Inte dumt alls att plocka ut nya fina bitar. Kommer ett paket från England framöver också, innehållandes en förstärkt kamkedja. Kedjan ska tydligen vara denna motorns svaga länk, ibland går de av och då blir det lite tokigt.
Ska plocka isär toppen och rengöra alla delar imorrn, sen ska den lämnas iväg för slipning av ventilsäten, planing och kanske lite portning...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det finns planer på lite portning ja. Helst skulle jag vilja ha tag i en skrottopp som man kan såga av för att se hur mycket det går att fila.
Hittar jag ingen så ska killen som gör sätesjobbet visa lite hur man gör så får jag kopiera efter bästa förmåga
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Fick ett VHS-fodral från England idag. Vad står det? X-rated nånting...
Nä, det är ett par förstärkta kamkedjor. 30% starkare än original ska de vara.
Väldigt seriös snubbe som ordnat det här, det följde med ett litet häfte som beskriver varför originalkedjorna går sönder ibland, vad som skiljer i konstruktionen på de nya och vad man ska tänka på vid monteringen.
Ordning och reda med britterna!
Nu ska jag bara få tag på nya glidskenor till sekundärkedjespännaren, verkar vara nästan omöjligt tyvärr. I värsta fall får jag köra med de gamla så länge.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 22 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Här är en bild på hela spännaren. Det är den rundade glidskenan jag är ute efter. http://s8637744.shoplite.de/sess/utn;js ... -17-05.gif
Risse motorsport tar bara 244 euro för hela spännaren... Det är dock inget fel på den jag har, jag vill bara byta glidskenan.
Är det samma konstruktion på BMWs M50 motorer? När jag köpte den långa kedjan till Omegan så var det tydligen samma som till BMW E36 mfl.
Är det nån som har artikelnummer på BMW delarna?
Efter några timmar i motorlabbet är äntligen ventilerna rena från sot. Hejdlöst vad det satt, 30 000 mil och 15 år... Usch.
Blev så mör i nävarna att jag inte orkade ta några kort, det får bli senare när allt är rent och fint.
Ska skölja av toppen en sista gång innan det är dags för sätesjobb mm.
Ventiltryckarna är ultraljudstvättade, tack till Tågacenter.
Ursköljda med T-sprit och bromsrengöring. Ligger i oljebad och gottar sig nu. Lite orolig för en av dem, den har fastnat i intryckt läge.
Hoppas den släpper med tiden, annars får jag köpa en ny.
Har även börjat greja med frontkåpan som innehåller oljepump och lite annat. Där var det mycket gammalt gegg.
Det kan bli nödvändigt att byta oljepumpsdreven, lite för mycket spel mellan dem.
Det går säkert inte att få tag i nya, isåfall får jag sätta tillbaka dem och hoppas på det bästa...
När kåpan är rengjord väntar det roliga att rengöra tråget.
Bara att hälla i 5 liter avfettning och dyka i helt enkelt.
Fick loss en kolvring som fastnat på 6ans kolv.
Har haft den i oljebad en dryg vecka. Vägning av kolven avslöjade att det finns ca 10 gram sot och gegg på den.
De ska väga 494 gram, denna vägde 504. Får se om fabriksuppgifterna stämmer sen, ska försöka få alla kolvar att väga lika är det tänkt.
Fortsättning följer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Sätt på fyra ben på blocket, och lägg dit en tonad stor glasskiva, och du har det snyggaste soffbordet du kan få.
En dag skall jag förverkliga denna dröm.
Jaha, då har man handlat lite grejer igen då. En Megasquirt 2 processor blev det. Ersätter standardprocessorn som sitter i Megasquirt, snabbare och bättre på alla sätt och vis ska den vara. Blir nog fint.
Lite nya grejer att sätta sig in i, men det ska nog gå bra. Det funkar iaf mot datorn, får väl se om det vill vara med när det hamnar i bilen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nu börjar det närma sig en lösning på svänghjulsproblemet. Var och hämtade ett slaktat 24V originalsvänghjul idag, det ska moddas lite och skruvas ihop med slitytan från mitt gamla svänghjul. Alternativet är att svarva till en ny slityta. Här är en skiss, svänghjulet sett från "sidan" i genomskärning.
Jag tycker att det borde funka hyfsat, vikten lär väl minska med ca 15 kg jämfört med ett helt 24V svänghjul á 25 kg.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Karlsson skrev:Nu börjar det närma sig en lösning på svänghjulsproblemet. Var och hämtade ett slaktat 24V originalsvänghjul idag, det ska moddas lite och skruvas ihop med slitytan från mitt gamla svänghjul. Alternativet är att svarva till en ny slityta. Här är en skiss, svänghjulet sett från "sidan" i genomskärning.
Jag tycker att det borde funka hyfsat, vikten lär väl minska med ca 15 kg jämfört med ett helt 24V svänghjul á 25 kg.
Det borde väl funka... Men borde det inte bli väldigt "race"
om det blir så lätt? Iofs, är det väl det du eftersträvar, men ändå.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
Kanske blir ett helt nytt svänghjul i stål, vi får se. Har lite olika alternativ nu, hellre det än inget alls.
Fick tillbaka toppen från Mirafräsning och med en "mall" för portning/putsning av kanalerna.
Bild från avgassidan. Putsat till höger, ej bearbetat till vänster.
Från insugsidan. Tvärtom den här gången, men det ser man ju.
Det som är gjort är typ att kanten efter Mirafräsen är nerslipad så det blir lite mer utrymme över ventiltallriken.
Ventilerna och sätena är slipade med minimal anliggningsyta.
Jag litar på killen som gjort jobbet, han har gjort många topplock och är väldigt duktig.
Kommer väl lite mer bilder om några veckor när jag grävt färdigt, det tar ett tag att slipa upp 20 kanaler...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare