M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Zeb skrev:Riktigt intressant att det gick att rensa ur 5 kg kabel!
Tror till och med att det va lite mer än 5kg. Men så va jag noga också. Sprättade till och med upp kabelhärvan till motorn och plockade väck varje kabel som inte behövdes. 8)
Zeb skrev: Du får regga om den med lägre vikt sen så får du ner skatten lite ;)
Ja visst. Och kanske passa på att påpeka att jag kör på E85 och då även få skattelättnader för miljöbil.
Seriöst så har jag gjort en bra insats för miljön. Ökat effektiviteten på motorn med 40%. Har dellast som justerat mot bredbandslamda och lambda 1. Kör på Etanol som är en förnyelsebart bränsle. Och lättat bilen maximalt för mindre bensinförbrukning.
Nästan så att man kan köra lite för fort utan dåligt samvete. :wink:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Samuel Lindkvist skrev:Nu har jag fått tag på ett par begagnade BBS 17x9" fälgar. Blir lite fetare än med 8".
Snygga fälgar! Jag hade likadana på min gamla Skoda Octavis RS.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Nu ska det nog bli lite ordning på bromseriet också. :)
Kommer nog tyvärr dröja innan jag hinner på dit grejerna. Det är ju inte direkt "Bolt on" :roll:

[img]http://www.millway.se/bilder/m3e30/bromsvåg.jpg[/img]
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Är detta en bromsvåg alltså?
Är det en ratt på bilden som man ställer dom med? smidigt isåfall.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Neider skrev:Är detta en bromsvåg alltså?
Är det en ratt på bilden som man ställer dom med? smidigt isåfall.
Ja det stämmer. Man monterar ratten lätt åtkommligt sen är det bara att justera. Riktigt go känsla i ratten med kännbara lägen den fastnar i så den inte snurrar av sig sjävt.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Hur mycket kan man justera igentligen?
Kan man ställa in det helt själv eller finns det hmm naturlagar som säger stopp med?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Samuel Lindkvist skrev:
Zeb skrev: Du får regga om den med lägre vikt sen så får du ner skatten lite ;)
Ja visst. Och kanske passa på att påpeka att jag kör på E85 och då även få skattelättnader för miljöbil.
Seriöst så har jag gjort en bra insats för miljön. Ökat effektiviteten på motorn med 40%. Har dellast som justerat mot bredbandslamda och lambda 1. Kör på Etanol som är en förnyelsebart bränsle. Och lättat bilen maximalt för mindre bensinförbrukning.
Nästan så att man kan köra lite för fort utan dåligt samvete. :wink:
Jag skulle säga att du kan köra rätt rejält fort utan dåligt samvete (ja för miljösidan då iaf.. ;), bara 15%
bensin du förbrukar ju, iofs plus 40% eller vad man nu kan räkna med att det drar extra på e85?

Innebär detta att motorn är optimerad för E85? Vad kör du med för kompressionsförhållande? Jag var
lite sugen att optimera mr2an för E85, men den har ganska branta ventilvinklar så man måste ha en
rätt rejäl dom på kolven om man ska höja kompet något vidare. Har läst om siffror på 14+:1 för strikt E85-drift,
bekräftas eller dementeras? Ett alternativ är ju att köra på lite lagom komp och tvångsmatning ihop med E85.
Zeb Arvidsson
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Neider skrev:Hur mycket kan man justera igentligen?
Kan man ställa in det helt själv eller finns det hmm naturlagar som säger stopp med?
Det går att justera ganska mycket. Men man gör beräkningar på kolvstorlek i oken, viktfördelning, g-krafter osv för att man ska köpa rätt huvudbromscylindrar. Det är olika diameter fram och bak för att det ska blir så rätt som möjligt direkt. Därefter kan man finjustera på bromsvågen. Man vill ju ha bromsvågen så nära mittenläget som möjligt.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Zeb skrev:
Jag skulle säga att du kan köra rätt rejält fort utan dåligt samvete (ja för miljösidan då iaf.. ;), bara 15%
bensin du förbrukar ju, iofs plus 40% eller vad man nu kan räkna med att det drar extra på e85?

Innebär detta att motorn är optimerad för E85? Vad kör du med för kompressionsförhållande? Jag var
lite sugen att optimera mr2an för E85, men den har ganska branta ventilvinklar så man måste ha en
rätt rejäl dom på kolven om man ska höja kompet något vidare. Har läst om siffror på 14+:1 för strikt E85-drift,
bekräftas eller dementeras? Ett alternativ är ju att köra på lite lagom komp och tvångsmatning ihop med E85.
Motorn är väl inte direkt byggd för E85. Men jag valde en kompression som va på gränsen till hög för 98oktan. Så jag hade i tanken att den skulle gå på V-power eller bättre. Men när jag köpte spridarna va det E85 dom blev anpassade efter. Kompet har jag för mig ligger på 12.2:1 eller 12.5:1. 14:1 eller högre är nog riskabelt. Det beror ju alltid på motorn och förbränningsrummens konstruktion och kammarna. Så ett visst värde är svårt att säga.
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

köpte du allt i ett kit? jag vill ha ratt till mitt pedalställ också men tycker priserna jag hittat är lite saftiga för en ratt och vajer
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Andreas K skrev:köpte du allt i ett kit? jag vill ha ratt till mitt pedalställ också men tycker priserna jag hittat är lite saftiga för en ratt och vajer
Köpte löst. Ratten kostade 790:- på kh-motorsport. Tycker det va rätt ok pris då det va bra kvalité på den och många komponenter.
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

samma pengar som det andra tar då. Få bli till att beställa en sådan. Blir spännande att se hur bromsbalansen blir på min bil, lite av en chansning än så länge.
/Andreas
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

jag har föresten en lös bromspedal till e30 om du behöver om du vill ha en som är orginal.
/Andreas
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Har börjat bygga om bromsarna lite. Va inte meningen jag skulle göra det ännu eftersom jag inte har tid och bilen måste va klar den 6juni. Men bromarna har känts konstiga den sista tiden. Och trots att jag luftat 3-4ggr på raken blev det aldrig bra. Så det va lika bra att riva isär allting.
Blev lite jobb att plocka bort insug, bromsservo pedalställ osv. Men är man lite stressad går det rätt fort.

Hittade ett fel direkt. Bromscylindern satt löst. En skruv hade skakat loss så det flexade gött när man bromsade. När jag fick loss pedalstället hittade jag fel nr.2 Det va en stor spricka i pedalfästet så när man bromsade och kopplade vek sig fästet istället. Fick svetsa lite och lägga till en förstärkningsplåt så det verkligen håller.

Fräste till en aluminium platta för bromscylindrarna som passar i karossen. Sen går det 4 pinbultar in genom torpeden och där man drar fast pedalstället. Då blir det stabilt och bra. Ville inte modifiera bilen utan jag försöker komma på lösningar som gör att man kan bygga tillbaka till original. Plattan glasblästrade jag och ytbehandlade sedan svart.

Bild

Förstärkt pedalen och svetsat dit röret som följer med bromsvågen.

Bild
Bild

Kapade av röret 12mm på högersidan och svarvade till en bussning på vänstersidan för att få bromspedalen längre åt höger och gaspedalen. Nu sitter den 0,5mm från rattstången.

Bild

Fortsättning följer efter bröllopet...
Måste ju vara klar till kinnekulle. :o
Senast redigerad av 1 Samuel Lindkvist, redigerad totalt 25 gånger.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gött o se Samuel! Du tänker ju verkligen till i alla moment! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Har du fixat så ledlagret till bromsvågen löper fritt inne i röret? Vågen funkar inte så bra om lagret inte kan röra sig i sidled, fråga mig inte hur jag vet...
Fin finish som vanligt annars!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Larsson
Megapostare!
Kontakt:

Inlägg av Larsson »

Ser ju grymt ut detta!
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Ja, vad ska man säga? :bow2:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Lite bilder på den färdiga bromsvågen och några på en skitig bil efter 2 banträffar. Har satt på slicks och monterat dom nya fälgarna.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
kardanaxel
Klubbordförande

Inlägg av kardanaxel »

Snyggt!
Går det att svänga ordentligt med dom på nu då?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Skriv svar