M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Gütt mos pajk!

Man blir ju så stolt att nacken går ur led. :D

Tycker att Spoilernytt ska låta dig köra en hel dag, och se hur många sekunder snabbare du kör än Gullabo. :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Maccan skrev:Gütt mos pajk!

Man blir ju så stolt att nacken går ur led. :D

Tycker att Spoilernytt ska låta dig köra en hel dag, och se hur många sekunder snabbare du kör än Gullabo. :roll:
Håller med. Vad säger du Maccan ska vi dra iväg ett mail? :D
------> bilsport@bilsport.se
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
A.Johansson
Turbopostare!
Inlägg: 150
Blev medlem: 19 dec 2006 22:40
Ort: tibro
Kontakt:

Inlägg av A.Johansson »

sörja va gött! grattis
Volvo S70R tdi
Volvo 740 dieselkölarn
Volvo 740 stubbarally
Volvo 360 rallyburnomat
Saab 900i rallyräcern
Opel Kadett Fun rallyräcern
Opel Rekord glidarn
Audi 80
VW Fölkabussa
Suzuki Samurai offroad
Suzuki Samurai offroad
Suzuki 413 offroad
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Har inte hänt nåt med bilen sen superstage. Har dock hunnit med en banträff på Knutstorp.

Vinterns sysslor är dock redan bokade. Har beställt en specialgjord vevaxel med 96mm slag istället för 84mm som original. Volymen kommer öka från 2380cc till 2720cc.

Original vevaxel 20,4kg!!

Bild



96mm 14,4kg (94mm på bilden men annars likadan)

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Detta ser RIKTIGT trevligt ut.
Vad har du tänkt att varva med denna maskinen?
Blir det måttliga varvtal pga slaget? Dvs omkring 7500-8000.
Blir det smidda kolvar och stakar också? Så stakarna inte sträcker sig när det börjar varvas. Antar att det inte finns sådär jättemycket marginaler för staksträckelse, efter som att det är en sugmotor med lite högre komp.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jo det blir smidda kolvar och stakar också. Smidda kolvar har jag redan. Tyvärr så passar inte dom med det slaget. Och eftersom 94mm är max slag "som går att ha" och jag ska ha 96mm så blir det lite specialkolvar med bara en kompressionsring. Kommer se ut som en F1-kolv ungefär.
Kompet blir 12,2:1 som jag har idag. Har ju funkat fint. Sen blir nog kompet något högre när volymen ökar. Vet faktiskt inte om det är med i beräkningarna än. Om det blir samma utformning på kolvarna som jag har idag blir kompet 14:1 med nya slaget. :o Det slog mig nu faktiskt. Måste nog kolla upp detta.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Vartalet är inte bestämt än. Vi drar den så lång den ger effekt. Mer är ingen idé. På tal om att varva. Känner en kille som brukar va med på lite banträffar med sin M3E30. Han varvade 9600, men nu drar han den bara till 9200 för säkerthetsskull. Men han berättade nu i helgen att han hade dragit den till 9200 sist vi va på mantorp och sedan lagt i 3:an istället för 5:an. Den va uppe på 12000 och vände. Men det va inga problem. :mhihi:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Samuel Lindkvist skrev:Vartalet är inte bestämt än. Vi drar den så lång den ger effekt. Mer är ingen idé. På tal om att varva. Känner en kille som brukar va med på lite banträffar med sin M3E30. Han varvade 9600, men nu drar han den bara till 9200 för säkerthetsskull. Men han berättade nu i helgen att han hade dragit den till 9200 sist vi va på mantorp och sedan lagt i 3:an istället för 5:an. Den va uppe på 12000 och vände. Men det va inga problem. :mhihi:
Visst rackarns, ni kör ju utan laddtryck. Blir väl inte lika mycket förbränningstryck då... Rätta mig om jag har fel.
På skylinen varvas det 8500 och 9000 utan problem, tyvärr är det inte tillräckligt vassa kammar för att plocka massa effekt där, men å andra sidan så är ju turbona otäckt små orginal så. Vet inte riktigt vad det är för slag på denna men jag tror det ligger omkring 86-88 mm om jag inte minns helt fel... Krävs iallafall smidda stakar för att det ska kännas safe att varva 10k rpm med det slaget...
På saaben med 90mm slag så har jag blivit rådd att inte varva mer än 7200-7500 varv. Givetvis så går väl detta att tänja på med smidda kolvar och stakar samt mekaniska tryckare. Men det är få sådana motorer som varvas jättemycket med. Vet om 1 i dagsläget som varvar över 9000. Annars brukar det ligga omkring 7500...
Vad är det för duration/lyft på kammarna du tänkt att använda?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Hmm, alla bilder verkar vara kassa :(
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Granis skrev:Hmm, alla bilder verkar vara kassa :(
Servern verkar hängt sig. Ska kolla på det när jag kommer hem ikväll.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Granis
Megapostare!
Inlägg: 279
Blev medlem: 17 jun 2006 20:56
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Granis »

Jag har idag fått lite priser och viktuppgifter på lite kolfiber detaljer jag går och drömmer om.
Nuvarande vikt > Kolfiber vikt
Vinge 7 > 4kg
Front 11,4 > 4kg
Baklucka 9,4 > 1,5kg
Bakstötfångare 12,3 > 4kg
Motorhuv 16?? > 4kg
Skärmar 8 > 2kg
Dörrar 40kg?? > 6kg!!!!
= 104,1 > 25,5kg
Jag vägde min huv idag och tyckte det verkade som den vägde 'lite'.. Men det gjorde den tydligen inte om man jämför. 24 kg vägde den in på. Skulle behöva byta mot glasfiber/kolfiber. Skulle väga skärmarna oxå, men orkade inte borra ur de femtielva popnitar som inneskärmarna satt fast med :(
Diesel Oscar
Deluxpostare!
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Månsarp

Inlägg av Diesel Oscar »

Samuel Lindkvist skrev:sedan lagt i 3:an istället för 5:an. Den va uppe på 12000 och vände. Men det va inga problem. :mhihi:
Jag har hört om en kille från Habotrakten som gjorde något liknande med sin 520i E34 :mhihi:
Slopa dieselskatten!!
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Diesel Oscar skrev:
Samuel Lindkvist skrev:sedan lagt i 3:an istället för 5:an. Den va uppe på 12000 och vände. Men det va inga problem. :mhihi:
Jag har hört om en kille från Habotrakten som gjorde något liknande med sin 520i E34 :mhihi:
OT: Bodde väl i Värnamo då? :roll:
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Anton_the_man
Deluxpostare!
Inlägg: 559
Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
Ort: Habo

Inlägg av Anton_the_man »

han e från bankeryd, en polare :mhihi:
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Anton_the_Man skrev:han e från bankeryd, en polare :mhihi:
He he den är fin den berättelsen.. blir omkörd av en Saab lägger i 3an....gasar till rött....ska växla till 4an.........BRUUUUM...oj 2an :oops:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

En liten film från Superstagekörningen med bilsport.
Kommer reportage i Bilsport vilken dag som helst.

Obs! Det är inte snabbaste varvet som är på filmen. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=c0814F49S_M
Senast redigerad av 1 Samuel Lindkvist, redigerad totalt 24 gånger.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Samuel Lindkvist skrev:En liten film från Superstagekörningen med bilsport.
Kommer reportage i Bilsport vilken dag som helst.

Obs! Det är inte snabbaste varvet som är på filmen. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=p3l_33Xs1is
Å jösses. :confused:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Det tråkiga med film är att oftast så ser det ut som bilen står mer eller mindre still när man kör bana. Men i denna flyttade det verkligen på sig, riktigt trevligt måste jag säga.

Finns det mer material som kommer släppas om någon vecka?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Shit pommes frites va du kör!!! Ska bli väääääldigt kul o läsa Bilsport när den dimper ner i lådan! ;) Uppvärmningstiden är rätt uppkäftig bara den! ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Du missade en länk i slutet bara... :wink:

Hoppas du byggt upp lagret ordentligt nu för imorgon smäller det!! :D
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Skriv svar