SAAB ala Fredrik. Bred Tuff Arg Grävling
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
SAAB ala Fredrik. Bred Tuff Arg Grävling
Nu är det visst en gammal Saab men det har spårat ur ordentligt åt rätt håll så: UPP MED INFO OCH BILDER NU FREDRIK!!!!!!!!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Jahopp, då var det rökt, jag som tänkte bygga lite i hemlighet.
Det är alltså en gammal Saab 900 ifrån 94 som jag satt kapen i denna gången. Tanken är att bygga en liten busbil med både väghållning och effekt.
Det som just nu fipplas med i garaget är breddning av bakskärmarna. Har även bytt ut dessa emot nya som var fria ifrån rost. Så nu är bilen ungefär 80mm bredare per sida.
Invändigt så finns ingenting. Mer än buren än så länge. Har kapat bort reservhjulsbaljan och baksätet för att mickla litegrann. Ska bygga egen tank, därav är baksätet uppkapat.
Framänden av bilen är ju modellens svaga punkt, hade en 900a tidigare med strax under 300hk. Vid fullgas så är det som att "köra en kåt snok" slingrar sig hit och dit och drar åt alla håll - Helt underbart, gillar när man känner att det brakar lös.
Dock så blir det mer effekt i denna och det ska dessutom gå fort nu, så därför har jag försökt att jobba bort detta, får väl se om jag lyckats.
Just nu har jag skruvat ihop motor och låda och ska provmontera. Det är rätt låda med motorn tog jag en ur hyllan. Den "riktiga" är inte byggd än, väntar fortfarande på delar...
Motorn, pjta vad ska man säga. Ganska så standard, tänkte försöka landa på rätt sida om 300hk, var väl ungefär så det lät. Tror dock att detta genomskådades ganska så snart...
Blocket kommer ifrån en 130hk 2liters sugmotor utan balansaxlar. (Väger ca 10kg mindre) är f.ö. liknande som Eklunds Pikes Peak bil, och P-As byggen. Skillnaden är att mitt block är borrat till 93mm vilket tillsammans med 2,3liters veven kommer generera 2,5 liter motorvolym
Eftersom att bocket är borrat så blir det smidda kolvar, av bara farten så blev det dessutom smidda stakar också. Behöver nu ha tag i någon som kan laser/vattenskära lite delar åt mig, men det löser sig säkerligen...
Turbon är en dubbelkullagrad historia ska vara god för 630hk, vilket vi lär få se...
Har extern wg ifrån tial liggandes, tjockis ic ligger på hyllan, stor oljekyl ligger också på hyllan. Väntar på mina 1660cc spridare samt ett lass med bränslepumpar... Stålomspunna bränsleledningar med AN6 anslutningar till soppan ligger och väntar, högflödesbränslefilter finns också på hyllan.
Toppen tänkte jag att jag skulle fila till lite i själv, och sedan skicka iväg på flödestestning. En orginaltopp flödar ganska så långt, skulle säkerligen kunna plocka 600hk med andra kammar osv men det är inte optimalt och då går det bort...
Växellådan kommer ifrån en Åpel, blir 6vxl, sitter numera en quifediff i. Har även lagt några timmar på räknandet av utväxling/däck storlek m.m.
Allt för att vi ska göra så bra ifrån oss som möjligt på alla tävlingsgrenar. På mindre än 1 timme så är tanken att vi ska kunna ändra ifrån stripp setupen till banåka setup.
Målen för -08 är ganska högt satta.
Planen är att bilen ska vara så gott som färdig till elmia, så gott som innebär att finliret med motor/väghållning han vara kvar, utseendemässigt ska den vara helt färdig. Och när säsongen är över så hoppas jag att strippen avklarades på under 12,99 sekunder med en toppfart på över 200blås samt att superstagebanan rattats på under 1,30.
Upptäckte till min förargelse att jag inte hade jättemycket bilder på denna datorn men jag får väl bju på ett gäng ändå...
Det är alltså en gammal Saab 900 ifrån 94 som jag satt kapen i denna gången. Tanken är att bygga en liten busbil med både väghållning och effekt.
Det som just nu fipplas med i garaget är breddning av bakskärmarna. Har även bytt ut dessa emot nya som var fria ifrån rost. Så nu är bilen ungefär 80mm bredare per sida.
Invändigt så finns ingenting. Mer än buren än så länge. Har kapat bort reservhjulsbaljan och baksätet för att mickla litegrann. Ska bygga egen tank, därav är baksätet uppkapat.
Framänden av bilen är ju modellens svaga punkt, hade en 900a tidigare med strax under 300hk. Vid fullgas så är det som att "köra en kåt snok" slingrar sig hit och dit och drar åt alla håll - Helt underbart, gillar när man känner att det brakar lös.
Dock så blir det mer effekt i denna och det ska dessutom gå fort nu, så därför har jag försökt att jobba bort detta, får väl se om jag lyckats.
Just nu har jag skruvat ihop motor och låda och ska provmontera. Det är rätt låda med motorn tog jag en ur hyllan. Den "riktiga" är inte byggd än, väntar fortfarande på delar...
Motorn, pjta vad ska man säga. Ganska så standard, tänkte försöka landa på rätt sida om 300hk, var väl ungefär så det lät. Tror dock att detta genomskådades ganska så snart...
Blocket kommer ifrån en 130hk 2liters sugmotor utan balansaxlar. (Väger ca 10kg mindre) är f.ö. liknande som Eklunds Pikes Peak bil, och P-As byggen. Skillnaden är att mitt block är borrat till 93mm vilket tillsammans med 2,3liters veven kommer generera 2,5 liter motorvolym
Eftersom att bocket är borrat så blir det smidda kolvar, av bara farten så blev det dessutom smidda stakar också. Behöver nu ha tag i någon som kan laser/vattenskära lite delar åt mig, men det löser sig säkerligen...
Turbon är en dubbelkullagrad historia ska vara god för 630hk, vilket vi lär få se...
Har extern wg ifrån tial liggandes, tjockis ic ligger på hyllan, stor oljekyl ligger också på hyllan. Väntar på mina 1660cc spridare samt ett lass med bränslepumpar... Stålomspunna bränsleledningar med AN6 anslutningar till soppan ligger och väntar, högflödesbränslefilter finns också på hyllan.
Toppen tänkte jag att jag skulle fila till lite i själv, och sedan skicka iväg på flödestestning. En orginaltopp flödar ganska så långt, skulle säkerligen kunna plocka 600hk med andra kammar osv men det är inte optimalt och då går det bort...
Växellådan kommer ifrån en Åpel, blir 6vxl, sitter numera en quifediff i. Har även lagt några timmar på räknandet av utväxling/däck storlek m.m.
Allt för att vi ska göra så bra ifrån oss som möjligt på alla tävlingsgrenar. På mindre än 1 timme så är tanken att vi ska kunna ändra ifrån stripp setupen till banåka setup.
Målen för -08 är ganska högt satta.
Planen är att bilen ska vara så gott som färdig till elmia, så gott som innebär att finliret med motor/väghållning han vara kvar, utseendemässigt ska den vara helt färdig. Och när säsongen är över så hoppas jag att strippen avklarades på under 12,99 sekunder med en toppfart på över 200blås samt att superstagebanan rattats på under 1,30.
Upptäckte till min förargelse att jag inte hade jättemycket bilder på denna datorn men jag får väl bju på ett gäng ändå...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Dunderpostare!
- Inlägg: 696
- Blev medlem: 22 dec 2006 21:24
- Ort: Göteborg
Tänkte att motorn skulle fått ta plats i bilen i helgen som varit, men icke. Istället så blev det bättring av ett länkarmsfäste på vinterbilen. Hann iallafall med att smi ihop några motorfästen.
Växelspaken har blivit uppritad i 3D program. Allt för att enklare kunna se slutliga resultatet...
Den kommer att bli justerbar till viss del, jag vill ha korta lägen i längsled medans det ska vara ett visst avstånd i sidled så man inte skickar i 4an när 6an ska i osv... Detta avståndet i sidled kommer givetvs vara mindre än orginal. För att slippa testa en massa gånger så kommer det byggas justerbart så har man en viss felmarginal och givetvis möjlighet att anpassa för olika typer av körning...
Växelspaken har blivit uppritad i 3D program. Allt för att enklare kunna se slutliga resultatet...
Den kommer att bli justerbar till viss del, jag vill ha korta lägen i längsled medans det ska vara ett visst avstånd i sidled så man inte skickar i 4an när 6an ska i osv... Detta avståndet i sidled kommer givetvs vara mindre än orginal. För att slippa testa en massa gånger så kommer det byggas justerbart så har man en viss felmarginal och givetvis möjlighet att anpassa för olika typer av körning...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Har du köpt vinterbil?ERnsT skrev:Tänkte att motorn skulle fått ta plats i bilen i helgen som varit, men icke. Istället så blev det bättring av ett länkarmsfäste på vinterbilen. Hann iallafall med att smi ihop några motorfästen.
Växelspaken har blivit uppritad i 3D program. Allt för att enklare kunna se slutliga resultatet...
Den kommer att bli justerbar till viss del, jag vill ha korta lägen i längsled medans det ska vara ett visst avstånd i sidled så man inte skickar i 4an när 6an ska i osv... Detta avståndet i sidled kommer givetvs vara mindre än orginal. För att slippa testa en massa gånger så kommer det byggas justerbart så har man en viss felmarginal och givetvis möjlighet att anpassa för olika typer av körning...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Jepp, vinterbil/testbänk ska lekas lite med diverse konstruktioner i denna tänkte jag. Ang projektbilen som det faktiskt handlar om så gjorde jag ett försök att lyfta i motorn själv igår, gick lite sådär armarna räckte inte till utan jag fick välja mellan att sköta lyften eller vrida motor. På 2 pers så borde det inte ta mer än 15-20 min att lyfta i motorn som det ser ut nu...kardanaxel skrev: Har du köpt vinterbil?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
ERnsT skrev:Jepp, vinterbil/testbänk ska lekas lite med diverse konstruktioner i denna tänkte jag. Ang projektbilen som det faktiskt handlar om så gjorde jag ett försök att lyfta i motorn själv igår, gick lite sådär armarna räckte inte till utan jag fick välja mellan att sköta lyften eller vrida motor. På 2 pers så borde det inte ta mer än 15-20 min att lyfta i motorn som det ser ut nu...kardanaxel skrev: Har du köpt vinterbil?
Jag som började tro att du blivit en vettig pajk och köpt dig en riktig vinterbil igen!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Sådär då har jag bestämt vilket motorstyr det blir. Efter lite samtal fram och tillbaka så blir det ett VEMS sprut. Får även en gatmapp gjord åt mig utan extra kostnad. Ska bli grymt skoj att testa/lära sig detta...
Håller på att börja leta lite fälgar, har väl kommit fram till att det blir påtok för dyrt för att köpa precis sådana man vill ha, får se hur det löser sig.
Även framskärmen på högersidan har fått smaka på kapen i helgen, idag så blir det ett pass i garaget. Hoppas att framskärmen är färdig ikväll när jag går in...
Håller på att börja leta lite fälgar, har väl kommit fram till att det blir påtok för dyrt för att köpa precis sådana man vill ha, får se hur det löser sig.
Även framskärmen på högersidan har fått smaka på kapen i helgen, idag så blir det ett pass i garaget. Hoppas att framskärmen är färdig ikväll när jag går in...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Jaha... då vet du vad du ska göra dom närmsta åren. Leta buggar.ERnsT skrev:Sådär då har jag bestämt vilket motorstyr det blir. Efter lite samtal fram och tillbaka så blir det ett VEMS sprut. Får även en gatmapp gjord åt mig utan extra kostnad. Ska bli grymt skoj att testa/lära sig detta...
Jag hade ett VEMS på M3:an innan och det va inte annat än problem. Och när jag väl fått det att funka gick inte motorn alls som den gör nu med ett "riktigt" sprut. Du får säkert bra support för det fick jag. Men det är ändå inte kul när det krånglar. Förutom all dyrbar tid så kostade det mig 16st tändstift á 200:- som jag kunde lagt på nåt bättre.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Det är utvecklaren i sverige som ska mappa bilen, skulle det bli/vara problem under denna tiden så är hjälpen "nära till hands".Samuel Lindkvist skrev: Jaha... då vet du vad du ska göra dom närmsta åren. Leta buggar.
Jag hade ett VEMS på M3:an innan och det va inte annat än problem. Och när jag väl fått det att funka gick inte motorn alls som den gör nu med ett "riktigt" sprut. Du får säkert bra support för det fick jag. Men det är ändå inte kul när det krånglar. Förutom all dyrbar tid så kostade det mig 16st tändstift á 200:- som jag kunde lagt på nåt bättre.
Efter att gatmappen är gjord så kommer mappen utvärderas och ev ändringar kommer sedan att göras samtidigt som vi kör bilen i bromsbänk för att plocka toppeffekt. Samtidigt så har lite dumma planer dykt upp, man kanske skulle pilla på ett lastbilsagg modell större och använda lite pang pang funktion som ska finnas i sprutet.
En kille som kör nira i en saab använder sig av detta, 0,6bar i ladd på tomgång Detta med ett GT35 agg som han plockar ca 670hk med... Varvstopp vid 9100, mumma...
Hoppas lite att jag ska få hem sprutet innan jul så man har någonting att göra i mellandagarna... Kommer sitta en "orginalmotor" i bilen under jul/nyår för inpassning av grenrör/motorfästen och dyl...
En orginal topp är nu påväg till mig, då en av landets största leverantörer av prestanda prylar till saabar inte höll vad som var lovat... Har även varit i kontakt med en annan topplocksportarfarbror som tyvärr inte verkar hinna med mig, trots att det "inte skulle ta mer än ett par veckor". Nåja svara på mail verkar ta 1 månad ungefär...
"Ska det bli gjort får man göra´t själv" verkar det som...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Han är duktig! Har bara hört gott om honom! Har inga erfarenheter då jag haft hjälp av killen som har hand om de i Norra Sverige... Mattias heter han o de är toppensupport där med!ERnsT skrev: Sådan är planen, han verkar seriös och duktig på det han gör. Vet inte om det stämmer, vad har du för erfarenheter?
Men som Samuel sa, de finns vissa buggar men har Jörgen lovat att hjälpa dig så kanske du inte märker av dom lika väl. Ja har bara märkt av vissa små buggar, inget märkvärdigt.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72