BMW M20B25 topplock

Annonsera efter bilar och tillbehör.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

BMW M20B25 topplock

Inlägg av Widell »

Har haft ett litet kamremshaveri på iX:en. Om någon har ett topplock til övers skulle det sitta fint.
Någon som vet hur sannolikheten är för att kolvar och cylinderlopp klarat sig?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

liten... jag har 6 svarvade kolvar som ger typ 8,5 i komp som du kan få köpa billigt om så är fallet.
/Andreas
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Det står ett par M20 motorer i garaget, men jag vet varken skick eller volym på dem. Tror det är 323-motorer.
Jag kan kolla med Jimmy om han vill sälja nån av dem.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Andreas K skrev:liten...
Ajdå. Låter dåligt. Ska lyfta toppen och kika i veckan. :-?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jimmy har prylar i garaget. Finns nog komplett motor verkar det som.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Karlsson skrev:Jimmy har prylar i garaget. Finns nog komplett motor verkar det som.
Låter bra det. Får se vad jag behöver. Tack för hjälpen. :wave:
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Har konstaterat att kolvarna är ok. Whohoo!
Dock hade Jimmy bara en topp som var lite urgröpt för att sänka kompet. Fortfarande på jakt med andra ord.


Bild
Skitigt men helt.

Bild
Kolla 1:a och 5:e avgasventilen...

Bild
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Med lite flyt kanske det räcker att byta ventilerna. Såg inte ut att vara så extremt krökta.
Viktig sak att komma ihåg innan ni monterar ihop allt igen, gör rent gängorna till topplocksskruvarna. Torka ur, blås rent, skruva i en gängtapp och torka igen. Annars är det lätt att momentet blir fel när man drar åt, i värsta fall pajar gängorna.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Jag har visst missat den viktiga delen här. Jag tror nog det skulle räcka att byta ventiler, men det här är nog värre. En vipparm är av också. Eventuellt går det svetsa ihop igen och byta vipparmen, och i så fall är det ju lugnt. Ska prata med Jkpgs motorrenovering imorgon.

Bild
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

De där är inte vipparmen som gått av, de är toppen som pajat, hålet som vipparmsaxeln går igenom!... :( Tråkigt värre, blir nog för dig o byta topp om du vill få de till o va pålitligt!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Effekten sjunker inte så mycket om man bara sänker kompet lite. Hur mycket är gröpt i Jimmys topp?
/Andreas
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

Äh! det finns ju bilar som bara har fyra cylindrar, de går ju ändå! :wink:
Martin .. Sköld
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Nicke Nyman skrev:De där är inte vipparmen som gått av, de är toppen som pajat, hålet som vipparmsaxeln går igenom!... :( Tråkigt värre, blir nog för dig o byta topp om du vill få de till o va pålitligt!
Det var ju det jag skrev. Eller jag skrev "En vipparm är av också". Alltså utöver det som syns på bilden. Lite otydligt av mig...
Andreas K skrev:Effekten sjunker inte så mycket om man bara sänker kompet lite. Hur mycket är gröpt i Jimmys topp?
Enligt en kille på MECA som jag pratade med idag är det ganska vanligt att slipa ner den vassa kanten intill insugsventilen, och han trodde det var det Jimmy menade. Isf är det ju bara bra. :up:
Martin skrev:Äh! det finns ju bilar som bara har fyra cylindrar, de går ju ändå! :wink:
Nä. Jag har kommit fram till att jag aldrig vil köra med radfyra igen. Usch, så tråkigt. :D
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Widell skrev:
Nicke Nyman skrev:De där är inte vipparmen som gått av, de är toppen som pajat, hålet som vipparmsaxeln går igenom!... :( Tråkigt värre, blir nog för dig o byta topp om du vill få de till o va pålitligt!
Det var ju det jag skrev. Eller jag skrev "En vipparm är av också". Alltså utöver det som syns på bilden. Lite otydligt av mig...
Andreas K skrev:Effekten sjunker inte så mycket om man bara sänker kompet lite. Hur mycket är gröpt i Jimmys topp?
Enligt en kille på MECA som jag pratade med idag är det ganska vanligt att slipa ner den vassa kanten intill insugsventilen, och han trodde det var det Jimmy menade. Isf är det ju bara bra. :up:
Martin skrev:Äh! det finns ju bilar som bara har fyra cylindrar, de går ju ändå! :wink:
Nä. Jag har kommit fram till att jag aldrig vil köra med radfyra igen. Usch, så tråkigt. :D
Hepp, nästa bil Widell köper blir en jänkare med Rad åtta. 8) ... och 14:1 i komp, och smidda balanserade historier, mekanisk diff, 8 bränslepumpar, Skitstora manliga förknasare, dubbelturbo och nitroglycerin till kylen
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Brink
Postar så det viner...
Inlägg: 66
Blev medlem: 25 jul 2005 21:08

Inlägg av Brink »

Widell skrev: Nä. Jag har kommit fram till att jag aldrig vil köra med radfyra igen. Usch, så tråkigt. :D
hmm så du ska köra 6:a eller 8:a i kadetten spännande :D
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Brink skrev:
Widell skrev: Nä. Jag har kommit fram till att jag aldrig vil köra med radfyra igen. Usch, så tråkigt. :D
hmm så du ska köra 6:a eller 8:a i kadetten spännande :D
Det står 2 M5E39-V8:or i garaget... Man blir sugen. :D
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Widell skrev:
Brink skrev:
Widell skrev: Nä. Jag har kommit fram till att jag aldrig vil köra med radfyra igen. Usch, så tråkigt. :D
hmm så du ska köra 6:a eller 8:a i kadetten spännande :D
Det står 2 M5E39-V8:or i garaget... Man blir sugen. :D
Driver du med oss eller? Vem har 2st sånna? Någon som är till salu?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

Samuel Lindkvist skrev:Driver du med oss eller? Vem har 2st sånna? Någon som är till salu?
Jag skämtar aldrig när det gäller BMW-åttor. :D
Det står en M5E39 utan motor i garaget också, så jag utgår från att det är nån sorts fel på den ena motorn. Den skulle bara swappas, men det verkar ha dragit ut på tiden.
Jag kan försöka ta reda på vad det är med den och om den är till salu. Anar jag en 400hk (+överladdning) M3E30?
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
olle
Superpostare!
Inlägg: 109
Blev medlem: 18 jul 2004 11:01
Ort: Husqvarna

Inlägg av olle »

numera är de bara en motor jag och polarna satte i den andra .. om jag förstod rätt va de toplockspackningen som gått på den ena, brun olja.

tror den va till salu men låter de va osagt..

Widell: min polare har flyttat in i de garaget och jag har klämt lite på din kadett.. tycker du är där allt för sällan dock :P
Speed kills drive volvo and live for ever!
Widell
Ultrapostare!
Inlägg: 977
Blev medlem: 13 jul 2005 00:06
Ort: Jönköping

Inlägg av Widell »

olle skrev:Widell: min polare har flyttat in i de garaget och jag har klämt lite på din kadett.. tycker du är där allt för sällan dock :P
Det tycker jag också...
Nä, allvarligt talat ska jag försöka skärpa mig och kanske börja med buren nu snart. Har fått ventilerna till topplocket den här tråden handlar om idag, så snart är den bilen ihop och jag får "biltid" över. =) Har ju 11 dagar i sträck ledigt över jul och nyår, så nåt måste jag ju hinna göra...
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Skriv svar