Problem med styrningen...

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

motorpastorn
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping
Kontakt:

Problem med styrningen...

Inlägg av motorpastorn »

Har precis besiktigat min e28, men har haft problem med styrningen, vilket de givetvis kuggade mig på.

Problemet är att ratten inte går tillbaka av sig själv när man släpper den, när man svänger känns det trögt i vissa lägen somman måste ta i lite för att komma över.
Är det servon eller något styrstag som kärvar?

Är det någon som har någon vishet i detta?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är fel på styrväxeln !!!
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Fick samma anmärkning på Omegan, ingen kärvning när man rattar men hjulen blir kvar vid fullt rattutslag. En meksnubbe tipsade om fjäderbenslagren, de som stötdämparen sitter i uppe i skärmen. För jag antar att du har Mc Pherson-framvagn? Ska riva isär mitt på lördag. Ombes senast 6e.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Har du bytt hjälpstyrarmen än Karlsson?
Marcus Marklund

www.millway.se
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Bytte halva i lördags. Jag fick inte på nån avdragare, så jag fick skruva isär den på plats. Den jag köpte av dig tog jag isär och smörjde upp, så jag plockade isär den igen och använde halva armen! Tyvärr hjälpte det inte mot mitt konstiga fel att hjulen stannar kvar i ytterläge. Det är ett fjäderbenslager som har gett upp. Tog ner stötdämparen, krånglade bort lagret och såg att hälften av kulorna var borta. Nåt fett fanns inte alls. Så det blir en tur till AB Bildelar på tisdag. Lessamt, jag kommer inte att hinna besiktiga innan den 6e.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Diesel Oscar
Deluxpostare!
Inlägg: 477
Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
Ort: Månsarp

Inlägg av Diesel Oscar »

Jag skulle oxå rekommendera en titt på fjäderbenslagringarna.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Beställde nya idag. 1342 kr för 2 st. Surt. Dessutom hinner jag inte byta innan det blir körförbud den 6e, men det skiter jag i.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Henke
Lever här på forat...
Inlägg: 1158
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Bara den är färdig till uråsa, vill gärna se den parera konerna på sladd
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

JAG OXÅÅÅÅ!!! OMEGA POWER!!!! :D
Marcus Marklund

www.millway.se
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Menar ni att jag ska ge mig ut i konbanan med Omegaklunsen? Tja, varför inte... Det lär väl inte bli några låga tider direkt, men på strippen kanske den kan prestera höga 14 sek-repor? Bara gissningar...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
motorpastorn
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping
Kontakt:

servo pumpen...

Inlägg av motorpastorn »

... det är servopumpen som strular, den har börjat väsnas, det blir nog till att plocka bort den och kanske byta ut den, surt... den kostar en tusenlapp på skroten...

värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Re: servo pumpen...

Inlägg av Daniel Båge »

Motorpastorn skrev: värst vad mycket opel del blev på detta inlägget, när det började så bra med äkta tysk kvalitè...
Som hade pajat helt mystiskt. Kostigt det där med tyska kvalisårtsbilar...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Det är en hån mot Opel att kalla Bmw för tysk kvalite... :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
motorpastorn
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping
Kontakt:

nu gick den igenom!!!

Inlägg av motorpastorn »

Nu har jag ombesiktigat e28, bara luftade servon och sedan tuffade jag bara igenom besiktningen...

(eller så hade besiktningens mannen en grymt bra dag, för den går fortfarande lite trögt)

men jag tog det som ett tecken, men jag vet inte på vad...
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Halleluja!! :D
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jamän! :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Lite lätt förbön kan göra susen på gamla bilar. En gång i tiden (-97) när jag och Rekorden var yngre, så snålade jag lite och tankade 95 oktan. Den gamla spisen gillade inte detta så värst, den började gå sämre och sämre. Tillslut fick jag ta hjälp av ett traktorbatteri för att den skulle orka igång. En morgon var den extra tjurig, det var dessutom -15. Försökte först med ordinarie batteri. Det orkade inte. Traktorbatteriet kopplades in. Lika trögt. Batterikabelskor rengjordes. Lite bätttre, men den startade inte. En kort bön (började bli lite bråttom till jobbet) och vips så startade den, gick hur fint som helst och verkade ha fått tillbaka de flesta av sina 90 originalhästar. Jag hann till jobbet, och på eftermiddan startade motorn lätt.
När jag för nån månad sen rev isär den motorn (ska använda blocket till turboprojektet) så uppdagades varför den hade gått så väldigt dåligt. Jag och en kompis hade i vår ungdomliga dumhet justerat ventilerna. Tyvärr blev spelet - 1 mm typ, för kammen har kvar ungefär tre halva nockar, resten är helt runda. En avgasventil har spruckit i kanten på tallriken och det sätet finns ej längre kvar. Inte konstigt att den bara toppade 70 innan jag bytte till 2,0an. Sen gjorde den 170.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar