Problem med styrningen...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Normal postare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
Problem med styrningen...
Har precis besiktigat min e28, men har haft problem med styrningen, vilket de givetvis kuggade mig på.
Problemet är att ratten inte går tillbaka av sig själv när man släpper den, när man svänger känns det trögt i vissa lägen somman måste ta i lite för att komma över.
Är det servon eller något styrstag som kärvar?
Är det någon som har någon vishet i detta?
Problemet är att ratten inte går tillbaka av sig själv när man släpper den, när man svänger känns det trögt i vissa lägen somman måste ta i lite för att komma över.
Är det servon eller något styrstag som kärvar?
Är det någon som har någon vishet i detta?
Fick samma anmärkning på Omegan, ingen kärvning när man rattar men hjulen blir kvar vid fullt rattutslag. En meksnubbe tipsade om fjäderbenslagren, de som stötdämparen sitter i uppe i skärmen. För jag antar att du har Mc Pherson-framvagn? Ska riva isär mitt på lördag. Ombes senast 6e.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bytte halva i lördags. Jag fick inte på nån avdragare, så jag fick skruva isär den på plats. Den jag köpte av dig tog jag isär och smörjde upp, så jag plockade isär den igen och använde halva armen! Tyvärr hjälpte det inte mot mitt konstiga fel att hjulen stannar kvar i ytterläge. Det är ett fjäderbenslager som har gett upp. Tog ner stötdämparen, krånglade bort lagret och såg att hälften av kulorna var borta. Nåt fett fanns inte alls. Så det blir en tur till AB Bildelar på tisdag. Lessamt, jag kommer inte att hinna besiktiga innan den 6e.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
-
- Normal postare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
servo pumpen...
... det är servopumpen som strular, den har börjat väsnas, det blir nog till att plocka bort den och kanske byta ut den, surt... den kostar en tusenlapp på skroten...
värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...
värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Re: servo pumpen...
Som hade pajat helt mystiskt. Kostigt det där med tyska kvalisårtsbilar...Motorpastorn skrev: värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Normal postare
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
- Ort: Jönköping
- Kontakt:
nu gick den igenom!!!
Nu har jag ombesiktigat e28, bara luftade servon och sedan tuffade jag bara igenom besiktningen...
(eller så hade besiktningens mannen en grymt bra dag, för den går fortfarande lite trögt)
men jag tog det som ett tecken, men jag vet inte på vad...
(eller så hade besiktningens mannen en grymt bra dag, för den går fortfarande lite trögt)
men jag tog det som ett tecken, men jag vet inte på vad...
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Lite lätt förbön kan göra susen på gamla bilar. En gång i tiden (-97) när jag och Rekorden var yngre, så snålade jag lite och tankade 95 oktan. Den gamla spisen gillade inte detta så värst, den började gå sämre och sämre. Tillslut fick jag ta hjälp av ett traktorbatteri för att den skulle orka igång. En morgon var den extra tjurig, det var dessutom -15. Försökte först med ordinarie batteri. Det orkade inte. Traktorbatteriet kopplades in. Lika trögt. Batterikabelskor rengjordes. Lite bätttre, men den startade inte. En kort bön (började bli lite bråttom till jobbet) och vips så startade den, gick hur fint som helst och verkade ha fått tillbaka de flesta av sina 90 originalhästar. Jag hann till jobbet, och på eftermiddan startade motorn lätt.
När jag för nån månad sen rev isär den motorn (ska använda blocket till turboprojektet) så uppdagades varför den hade gått så väldigt dåligt. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga dumhet justerat ventilerna. Tyvärr blev spelet - 1 mm typ, för kammen har kvar ungefär tre halva nockar, resten är helt runda. En avgasventil har spruckit i kanten på tallriken och det sätet finns ej längre kvar. Inte konstigt att den bara toppade 70 innan jag bytte till 2,0an. Sen gjorde den 170.
När jag för nån månad sen rev isär den motorn (ska använda blocket till turboprojektet) så uppdagades varför den hade gått så väldigt dåligt. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga dumhet justerat ventilerna. Tyvärr blev spelet - 1 mm typ, för kammen har kvar ungefär tre halva nockar, resten är helt runda. En avgasventil har spruckit i kanten på tallriken och det sätet finns ej längre kvar. Inte konstigt att den bara toppade 70 innan jag bytte till 2,0an. Sen gjorde den 170.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare