Nissan Skyline R32 GT-R, Uppstartad med nytt sprut
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Andreas K skrev:jepp samma som innan, den där g-techen har jag inte lyckats hitta. Försvann i flytten på något vis.
De sägs: börja ge ladda strax innan 3000 och fullt vid 4k.
Låter väl ändå ganska så ok måste jag säga. Även om jag hoppas få snurr på turbosarna antingens tidigare än så... Men det märker vi hur det blir... Fördelen är ju att man kommer kunna köra med flera olika mappar framöver...
För er som inte är jättehemma ibland kammar och turbos så kan jag avslöja att effekt målet ligger på ca 600hk.
Planen är också att det ska vara 600 driftsäkra hästar. Så allt byggs egentligen för mer effekt än så. Utom turbona som kommer vara "lagom" stora för just detta effekt målet.
Spridare är påväg hem ifrån usa, goda för ungefär 1000hk på bensin. Detta bara för att ha "marginal" utifall att man skulle vilja köra miljöbil (E85). Fuelrail kommer att tillverkas speciellt efter mina önskemål, med AN6 anslutning och troligtvis matning ifrån bägge håll, allt för att undvika tryckfall på soppan, lite drygt att inte få tillräckligt med soppa på ett par cylindrar vid 8500-9000 varv
Kommer troligtvis att bli dubbla bränslepumpar och AN6 ledningar hela vägen för att få fram tillräckligt med soppa.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Resan till och från gullbranna gick fint. Det fungerade även på plats, med showandet. Motorn vrålade gott som alltid och publiken blev rökt, till allas glädje vad jag kunde förså av applåderandet längsmed.
Hoppas även få se lite bilder ifrån gullbranna, jag hann aldrig att ta några själv under helgen, å andra sidan så blir väl mina bilder ingen höjdare heller. Har varken bra kamera eller är bra fotograf, så jag får vackert förlita mig på andras grejor.
Hoppas även få se lite bilder ifrån gullbranna, jag hann aldrig att ta några själv under helgen, å andra sidan så blir väl mina bilder ingen höjdare heller. Har varken bra kamera eller är bra fotograf, så jag får vackert förlita mig på andras grejor.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nu var det länge sedan det hände någonting i denna tråden.
Det har blivit endel projekt "vid sidan om" detta, även en hel del jobb det senaste iochmed verkstaden.
Rullade ner bilen till verkstan i Skillingaryd och tänkte att jag nog skulle få tid att skruva lite på fritiden. Problemet har varit att bilen inte vill gå riktigt på låg/mellanlast, ett problem som jag visste skulle bli iochmed modifieringarna som gjorts.
Nya sprutet har inbyggd MAP-sensor, så nu slipper jag LMMerna som brukar kunna ställa till med ett och annat problem.
Har även rensat lite i kabelhärvan och börjat plocka bort boxar som lurar motorns styrsystem. Japanerna är glada i boxar, ofta finns det en för att lura soppasystemet, en för att skicka på mer laddtryck och en för någonting annat. I slutändan innebär det att motorns spikreglering helt är lurad och satt ur funktion, synd på en så bra funktion.
Igårkväll, så påbörjades arbetet med att installera ett eftermarknadssprut.
Jakob passade på att komma förbi och lämna av lite grejor som han hämtat åt mig, när det ryktades om Skyline uppstart
Han sattes snart i arbete då problem uppstod direkt. Alla skruvar i styrboxen satt fast. Blev borrmaskin och bågfilsblad i Skylinens orginalbox. Tillslut så fick vi ur innehållet och kunde börja skruva i nya kretskort.
Efter inkoppling emot orginal kabelhärvan så kopplades lite snabbt MAP-sensorn in. Både MAP och spjällägesgivare kalibrerades och datorn kopplades upp emot boxen, för att logga och ha koll på vad som händer.
Lite senare så vred jag om nycklen...
Och maskineriet startade!
Känns skönt att vara pågång med denna igen. Nu så håller jag på att beta av listan inför besiktningen. Förhoppningsvis så blir det lite kört i sommar, siktar på att dyka upp med bilen på GF.
Det har blivit endel projekt "vid sidan om" detta, även en hel del jobb det senaste iochmed verkstaden.
Rullade ner bilen till verkstan i Skillingaryd och tänkte att jag nog skulle få tid att skruva lite på fritiden. Problemet har varit att bilen inte vill gå riktigt på låg/mellanlast, ett problem som jag visste skulle bli iochmed modifieringarna som gjorts.
Nya sprutet har inbyggd MAP-sensor, så nu slipper jag LMMerna som brukar kunna ställa till med ett och annat problem.
Har även rensat lite i kabelhärvan och börjat plocka bort boxar som lurar motorns styrsystem. Japanerna är glada i boxar, ofta finns det en för att lura soppasystemet, en för att skicka på mer laddtryck och en för någonting annat. I slutändan innebär det att motorns spikreglering helt är lurad och satt ur funktion, synd på en så bra funktion.
Igårkväll, så påbörjades arbetet med att installera ett eftermarknadssprut.
Jakob passade på att komma förbi och lämna av lite grejor som han hämtat åt mig, när det ryktades om Skyline uppstart
Han sattes snart i arbete då problem uppstod direkt. Alla skruvar i styrboxen satt fast. Blev borrmaskin och bågfilsblad i Skylinens orginalbox. Tillslut så fick vi ur innehållet och kunde börja skruva i nya kretskort.
Efter inkoppling emot orginal kabelhärvan så kopplades lite snabbt MAP-sensorn in. Både MAP och spjällägesgivare kalibrerades och datorn kopplades upp emot boxen, för att logga och ha koll på vad som händer.
Lite senare så vred jag om nycklen...
Och maskineriet startade!
Känns skönt att vara pågång med denna igen. Nu så håller jag på att beta av listan inför besiktningen. Förhoppningsvis så blir det lite kört i sommar, siktar på att dyka upp med bilen på GF.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Det är Link G4 som jag har köpt. Verkar rätt så trevligt.Karlsson skrev:Vad är det för sprut du kör med? AEM eller nåt sånt?
OneYet: Tackar! Nu så är det närmre än på länge.
Calle: Förhoppningen är att den ska vara klar till Eksjö så att jag får köra lite med egen bil. Det värsta är att det var länge sedan denne var ute, så allt har väl kärvat. Det viktigaste är nu (hör och häpna) att få till en vettig grund/besiktningsmapp så att det fungerar och lirar gött. Effekten får komma när den vill, i sommar ska här bara ätas glass!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nu är det nybesiktigat på riktigt. Så nu blir det inte körförbud förrens 2013-01-01. Känns riktigt bra.
Fick till perfekta avgasvärden.
Stog och justerade in tomgång/2500rpm med bredbandslambda samt 4gasmätare precis innan jag stack iväg.
Just nu så har jag en extern bredbandslambda, som jag tänkt koppla in i sprutet för att kunna göra en sk. autotune. Alltså att sprutet mappar sig självt.
Den kan göra det tackvare ett begärt värde (blandningen mellan luft/bränsle) som jag själv knappat in. Och att den får signal ifrån bredbandslambdan rakt in i boxen. Påpåvis känner boxen själv av om det går för snålt eller fett och kompenserar sedan.
Detta ger en bra grund att utgå ifrån. Sedan får man justera tändning, laddtryck osv i bänk eller på landsväg.
Riktigt intressant och vansinnigt häftigt är det iallafall!
Fick till perfekta avgasvärden.
Stog och justerade in tomgång/2500rpm med bredbandslambda samt 4gasmätare precis innan jag stack iväg.
Just nu så har jag en extern bredbandslambda, som jag tänkt koppla in i sprutet för att kunna göra en sk. autotune. Alltså att sprutet mappar sig självt.
Den kan göra det tackvare ett begärt värde (blandningen mellan luft/bränsle) som jag själv knappat in. Och att den får signal ifrån bredbandslambdan rakt in i boxen. Påpåvis känner boxen själv av om det går för snålt eller fett och kompenserar sedan.
Detta ger en bra grund att utgå ifrån. Sedan får man justera tändning, laddtryck osv i bänk eller på landsväg.
Riktigt intressant och vansinnigt häftigt är det iallafall!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Fint med autotune, men man ska väl inte lita helt på det. Men det är ju smidigt att kunna köra landsväg med lite dellast och få motorn att gå på lambda 1.
Jag har min bredbandslambda inkopplad till en mätare nu, kör ju med original Motronic.
Styrboxen reglerar mot lambda 1 nästan hela tiden utom på fullgas och högre varv, typ över 4000. Det är ju en motor konstruerad för autobahn, så tyskarna kör miljövänligt även i 150 knyck
Jag har min bredbandslambda inkopplad till en mätare nu, kör ju med original Motronic.
Styrboxen reglerar mot lambda 1 nästan hela tiden utom på fullgas och högre varv, typ över 4000. Det är ju en motor konstruerad för autobahn, så tyskarna kör miljövänligt även i 150 knyck
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo