Kul att det fungerar! Tänkte på tejpen till slangarna.Karlsson skrev:Jobbar man på rätt företag så finns det lite märklig plåt i skrotbingarna...Andreas K skrev:om du menar det i ovankant på insuget lär det nog hålla sig fint! Var köper man sån fin isolering?
Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Jaha, isoleringsstrumpan. Den köpte jag på Dalhems. Lite dyr kanske, men de levererar snabbt.
Tyvärr hjälpte det inte mot mina svampiga bromsar, fick fortfarande dubbeltrampa för att få rejält tryck. Inga läckage denna gång, så det måste vara luft nånstans. Tror det är handbromsen som spökar, drar jag åt den och trampar så blir det stenhårt. Får lufta hela systemet igen, borde vara lite lättare nu när jag skaffat bromsluftare med backventil.
Har klurat lite på diverse lösningar för att få den att sluta trycka ut vatten. Det blir nog till att hämta ett Omega expansionskärl, de är kontruerade på ett lite annorlunda sätt.
Hoppas det funkar, det är tråkigt att motorn ska gå varm hela tiden.
Styrningen är ganska tung och har ett ganska rejält "dödläge" när man kör rakt fram. Svårt att känna vad hjulen har för sig. En fräschare kuggstång med servo kanske hjälper, annars får jag börja greja med styrvinklar och sånt.
Det är så här det blir när man blandar och bygger hej vilt, då får man göra om och justera allt ett par gånger innan det börjar bli körbart.
Tyvärr hjälpte det inte mot mina svampiga bromsar, fick fortfarande dubbeltrampa för att få rejält tryck. Inga läckage denna gång, så det måste vara luft nånstans. Tror det är handbromsen som spökar, drar jag åt den och trampar så blir det stenhårt. Får lufta hela systemet igen, borde vara lite lättare nu när jag skaffat bromsluftare med backventil.
Har klurat lite på diverse lösningar för att få den att sluta trycka ut vatten. Det blir nog till att hämta ett Omega expansionskärl, de är kontruerade på ett lite annorlunda sätt.
Hoppas det funkar, det är tråkigt att motorn ska gå varm hela tiden.
Styrningen är ganska tung och har ett ganska rejält "dödläge" när man kör rakt fram. Svårt att känna vad hjulen har för sig. En fräschare kuggstång med servo kanske hjälper, annars får jag börja greja med styrvinklar och sånt.
Det är så här det blir när man blandar och bygger hej vilt, då får man göra om och justera allt ett par gånger innan det börjar bli körbart.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Har inte hänt så mycket sen Uråsa, men jag har lagat skärmen som sprack när jag gasade fullt.
Popnit är bra.

För att få lite harmoni, balans och symmetri i bilen så nitade jag andra skärmen också. Lika bra ifall den skulle rämna vid nästa åktur.

Och som avslutning ett par fina extraljusstag från Bilbåthusochträdgårdstema. Likadant på andra sidan såklart.

Annars går jag mest och våndas över hur det ska bli med besiktning och annat. Har bokat en vanlig kontrollbesiktning, men det känns som om det är dömt att misslyckas. Funderar på att göra en liten fuling och skruva ur buren, klämma dit baksätet och ersätta turbon med en tillfällig adapter.
Alternativet är att bara åka in i hallen och låtsas som ingenting, så får man väl se vad de säger.
Popnit är bra.

För att få lite harmoni, balans och symmetri i bilen så nitade jag andra skärmen också. Lika bra ifall den skulle rämna vid nästa åktur.

Och som avslutning ett par fina extraljusstag från Bilbåthusochträdgårdstema. Likadant på andra sidan såklart.

Annars går jag mest och våndas över hur det ska bli med besiktning och annat. Har bokat en vanlig kontrollbesiktning, men det känns som om det är dömt att misslyckas. Funderar på att göra en liten fuling och skruva ur buren, klämma dit baksätet och ersätta turbon med en tillfällig adapter.
Alternativet är att bara åka in i hallen och låtsas som ingenting, så får man väl se vad de säger.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Öka farta, sesta kvarta, TIDAHOOLM!Martin skrev:Antar att det inte ska besiktigas i jönköping?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Liten rapport om helgens äventyr:
Trailade upp Rekorden till Tidaholm i fredags, efter lite lagom stressmek.
Sen var det dags för besikting.
Det började som vanligt med ljusmätning, halvljuset stod lite lågt. Vi lyfte av huven med gemensamma krafter, chassinumret kollades.
Sen kikade de där bak, en trasig positionslampa. Efter det frågade bes gubbarna vart jag gjort av dragkroken. Då sa jag att de troligen skulle hitta fler grejer. Jaha, sa han, men då blir det omreggning för kroken vid efterkontrollen då. Ok, det lät ju bra.
Dags för bromsprov, mycket fina och jämna resultat. Bilen hoppade ur rullarna när han drog handbromsen...
Sen var det upp på lyften. Där skakades det ganska länge, eftersom kuggstången inte satt fast så bra. Vi kom fram till att jag skulle svetsa dit lite mer plattjärn.
Sen var det ner från lyften, och dags för provkörning. Han tyckte den gick riktigt bra... Avgasmätningen visade CO-halt 0,32.
Inte ett ord om bälten, bur, stolar, motorn, bakaxelupphängningen, bromsarna och alla andra grejer jag gjort eller ändrat på.
SBP Tidaholm is the shit!
Hela besiktningen tog ca 20 min. och kommer att kosta 880 kr totalt med ombes.
Efter denna nervkittlare bar det av till Kinnekulle och förarlicens med min nybesiktigade bil.
Teorin var enkel, vi hade en bra instruktör. Körningen på lördagen funkade fint, vi fick lära oss lite om spårval och annat.
Sen var det "uppkörning", det gick hyfsat förutom att jag fegade ur under bron och gled ut i gräset. Inga problem, bara att fortsätta köra.
Två varv senare började det ticka lite nånstans ifrån, tyckte det lät som bakaxeln. Efter ytterligare ett halvvarv poffade det till och började ryka rejält, motorn tappade all kraft. Hade iaf tillräckligt med fart för att kunna rulla in i depån. Av med huven och fram med kameran.

Färdigkört med Rekorden för denna gången. Hann iaf med ca 10 varv i skapligt tempo, bromsar och väghållning funkar bra. Bilen är lite för lätt bak och diffbromsen är lite klen så det blev en del hjulspinn.
Jag ska låna Hjerpes Mantamotor, en vässad 2,4 med Megasquirt ska nog räcka gott och väl resten av säsongen.
Nu fick jag ju en anledning att börja bygga på 24 ventilaren, så den lyfts väl i denna vinter. Nackdelen är att bilen blir ännu mer framtung, så det blir nog till att hänga dit en grövre bakaxel för att kompensera lite.
Det kommer mer bilder på motorraset när jag börjar plocka isär den, hittade tex en halv vevstake liggande på framvagnsbalken. Finns nog mycket delar nere i tråget...
Trailade upp Rekorden till Tidaholm i fredags, efter lite lagom stressmek.
Sen var det dags för besikting.
Det började som vanligt med ljusmätning, halvljuset stod lite lågt. Vi lyfte av huven med gemensamma krafter, chassinumret kollades.
Sen kikade de där bak, en trasig positionslampa. Efter det frågade bes gubbarna vart jag gjort av dragkroken. Då sa jag att de troligen skulle hitta fler grejer. Jaha, sa han, men då blir det omreggning för kroken vid efterkontrollen då. Ok, det lät ju bra.
Dags för bromsprov, mycket fina och jämna resultat. Bilen hoppade ur rullarna när han drog handbromsen...
Sen var det upp på lyften. Där skakades det ganska länge, eftersom kuggstången inte satt fast så bra. Vi kom fram till att jag skulle svetsa dit lite mer plattjärn.
Sen var det ner från lyften, och dags för provkörning. Han tyckte den gick riktigt bra... Avgasmätningen visade CO-halt 0,32.
Inte ett ord om bälten, bur, stolar, motorn, bakaxelupphängningen, bromsarna och alla andra grejer jag gjort eller ändrat på.
SBP Tidaholm is the shit!
Hela besiktningen tog ca 20 min. och kommer att kosta 880 kr totalt med ombes.
Efter denna nervkittlare bar det av till Kinnekulle och förarlicens med min nybesiktigade bil.
Teorin var enkel, vi hade en bra instruktör. Körningen på lördagen funkade fint, vi fick lära oss lite om spårval och annat.
Sen var det "uppkörning", det gick hyfsat förutom att jag fegade ur under bron och gled ut i gräset. Inga problem, bara att fortsätta köra.
Två varv senare började det ticka lite nånstans ifrån, tyckte det lät som bakaxeln. Efter ytterligare ett halvvarv poffade det till och började ryka rejält, motorn tappade all kraft. Hade iaf tillräckligt med fart för att kunna rulla in i depån. Av med huven och fram med kameran.
Färdigkört med Rekorden för denna gången. Hann iaf med ca 10 varv i skapligt tempo, bromsar och väghållning funkar bra. Bilen är lite för lätt bak och diffbromsen är lite klen så det blev en del hjulspinn.
Jag ska låna Hjerpes Mantamotor, en vässad 2,4 med Megasquirt ska nog räcka gott och väl resten av säsongen.
Nu fick jag ju en anledning att börja bygga på 24 ventilaren, så den lyfts väl i denna vinter. Nackdelen är att bilen blir ännu mer framtung, så det blir nog till att hänga dit en grövre bakaxel för att kompensera lite.
Det kommer mer bilder på motorraset när jag börjar plocka isär den, hittade tex en halv vevstake liggande på framvagnsbalken. Finns nog mycket delar nere i tråget...
Senast redigerad av 3 Karlsson, redigerad totalt 4 gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Bryta ihop? Det är det bara kärringar som gör.
Riktiga män klunkar i sig fyra Red Bull och skruvar isär bilen till kl 3 på natten.
Lite bilder på tokigheterna.
Köpte en motorlyft, åkte till Tidaholm och hämtade en motor. Hjerpe var snäll och lånade ut sin 2,4. Den ska få samma sprut som turbomotorn, så det blir nog bra fart på den.

Plockade bort tråget och kollade lite. Massa konstiga grejer där.

Vevtappen ser lite knepig ut, alldeles svart. Lilländen på staken sitter kvar i den numera lätt jackade kolven. Lite moppetrim är ju bra...

Imorrn börjar jag med att förstärka fästet till kuggstången, det är lite smidigare utan motor i bilen.
Sen ska svänghjul, koppling och växellåda skruvas på 2,4an. Jag använder samma grejer som satt på turbomotorn, allting passar.
Får bygga lite nytt avgassystem en bit, inga större problem.
Gonatt!
Riktiga män klunkar i sig fyra Red Bull och skruvar isär bilen till kl 3 på natten.
Lite bilder på tokigheterna.
Köpte en motorlyft, åkte till Tidaholm och hämtade en motor. Hjerpe var snäll och lånade ut sin 2,4. Den ska få samma sprut som turbomotorn, så det blir nog bra fart på den.
Plockade bort tråget och kollade lite. Massa konstiga grejer där.
Vevtappen ser lite knepig ut, alldeles svart. Lilländen på staken sitter kvar i den numera lätt jackade kolven. Lite moppetrim är ju bra...
Imorrn börjar jag med att förstärka fästet till kuggstången, det är lite smidigare utan motor i bilen.
Sen ska svänghjul, koppling och växellåda skruvas på 2,4an. Jag använder samma grejer som satt på turbomotorn, allting passar.
Får bygga lite nytt avgassystem en bit, inga större problem.
Gonatt!
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Det flyter på utan större missöden, här kommer lite bilder på dagens framsteg.
2,4an redo att lyftas i. Blev inte så mycket puts på den, men oljetråget fick sig en skvätt färg iaf.

Och här sitter den på plats. Stort tack till Zeb som ställde upp som kranförare och alltiallo!

När det gäller reservdelar så hade det inte gått att lösa lika snabbt och smidigt om inte Tappen hade skrotat Mantan. Då hade jag fått köpa lite lager, packningar och slängt ihop en 2,0 eller 2,2.
24 ventilaren blir nog bra hoppas jag. Ska tokmäta allt på den motorn och vara riktigt snuskigt noggrann när jag skruvar ihop den. Det blir ju mycket dyrare om den skulle gå sönder.
Hade tänkt köra en "light" version av 6an nästa säsong, behålla original insug och grenrör och bara köra Megasquirt rakt på. Borde gå att plocka fram ca 10 hk bara genom att slippa luftmängdmätaren.
2,4an redo att lyftas i. Blev inte så mycket puts på den, men oljetråget fick sig en skvätt färg iaf.
Och här sitter den på plats. Stort tack till Zeb som ställde upp som kranförare och alltiallo!
Ja vad ska man säga egentligen... Det är ju bara att inse vilken skillnad det är på olika stationer, och kanske framförallt på personalenAndreas K skrev:Kul med besiktningen i tidaholm, ska nog boka in mig där sen![]()
Surt på motorraset, men det är ju precis som norrmännen när alla väsentliga delar finns som reserv och skruvas dit på någon timme![]()
24ventilare det är bra det, dubbelt så många som mig = dubbelt så bra.

När det gäller reservdelar så hade det inte gått att lösa lika snabbt och smidigt om inte Tappen hade skrotat Mantan. Då hade jag fått köpa lite lager, packningar och slängt ihop en 2,0 eller 2,2.
24 ventilaren blir nog bra hoppas jag. Ska tokmäta allt på den motorn och vara riktigt snuskigt noggrann när jag skruvar ihop den. Det blir ju mycket dyrare om den skulle gå sönder.
Tack tack! 24 ventilaren är lika lång som en vanlig 12 ventilare och eftersom jag har samma kaross som Commodore så kommer det funka fint på längden iaf. Kan bli lite tight i bakkant på toppen, den är ju lite bredare. Får bli lite massage av torpedväggen så löser det sig nog.Nicke Nyman skrev:Gött o se att du kör på trots ett litet smärre nederlag!Ja är övertygad om att de kommer bli supergött de där!
Hur är de me plats o så för att få ner en 24V?
Hade tänkt köra en "light" version av 6an nästa säsong, behålla original insug och grenrör och bara köra Megasquirt rakt på. Borde gå att plocka fram ca 10 hk bara genom att slippa luftmängdmätaren.
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ok!
Dåså, då äre ju bara o köra på! Ja har blivit mer o mer svag för sugmotorer. Dels när man sett Lindkvist M3 monster men även andra maskiner där de är relativt lätta karosser o starka motorer!
Massering av torpedvägg är ju en enkel operation! Speciellt för en händig karl som dig!
Dåså, då äre ju bara o köra på! Ja har blivit mer o mer svag för sugmotorer. Dels när man sett Lindkvist M3 monster men även andra maskiner där de är relativt lätta karosser o starka motorer!
Massering av torpedvägg är ju en enkel operation! Speciellt för en händig karl som dig!

Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nu lever den!
Fick ihop det sista ikväll, tyvärr tog batteriet slut i mobilen så det blev inga bilder.
Den var lite sur på gasen först, men sen hoppade den igång. Hade inte så mycket vatten att hälla i, så nån provtur blev det inte.
Avgasaröret blev ganska ok det också, svetsen och vinkelslipen fick tala klarspråk med rörstumparna.
Imorrn ska den ner på backen, sen bär det av till Tidaholm igen!

Fick ihop det sista ikväll, tyvärr tog batteriet slut i mobilen så det blev inga bilder.
Den var lite sur på gasen först, men sen hoppade den igång. Hade inte så mycket vatten att hälla i, så nån provtur blev det inte.
Avgasaröret blev ganska ok det också, svetsen och vinkelslipen fick tala klarspråk med rörstumparna.
Imorrn ska den ner på backen, sen bär det av till Tidaholm igen!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Besiktigad och godkänd!
Nu är det bara att tuta och köra i två år framåt. Känns mycket bra!
Blir dock inte så mycket körning på allmän väg, den är inte bekväm nånstans. Körde den till och från Tidaholm idag, det var lite småjobbigt. Tur att man kan köra gamla vägen som är lite mer slingrig och rolig.
Ska mappa den ordentligt också, nu går den lite halvdassigt. Men det känns att det finns lite ork i motorn, 2,4 liter ger bra bottendrag.

Nu är det bara att tuta och köra i två år framåt. Känns mycket bra!
Blir dock inte så mycket körning på allmän väg, den är inte bekväm nånstans. Körde den till och från Tidaholm idag, det var lite småjobbigt. Tur att man kan köra gamla vägen som är lite mer slingrig och rolig.
Ska mappa den ordentligt också, nu går den lite halvdassigt. Men det känns att det finns lite ork i motorn, 2,4 liter ger bra bottendrag.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nope, det är sugmotor som gäller nu. Skulle tro att den har ca 10:1 i komp nu, det vågar jag inte köra laddtryck på. Det är ju ingen crossflow eller 4 ventilstopp heller, så den får gå som sugis.
Det ska nog gå att plocka ut skaplig effekt ändå, minst 150 hk med Megasquirt.
Det ska nog gå att plocka ut skaplig effekt ändå, minst 150 hk med Megasquirt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Nu har man varit i fädernesgården och grejat lite. Röjt lite i skjulen, mätt lite gränser på skogen och gottat sig lite med 24 ventilaren.

Här står den, lite lagom sketig. Fick greja lite med traktorn för att få upp den på stativet.

Under kåpan fanns det massor av kamaxlar och ventiler. Spännande!

I tråget fanns också lite konstiga saker. En fiberbricka i två delar och lite oidentiferbart metallskrot. De flesta metallbitarna satt i oljesugen. Får väl se var det kommer ifrån när jag demonterar mera.
Hade inte rätt bits i motorlabbet, så jag kunde inte lyfta toppen. Det kommer imorgon!
Här står den, lite lagom sketig. Fick greja lite med traktorn för att få upp den på stativet.
Under kåpan fanns det massor av kamaxlar och ventiler. Spännande!
I tråget fanns också lite konstiga saker. En fiberbricka i två delar och lite oidentiferbart metallskrot. De flesta metallbitarna satt i oljesugen. Får väl se var det kommer ifrån när jag demonterar mera.
Hade inte rätt bits i motorlabbet, så jag kunde inte lyfta toppen. Det kommer imorgon!
Senast redigerad av 2 Karlsson, redigerad totalt 21 gång.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare