Nissan Skyline R32 GT-R, Uppstartad med nytt sprut
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Bogsera in bilen till Elmia är väl lite skämigt eller?
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Jag skämms inte för att "sveriges bästa skyline folk" inte klarar av att fixa bilen och jag skämms inte för att jag inte har hunnit med det själv heller... Man mekar ju inte skyline på heltid direkt.2(SiC) skrev:Bogsera in bilen till Elmia är väl lite skämigt eller?
Den blir rolig när den är klar helt enkelt.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Okej okej!
Om man inte är ensam så är det lugnt
ska bli kul att syna den ändå.
Om man inte är ensam så är det lugnt
ska bli kul att syna den ändå.
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Sådärja, då var det dags att skriva lite igen....
Korta varianten:
Mycket gråt och svett har det varit sedan elmia. Det har suttit fel saker på, svarvat befintliga delar som havererat, köpt nya grejor som det satt fel grejor på. Bytt till rätt grejor och.....
Den längre varianten, (same same but different)
Veckan efter elmia så plockades lådan ner för att undersöka kopplingen. Det visade sig att det satt fel koppling på. Svänghjulet var antagligen ifrån en R34 GT-R vilket bygger lite mer på höjden, dock så skulle denna passat i en R32 enligt säljaren, som f.ö. är självutnämnt skyline-expert och skruvar masssor med skylne. (blir nog bra det..)
Nåja, nytt kopplingspaket inhandlades blev en Nismo G-Max (Exedy), vilket innebär att det är en 2skivig koppling med 2st, 6puckade sinterlameller (ska enligt japanerna orka med 700 hk vilket i en skyline torde hamna omkring 800Nm), grejorna monterades och ingenting fungerade. Ner med lådbusen (gjorde det själv andra gången, tog knappt 2 timmar, emot 6 timmar när vi var 2 pers första gången.)
Efter mycket mätande och donande så konstaterade vi att urtrampningslagerhållaren var av fel sort, någonting som väldigt få i sverige vet om. Lämnade iväg den befintliga hållaren på svarvning, fick tillbaka och det fungerade inte, då hållaren var spräckt.
Kom på att det fanns en hållare tillsalu i gävle, ringde och handlade för att allt skulle monteras i fredags förra veckan. När grejorna kommer så sitter det fel lager på, har man någonting hemma? Nä.
Blir iväg skickad till tyskland på tjänsteresa, jobbar jobbar jobbar, ber chefen handla lager medans jag är borta.
Igår så kom jag hem, han få i mig lite mat, och köra fram lite pallar. Sedan bar det iväg till Hok, där syrran skulle gå på bal. (Vad är den bal på slottet....) Knäppte några kort, hetsa hem igen, skifta kläder och upp med bilen.
Allt monteras utan större problem, allt känns väldligt rätt.
Sänker ner bilen på marken igen. Kopplar batteri och möp. Batteritorsk... blä
Bilen puttas ut för att kablas, när 3 st kompisar puttar så läggs 1an i och kopplingen trycks ner, dom lyckas putta, släpper koppling och det tar tvärstopp. Allt verkade fungera. Bilen startas och det konstateras att DEN FUNGERAR!!!!
Ger mig iväg på en provtur, kommer några hundra meter innan den börjar misstända och då dåligt, ingen gasrespons eller någonting. Fick syn på oljetrycksmätaren i samband med detta, stog på 0. Allt vrids av i panik. Fick syn på att jordkabeln till mätarna inte hade kontakt och så var det liv i mätarna igen. Misständningarna/blurrandet jodå, pinsamt nog. Soppatorsk efter 400 meter. Jag bjur på den...
Häller i lite soppa och kör igen, kommer några hundra meter innan det börjar skapa och leva som rackarns. Plasten under ic, åkte ner i marken så det var inge allvarligt.
Efter den första kortare testrundan så begav sig hela teamet till ett litet "industriområde" stor asfaltsplätt. Där den justerbara fyrhjulsdriften testades, mesta dels på tvären. Jösses va skoj och ovant det var...
Gjorde ett (läs många) test med 4wd / rwd. Helt otroligt vad den sticker iväg när det är ösregn ute och 4wdn är inkopplad. Helt plötsligt så säger mätaren 100 knyck.
Idag så ska det dras åt lite skruvar och det ska förberedas för reggning.
Slutligen så får jag citera Fylking Sverige: ÄNTLIGEN!!!!
Korta varianten:
Mycket gråt och svett har det varit sedan elmia. Det har suttit fel saker på, svarvat befintliga delar som havererat, köpt nya grejor som det satt fel grejor på. Bytt till rätt grejor och.....
Den längre varianten, (same same but different)
Veckan efter elmia så plockades lådan ner för att undersöka kopplingen. Det visade sig att det satt fel koppling på. Svänghjulet var antagligen ifrån en R34 GT-R vilket bygger lite mer på höjden, dock så skulle denna passat i en R32 enligt säljaren, som f.ö. är självutnämnt skyline-expert och skruvar masssor med skylne. (blir nog bra det..)
Nåja, nytt kopplingspaket inhandlades blev en Nismo G-Max (Exedy), vilket innebär att det är en 2skivig koppling med 2st, 6puckade sinterlameller (ska enligt japanerna orka med 700 hk vilket i en skyline torde hamna omkring 800Nm), grejorna monterades och ingenting fungerade. Ner med lådbusen (gjorde det själv andra gången, tog knappt 2 timmar, emot 6 timmar när vi var 2 pers första gången.)
Efter mycket mätande och donande så konstaterade vi att urtrampningslagerhållaren var av fel sort, någonting som väldigt få i sverige vet om. Lämnade iväg den befintliga hållaren på svarvning, fick tillbaka och det fungerade inte, då hållaren var spräckt.
Kom på att det fanns en hållare tillsalu i gävle, ringde och handlade för att allt skulle monteras i fredags förra veckan. När grejorna kommer så sitter det fel lager på, har man någonting hemma? Nä.
Blir iväg skickad till tyskland på tjänsteresa, jobbar jobbar jobbar, ber chefen handla lager medans jag är borta.
Igår så kom jag hem, han få i mig lite mat, och köra fram lite pallar. Sedan bar det iväg till Hok, där syrran skulle gå på bal. (Vad är den bal på slottet....) Knäppte några kort, hetsa hem igen, skifta kläder och upp med bilen.
Allt monteras utan större problem, allt känns väldligt rätt.
Sänker ner bilen på marken igen. Kopplar batteri och möp. Batteritorsk... blä
Bilen puttas ut för att kablas, när 3 st kompisar puttar så läggs 1an i och kopplingen trycks ner, dom lyckas putta, släpper koppling och det tar tvärstopp. Allt verkade fungera. Bilen startas och det konstateras att DEN FUNGERAR!!!!
Ger mig iväg på en provtur, kommer några hundra meter innan den börjar misstända och då dåligt, ingen gasrespons eller någonting. Fick syn på oljetrycksmätaren i samband med detta, stog på 0. Allt vrids av i panik. Fick syn på att jordkabeln till mätarna inte hade kontakt och så var det liv i mätarna igen. Misständningarna/blurrandet jodå, pinsamt nog. Soppatorsk efter 400 meter. Jag bjur på den...
Häller i lite soppa och kör igen, kommer några hundra meter innan det börjar skapa och leva som rackarns. Plasten under ic, åkte ner i marken så det var inge allvarligt.
Efter den första kortare testrundan så begav sig hela teamet till ett litet "industriområde" stor asfaltsplätt. Där den justerbara fyrhjulsdriften testades, mesta dels på tvären. Jösses va skoj och ovant det var...
Gjorde ett (läs många) test med 4wd / rwd. Helt otroligt vad den sticker iväg när det är ösregn ute och 4wdn är inkopplad. Helt plötsligt så säger mätaren 100 knyck.
Idag så ska det dras åt lite skruvar och det ska förberedas för reggning.
Slutligen så får jag citera Fylking Sverige: ÄNTLIGEN!!!!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Får tacka för alla grattulationer, känns verkligen gött att den äntligen rullar och fungerar. Frågan är väl bara vad som ska pajja härnäst..
Krånglade lite med reggningen, visade sig att mitt intyg gått ut med 1 veckas marginal. Bittert. Men ett nytt är påväg och under tiden så har jag hittat lite laddtryck som hade gömt sig. Skickar på ganska så bra nu. Omöjligt att komma iväg med bakhjulsdrift, spinner en stund med 4wd också.
Krånglade lite med reggningen, visade sig att mitt intyg gått ut med 1 veckas marginal. Bittert. Men ett nytt är påväg och under tiden så har jag hittat lite laddtryck som hade gömt sig. Skickar på ganska så bra nu. Omöjligt att komma iväg med bakhjulsdrift, spinner en stund med 4wd också.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nu har det varit ute och lekts litegrann.
Allt verkar fungera som det ska nu, blir mer och mer nöjd. Ska bli trevligt att testa bilen på full effekt framöver...
Det som står på listan nu är lite oljebyten och träning, tar påtok förlång tid att växla...
http://www.youtube.com/watch?v=Bv2Aks6kZV0
Allt verkar fungera som det ska nu, blir mer och mer nöjd. Ska bli trevligt att testa bilen på full effekt framöver...
Det som står på listan nu är lite oljebyten och träning, tar påtok förlång tid att växla...
http://www.youtube.com/watch?v=Bv2Aks6kZV0
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Jo jag har märkt det...Karlsson skrev:
Heja Fredrik! Går ju som ett skållat troll den där!
Råkade tävla lite med en hoj igår, modell sport och modell 1000cc, det bittra är (för hojjens del då) att jag kom ikapp då han stack strax innan jag fått i rätt växel. Small om hojjen vid varje växling, trodde han sköt emot mig med bössa eller nåt först, innan jag fick syn på molnet ur avgaspiporna...
Väntar så efter reggning så man vågar åka tillräckligt långt för att tanka BF98 för att kunna höja laddtrycket lite till så man hamnar på rätt sida kilot iallafall... Skulle tro att det är en 20-30 hk till att hämta... Skulle vara gott då den inte är jättekvick uppe i fart (längre)
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nu så står Skylinen längst upp i garaget. Nämnligen uppe på lyften.
Håller på att skifta lite oljor. Har bytt i motor, framdiff, växellåda, fördelningslådan och har bakaxeln kvar...
Det som står på attgöra listan nu innan reggningen är att tvätta nismo mattorna samt ställa ner lite laddtryck och gömma all smådosor som styr laddet, 4wd m.m...
Om det nu skulle bli strul på reggningen så är iallafall chaffis med BE-kort ordnad till superstage körningen...
Håller på att skifta lite oljor. Har bytt i motor, framdiff, växellåda, fördelningslådan och har bakaxeln kvar...
Det som står på attgöra listan nu innan reggningen är att tvätta nismo mattorna samt ställa ner lite laddtryck och gömma all smådosor som styr laddet, 4wd m.m...
Om det nu skulle bli strul på reggningen så är iallafall chaffis med BE-kort ordnad till superstage körningen...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"