Windows Vista = skit. Linux = Bra??
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Megapostare!
Windows Vista = skit. Linux = Bra??
Jag köpte en ny bärbar dator med Windows Vista i för två tre månader sen. Det visade sig ju lite för snabbt att Vista inte är bra alls. Jag testade installera Bilar (spelet som är gjort efter Pixars film) men det ville inte alls fungera. Det fungerar bra på andra datorer men de har ju XP också. Sen fungerar inte en kompis externa hårddisk heller. Sen massvis med andra saker som är irriterande.
Jag har funderat på att instellera ett Linux. De verkar ju bra. Någon som kan rekomendera något som är bra? Datorn används till att spela lite spel, surfa, lägga in kort och titta på film.
http://www.linux.com/download_linux/
Jag har funderat på att instellera ett Linux. De verkar ju bra. Någon som kan rekomendera något som är bra? Datorn används till att spela lite spel, surfa, lägga in kort och titta på film.
http://www.linux.com/download_linux/
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
-
- Legend!
Utan att ha testat själv rekommenderar jag Ubuntu.
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Linux är fortfarande lite problematiskt som desktopmaskin, speciellt för den som gillar MS windows gränssnitt där man ska klicka på allt. En del ligger gömt i inställningsfiler vilket försvårar.
Spel är något du kan få problem med i Linux. Det gäller att spelen fungerar i Linux också, det är det få som gör.
Gå tillbaka till Windows XP?
Linux är fortfarande lite problematiskt som desktopmaskin, speciellt för den som gillar MS windows gränssnitt där man ska klicka på allt. En del ligger gömt i inställningsfiler vilket försvårar.
Spel är något du kan få problem med i Linux. Det gäller att spelen fungerar i Linux också, det är det få som gör.
-
- Megapostare!
Okej. Det ska jag titta vidare på. Ja gå tillbaka till XP har jag funderat på men tänkte att det vore kul att testa något nytt och annorlunda.Anders Toll skrev:Utan att ha testat själv rekommenderar jag Ubuntu.
Då skulle jag vilja föreslå 2 olika operativ på samma disk. Drog igång en linux maskin på jobbet, och är man bara lite småduktig/har en annan dator att googla på så får man ganska så snart igång en "desktop" maskin, med alla förnödenheter.
Praktikanten på jobbet grejade det på någon enstaka timme....
Riktigt läckert.
Och givetvis så installeras Windows XP vars "teletubies" läge inaktiveras fortare än kvickt så det ser normalt ut och går att jobba med....
Praktikanten på jobbet grejade det på någon enstaka timme....
Riktigt läckert.
Och givetvis så installeras Windows XP vars "teletubies" läge inaktiveras fortare än kvickt så det ser normalt ut och går att jobba med....
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Ubuntu!
Jag rekomenderar Ubuntu, har kört det i snart 5 år på mina datorer hemma och det fungerar kanon. Det jag använder adatorn till så behöver jag inget annant. Men vill du spela spel så rekomenderar jag dig att först innan du installerar ubutu att installera XP då kan du välja att bota XP då du vill spela spel. Den senaste Ubutu verkar riktigt bra. bror min installerade det i förra veckan och det fanns lite nyheter som jag blev lite impad av.
Kia Ceed 1.6 CRDI 2008
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Polaris 700 SKS Cross Country 2003
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
Skoda Fabia 1.2 2006
Skoda Pickup 1.9D 1998
VW 1200 LIM 113 1965
Polaris 700 SKS Cross Country 2003
Ockelbo 600
Örnvik 415 Johnsson 6hk
Mathias (Eastbay)
-
- Normal postare
- Kontakt:
Jag kör Kubuntu som är Ubuntu fast med KDE-desktop, som jag tycker känns oerhört mycket mer genomtänkt än Gnome som är Ubuntus standard-gränssnitt.
På jobbet kör alla utom de stackarna på ekonomi-sidan Ubuntu och det är ju fruktansvärt praktiskt. En kollegas dator dog igår, vi slet bara ut disken och in i en annan som stog ledig fast med helt annan hårdvara. Gick som en klocka efter vi sagt åt grafik-servern (X) att det var ett annat grafikkort nu (Intel -> nVidia). Total åtgång, ca 45 min varav mest rappel med att konstatera fel och montera in/ur disk. Hade vi kört Windows hade det lätt tappats bort en arbetsdag.
Jag kör Kubuntu hemma också, både för hemmabio-projjen och kontorsdatorn.
Bara på min bärbara dator dubbelbootar jag XP och Kubuntu, lite grann för att vissa programvaror fungerar bättre i Windows när man ska tunea styrsystem på bilar..
På jobbet kör alla utom de stackarna på ekonomi-sidan Ubuntu och det är ju fruktansvärt praktiskt. En kollegas dator dog igår, vi slet bara ut disken och in i en annan som stog ledig fast med helt annan hårdvara. Gick som en klocka efter vi sagt åt grafik-servern (X) att det var ett annat grafikkort nu (Intel -> nVidia). Total åtgång, ca 45 min varav mest rappel med att konstatera fel och montera in/ur disk. Hade vi kört Windows hade det lätt tappats bort en arbetsdag.
Jag kör Kubuntu hemma också, både för hemmabio-projjen och kontorsdatorn.
Bara på min bärbara dator dubbelbootar jag XP och Kubuntu, lite grann för att vissa programvaror fungerar bättre i Windows när man ska tunea styrsystem på bilar..
Jag slår ett slag för Windows 2000 Proffesional. Eller jag vet inte. Jag kör det på mina två datorer hemma, pga att jag har en slags diffus XP-allergi. Jag kan inte sätta fingret på det riktigt, men jag gillar inte XP. Hade jag inte spelat nåt på datorn hade det nog blivit någon slags Linux. Eller kanske BEOS.
Dubbla OS låter som en ganska vettig lösning i ditt fall.
Dubbla OS låter som en ganska vettig lösning i ditt fall.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Megapostare!
Tack för svaren. I går så installerade jag ett XP på datorn. Var lite lat eller så vågade jag inte testa Ubuntu. Nu kan man spela spel och leka utan att Vista kommer med frågor och sätter sig emot. Som exempel så kan jag ta att Vista ville ha drivrutiner installerade för att visa USB minnet. De säger att de är idiotsäkert och att man inte kan göra fel med det. Det har Microsoft rätt i för man kan inte göra särskilt mycket alls med det.
-
- Deluxpostare!