Vectra Ball-Ur
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Nu har han/hon/den/det fått orginalkam.
Så nu kan man köra normalt igen... Men det rasslar en hel del i Birgittas ventilmekanismo. Vipporna har ju aldrig smakat på originalkam förut, så det blev lite märklig inställning på lyftarna. Ska se över spelet när ja låtit de olika dödsmetallerna bekanta sig med varandra.
Man måste ju gilla växellådan i en Vectra. Den är ju tokigt låg- eller högväxl... hjäälp!! hur är det nu?! Den måste va högväxlad va? ha hög utväxling? eller lågväxlad.... eller hur säger man? Det har gått några mantimmar på jobbet åt denna diskussion... men vi kom aldrig fram till nåt bra svar...
Jaja... den varvar intä så mycket iaf.
Gonatt.
Så nu kan man köra normalt igen... Men det rasslar en hel del i Birgittas ventilmekanismo. Vipporna har ju aldrig smakat på originalkam förut, så det blev lite märklig inställning på lyftarna. Ska se över spelet när ja låtit de olika dödsmetallerna bekanta sig med varandra.
Man måste ju gilla växellådan i en Vectra. Den är ju tokigt låg- eller högväxl... hjäälp!! hur är det nu?! Den måste va högväxlad va? ha hög utväxling? eller lågväxlad.... eller hur säger man? Det har gått några mantimmar på jobbet åt denna diskussion... men vi kom aldrig fram till nåt bra svar...
Jaja... den varvar intä så mycket iaf.
Gonatt.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Om lågväxlarna på t ex en lastbil är 1-2-3-4 och högväxlarna är 5-6-7-8
(beroende på lastbil) så torde väl hög utväxling peka på att axeln får högre varv på utgående axel.
Men sedan det där med split har inte mina lärare kunnat förklara för mig..
lågväxlarna:
1 1
2 1-split
3 2
4 2-split
5 3
6 3-split
sedan fortsätter det med högväxlarna:
7 1
8 1-split
9 2
10 2-split
11 3
12 3-split
:Hög utväxling ger låga varv på motorn.
Men om det är tvärtom, så har jag fel..
(beroende på lastbil) så torde väl hög utväxling peka på att axeln får högre varv på utgående axel.
Men sedan det där med split har inte mina lärare kunnat förklara för mig..
lågväxlarna:
1 1
2 1-split
3 2
4 2-split
5 3
6 3-split
sedan fortsätter det med högväxlarna:
7 1
8 1-split
9 2
10 2-split
11 3
12 3-split
:Hög utväxling ger låga varv på motorn.
Men om det är tvärtom, så har jag fel..
Martin .. Sköld
Jag har ju alltid när jag var liten (mindre) fått lära mig att farfars traktorer varit lågt växlade, för att orka mer.
Alltså borde Martins teori stämma.
Eller?
Edit: Stämmer ju grymt logiskt också.
Om man växlar upp så ger det lägre varv på motorn.
Alltså borde Martins teori stämma.
Eller?
Edit: Stämmer ju grymt logiskt också.
Om man växlar upp så ger det lägre varv på motorn.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Korrekt uppfattat.
HÖG utväxling = HÖGT varvtal på utgående axel i förhållande till ingående.
Exempel:
En bakaxel med med utväxlingen 3:1 (3 varv på ingående = 1 varv på utgående) är ju högre växlad än en som är 3,5:1.
Samma princip i växellådor.
1:ans växel kanske är 5,5:1 och 5an 0,8:1.
Klart som doppespad
HÖG utväxling = HÖGT varvtal på utgående axel i förhållande till ingående.
Exempel:
En bakaxel med med utväxlingen 3:1 (3 varv på ingående = 1 varv på utgående) är ju högre växlad än en som är 3,5:1.
Samma princip i växellådor.
1:ans växel kanske är 5,5:1 och 5an 0,8:1.
Klart som doppespad
Slopa dieselskatten!!
Istället för högt varvtal på utgående axel i förhållande till ingående axel?Widell skrev:Jag tänker snarare: HÖGT varvtal på ingående axel i förhållande till utgående. Känns mer logiskt på nåt vis...
Din logikbox är trasig
Jag tycker exemplet växlarna är bra. Ju högre växel, ju högre utväxling.
Zeb Arvidsson
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Precis. Så kan man ju också göra, men det är ju inte rätt.Diesel Oscar skrev:Men då blir det fel....Widell skrev:Jag tänker snarare: HÖGT varvtal på ingående axel i förhållande till utgående. Känns mer logiskt på nåt vis...
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Om man funderar lite på ordet utväxling,
så har jag inte så svårt att framför mig se någon form av gammal industri
som vill ha lite varv på sina maskiner som drivs av någon form av naturkraft.
vattenhjul, vindkraft, turbin etc. med drivlina i taket långa remmar o sånt.
Disponenten står då och talar vid verkmästarn,
som tycker att det är för dålig produktionshastighet.
Se här disponenten; Här har jag smitt ihop en massa kugghjul,
som bildar en utväxling, så att axelen har högre hastighet
efter kugghjulen än innan. en så kallad hög utväxling.
Den växlar ut hög hastighet efter kugghjulen.
-Dä va värstanes! Det blir tre riksdaler extra i lönekuvertet
denne månen!
Verkmästarn log tyst för sig själv o tuggade vidare på tobacen.
så har jag inte så svårt att framför mig se någon form av gammal industri
som vill ha lite varv på sina maskiner som drivs av någon form av naturkraft.
vattenhjul, vindkraft, turbin etc. med drivlina i taket långa remmar o sånt.
Disponenten står då och talar vid verkmästarn,
som tycker att det är för dålig produktionshastighet.
Se här disponenten; Här har jag smitt ihop en massa kugghjul,
som bildar en utväxling, så att axelen har högre hastighet
efter kugghjulen än innan. en så kallad hög utväxling.
Den växlar ut hög hastighet efter kugghjulen.
-Dä va värstanes! Det blir tre riksdaler extra i lönekuvertet
denne månen!
Verkmästarn log tyst för sig själv o tuggade vidare på tobacen.
Martin .. Sköld
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Jodå!Martin Fåglefelt skrev:Lever skrället?
Den har gått ca 600 stressade mil i min ägo nu. Tror ja gillar den här bilen... Den är fortfarande lite svårstartad bara. Men det kan man leva med... Hade ja inte haft 14 järn i elden just nu, så hade jag nog gett den en omgång.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Är du inte kvar på Vårdrum??Hjerpe skrev:Jodå!Martin Fåglefelt skrev:Lever skrället?
Den har gått ca 600 stressade mil i min ägo nu. Tror ja gillar den här bilen... Den är fortfarande lite svårstartad bara. Men det kan man leva med... Hade ja inte haft 14 järn i elden just nu, så hade jag nog gett den en omgång.
Andreas Ekslätt
Mja.. är bara utlånad. Det måste vara att alla suktar efter min oerhörda kompetens. ehh.. ja..Andreas skrev:Är du inte kvar på Vårdrum??
Är väl tebax på måndag, antar ja. Om inte chefen tigger om struk, å ber mig dra....
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Spinner vidare lite snabbt på detta...Hjerpe skrev:Mja.. är bara utlånad. Det måste vara att alla suktar efter min oerhörda kompetens. ehh.. ja..Andreas skrev:Är du inte kvar på Vårdrum??
Är väl tebax på måndag, antar ja. Om inte chefen tigger om struk, å ber mig dra....
Idag kom chefen och sa att ja inte skulle få komma tillbax.
Fast av nån skumm anledning kom han tillbax strax innan slutedags, och sa att ja kunde komma på måndag och köra som vanligt. Ehh... ok. "Som vanligt"? Knappast efter en sån grej....
Så nog om det. Andreas, du kan ta det hela som ett: "Jodå, ett tag till."
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95