Har inte hänt nåt med bilen sen superstage. Har dock hunnit med en banträff på Knutstorp.
Vinterns sysslor är dock redan bokade. Har beställt en specialgjord vevaxel med 96mm slag istället för 84mm som original. Volymen kommer öka från 2380cc till 2720cc.
Original vevaxel 20,4kg!!
96mm 14,4kg (94mm på bilden men annars likadan)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Detta ser RIKTIGT trevligt ut.
Vad har du tänkt att varva med denna maskinen?
Blir det måttliga varvtal pga slaget? Dvs omkring 7500-8000.
Blir det smidda kolvar och stakar också? Så stakarna inte sträcker sig när det börjar varvas. Antar att det inte finns sådär jättemycket marginaler för staksträckelse, efter som att det är en sugmotor med lite högre komp.
Jo det blir smidda kolvar och stakar också. Smidda kolvar har jag redan. Tyvärr så passar inte dom med det slaget. Och eftersom 94mm är max slag "som går att ha" och jag ska ha 96mm så blir det lite specialkolvar med bara en kompressionsring. Kommer se ut som en F1-kolv ungefär.
Kompet blir 12,2:1 som jag har idag. Har ju funkat fint. Sen blir nog kompet något högre när volymen ökar. Vet faktiskt inte om det är med i beräkningarna än. Om det blir samma utformning på kolvarna som jag har idag blir kompet 14:1 med nya slaget. Det slog mig nu faktiskt. Måste nog kolla upp detta.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Vartalet är inte bestämt än. Vi drar den så lång den ger effekt. Mer är ingen idé. På tal om att varva. Känner en kille som brukar va med på lite banträffar med sin M3E30. Han varvade 9600, men nu drar han den bara till 9200 för säkerthetsskull. Men han berättade nu i helgen att han hade dragit den till 9200 sist vi va på mantorp och sedan lagt i 3:an istället för 5:an. Den va uppe på 12000 och vände. Men det va inga problem.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist skrev:Vartalet är inte bestämt än. Vi drar den så lång den ger effekt. Mer är ingen idé. På tal om att varva. Känner en kille som brukar va med på lite banträffar med sin M3E30. Han varvade 9600, men nu drar han den bara till 9200 för säkerthetsskull. Men han berättade nu i helgen att han hade dragit den till 9200 sist vi va på mantorp och sedan lagt i 3:an istället för 5:an. Den va uppe på 12000 och vände. Men det va inga problem.
Visst rackarns, ni kör ju utan laddtryck. Blir väl inte lika mycket förbränningstryck då... Rätta mig om jag har fel.
På skylinen varvas det 8500 och 9000 utan problem, tyvärr är det inte tillräckligt vassa kammar för att plocka massa effekt där, men å andra sidan så är ju turbona otäckt små orginal så. Vet inte riktigt vad det är för slag på denna men jag tror det ligger omkring 86-88 mm om jag inte minns helt fel... Krävs iallafall smidda stakar för att det ska kännas safe att varva 10k rpm med det slaget...
På saaben med 90mm slag så har jag blivit rådd att inte varva mer än 7200-7500 varv. Givetvis så går väl detta att tänja på med smidda kolvar och stakar samt mekaniska tryckare. Men det är få sådana motorer som varvas jättemycket med. Vet om 1 i dagsläget som varvar över 9000. Annars brukar det ligga omkring 7500...
Vad är det för duration/lyft på kammarna du tänkt att använda?
Jag har idag fått lite priser och viktuppgifter på lite kolfiber detaljer jag går och drömmer om.
Nuvarande vikt > Kolfiber vikt
Vinge 7 > 4kg
Front 11,4 > 4kg
Baklucka 9,4 > 1,5kg
Bakstötfångare 12,3 > 4kg
Motorhuv 16?? > 4kg
Skärmar 8 > 2kg
Dörrar 40kg?? > 6kg!!!!
= 104,1 > 25,5kg
Jag vägde min huv idag och tyckte det verkade som den vägde 'lite'.. Men det gjorde den tydligen inte om man jämför. 24 kg vägde den in på. Skulle behöva byta mot glasfiber/kolfiber. Skulle väga skärmarna oxå, men orkade inte borra ur de femtielva popnitar som inneskärmarna satt fast med
Det tråkiga med film är att oftast så ser det ut som bilen står mer eller mindre still när man kör bana. Men i denna flyttade det verkligen på sig, riktigt trevligt måste jag säga.
Finns det mer material som kommer släppas om någon vecka?