Info om Styrboxars,spridares funktion m.m

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ett tips. Fråga chefen om du får jobba över istället för de timmar du lägger på felsökning. Ta pengarna och köp en sånhär. :racesmile

http://www.dtafast.co.uk/XDash.htm

Bild
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag håller bara med dig Samuel kring kolumner när de gäller VEMS. Jag har ju sån pass tur att en kompis sköter mappningsbiten osv åt mig men ja har läst igenom VEMS-manualen 2ggr nu börjar förstå mera o inser rätt snabbt att de saknas vissa delar. T.ex detta att de är för få steg när man ska göra en tändmapp osv. Samma sak på bränslesidan. Där tror ja den hoppar typ 500RPM / steg o de är ju lite mycket. Hur går den på typ 3200rpm är ju svårt att utläsa.

Men VEMS är på uppgång o Samuel du verkar ju haft otroligt otur. För du verkar ju inte va den kille som slarvar. ;)

Va kostar en sån där fin DTA pryl då? Kanske nåt för "Söt'n" (Som volvon kallas) i framtiden. ;)

Samtidigt är ja väldigt sugen på att testa Autronic eller MoTec.

Bra att du får ut nåt av läsningen iaf Neider. Ja tror nog att du kan ta o ställa dina frågor här i tråden nu o få dem besvarade på ett eller annat vis! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

En såndär display är dyr. 14-15000:-
Men så kan man också ladda in en bild på sin flickvän som bakgrund, om det nu gör det försvarbart. :mhihi:

Ett Dta-sprut till en 4-cyl kostar 8-9000:-
till en 6:a 12-13000:- men då har man många bra funktionen sen.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bara för att Samuel spydde lite galla över VEMS så måste jag ju sticka ut hakan och säga vad jag har för mål med kommande <-motor till Rekorden:

300 sughästar. Med Megasquirt.
Det kommer den inte att ge i första versionen (eftersom det är dyrt att köpa kammar till en 24 ventils 6a), men runt 220-230 hk borde det kunna bli med enbart byte av styrsystem, insug och avgasgrenrör.
Man ska inte bara stirra sig blind på spridarstorlek och sånt, tändningen är lika viktig.
Mina alternativ är fördelartändning med MSD-box och spole, eller separata spolar för varje cylinder.
Det första är bra eftersom MSD-prylarna ger en sjusärdeles kräm i gnistan, medans separata spolar eliminerar glapp i fördelardrev osv.
Det kan bli nån form av kombination också.

Kanske inte tillförde nåt vidare till tråden, men det var roligt att skriva det!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Karlsson. Med MS funkar det säkert mycket bättre. Det verkar va mer beprövat och har fler användare som redan löst alla problem. Det kommer säkert funka fint. :thumbsup:
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Lindkvist: japp kör med 3,5. så skall köra original först men man vet man kommer vilja ha mer hk senare :D

Så för att samanfatta lite:

Vems: Ca 6000:- kan krångla ordentligt men lättinstalerat.

Megasquirt: Billigt?? men man får får fixa väldigt mycket själv.

DTAfast: Svindyrt om man jämmför med dom andra ca 10000-18000:- men allt finns och man behöver ej ha någe annat i framtiden vad man än gör.

Alltid svårt sådanhär och pengarna finns ej i överflöd men kommer nog ha denna bil i många år framöver så har ej bråttom med något och kan spara ihopp slantarna.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Samuel Lindkvist skrev:Karlsson. Med MS funkar det säkert mycket bättre. Det verkar va mer beprövat och har fler användare som redan löst alla problem. Det kommer säkert funka fint. :thumbsup:
Det hoppas jag med. Det är en väldigt öppen dialog på USA-forumen och väldigt många kunniga människor som jobbar med det.
Bra dokumenterat och ganska lätt att lära sig. Lite engelska måste man kunna iofs.
Jag kommer att bygga in mitt nya V3-kort i en gammal Motroniclåda, då får jag en robust kontakt och en kabelhärva som är skräddarsydd för motorn.
Neider skrev:Lindkvist: japp kör med 3,5. så skall köra original först men man vet man kommer vilja ha mer hk senare :D

Så för att samanfatta lite:

Vems: Ca 6000:- kan krångla ordentligt men lättinstalerat.

Megasquirt: Billigt?? men man får får fixa väldigt mycket själv.

DTAfast: Svindyrt om man jämmför med dom andra ca 10000-18000:- men allt finns och man behöver ej ha någe annat i framtiden vad man än gör.

Alltid svårt sådanhär och pengarna finns ej i överflöd men kommer nog ha denna bil i många år framöver så har ej bråttom med något och kan spara ihopp slantarna.
Jag står fast vid mitt tips, Megasquirt. Till din bil och motor behöver det inte bli så avancerat, bränsle och tändning är grundfunktioner i MS (Megasquirt alltså). Sen går det att lägga till en massa extra skojiga saker.
Det går att använda orignalgivare och bränslesystem, och som jag skrev ovan så kan man använda originalkabelhärva.
Bara man tar lite tid på sig och gör en sak i taget så löser sig allt till slut!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Karlsson: Vad kostar det då?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev:En såndär display är dyr. 14-15000:-
Men så kan man också ladda in en bild på sin flickvän som bakgrund, om det nu gör det försvarbart. :mhihi:

Ett Dta-sprut till en 4-cyl kostar 8-9000:-
till en 6:a 12-13000:- men då har man många bra funktionen sen.
Har man frun i bakgrunden får man ju bara dåligt samvete över att man är ute o åker istället för att vara ute på promenad me henne... ;) Men de är helt klart fräckt! ;)

Men lite knepigt tycker ja att de är så mycket dyrare om du vill ha till 6cyl. Är de helt olika boxar beroende på cyl.antal?

Karlsson: Tändningen är självklart viktig! MSD är bra på att göra tändningsprylar. Bäst i världen? Iaf, gnistan är viktig, för svag gnista, dålig förbränning! En standard spole som sitter i en vanlig bil, t.ex Volvo levererar ungefär 20-25000 volt i en gnista. MSD Blaster 2 spolen som jag har liggandes ger 40000volt i varje gnista så de är ju lite skillnad! ;)

Men har man separata spolar så ger dessa ofta 25000volt varje gnista o de ska räcka.

Neider: Räkna på ungefär 4000kr för ett komplett ihoplött MS. Allt emellan 2500 och 5000kr har ja sett dom för. MS är bra om man vill lära sig grunderna! O som Karlsson säger finns de mera "support" att få än till VEMS, än så länge! ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Systemet för 4-cyl är lite enklare.
Det systemet jag skrev va till 6-cyl är egentligen för 4-cyl avancerade motorer med sekvetionellt insprutning. Men det klarar 6 cylindrar med wastespark.
http://www.dtafast.co.uk/compare_ECUs.htm

Ang. spolarna så ger det bara så mycket volt om man laddar upp dom ordentligt. Det tar cirka 3ms att ladda upp spolen. Alltså hänger det även på styrsystemet om den hinner ladda upp. Vid höga vartal va det ju lite problem med vems som jag förstod det.
Frågan är hur mycket som försvinner i tändkablarna? Jag ska nog uppgradera min motor till Coil on plug i vinter. Mest för att det är kul och att det blir en snygg installation utan tändkablar.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Om vi ska gå tillbaka till topic lite så lärde jag mig grunderna om styrsystem när jag byggde mitt MS för många år sedan. Då lästa jag mycket här http://www.megamanual.com/v22manual/mtabcon.htm
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Verkar vara en bra sida, tackar.

Man kanske skall köpa på sig ett MS reda nu så man har tid lära allt innan trimmningen kommer.

Hmm får köpa fler trissloter för att ha råd med alla planer man har nu :D
Eller jobba mycket mer.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Karl Birgander
Superpostare!

Inlägg av Karl Birgander »

Tack för synpunkterna tidigare Samuel.
Även om jag är sugen på något av MS och VEMS som en kul grej så känns det nu som att MS kanske är en lämpligare väg för mig. :wave:
Porsche 944 S2 -90
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

seperata eftermarknadssprut kan nog ungefär samma sak oavsett om de heter dta, haltech, autronic, nira... Ska man lägga den rejälare slant som gäller dessa system väljer man ofta ett där man kan få bra support. Ex ska man bygga en m3 motor som samuel så är DTA bra eftersom Köhler jobbar med det, ska man bygga en turbo bmw motor är autronic bra eftersom ppf jobbar med det. Gemensamt för många sprut är att de har snålt med utgångar, dvs så att man ex kan köra direkttändning samt fullt sekventionell insprutning på en 6a eller 8.
/Andreas
Skriv svar