulver ur dessa turbos. Målet är 600Hk och över 550Nm mellan 4000-8000rpm.
Nu väntar jag bara på en kommande banträff så bilen får komma till sin rätt.
/Martin Gustavsson
Surt att du inte kunde komma, men tid med familjen är inte dumt.gzon skrev:Helgen den 29e är en planerad umgås med familjen helg. Sedan blir det lite väl mycket mil för att få köra 5-6 rundor konbana. Gissar på att jag har ca 35-40 mil enkel resa till Uråsa.
Mer än 5-6 rundor hinns nog med. Själv så han jag med 4 sist vi var på uråsa och då körde jag bara sista timmen.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"