Dieselkonvertering
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Dieselkonvertering
Har funderat lite på det här med dieselkonvertering. Inte byta motor, utan konvertera en bensinmotor. Det som kommer upp direkt i huvet är ju: Höja kompressionen, byta till glödstift, ta bort gasspjäll, byta bränslepump(ar).
Men några frågor kvarstår...
Är detta överhuvudtaget möjligt?
Vad måste mer göras?
Är ja dummare än vanligt?
Någon som har några teorier kring detta, eller kanske rent av har (,eller vet nån som har) gjort detta?
Vad måste mer göras?
Någon som har några teorier kring detta, eller kanske rent av har (,eller vet nån som har) gjort detta?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Re: Dieselkonvertering
Jag har en gammal bilsport från det glada åttiotalet där det är ett reportage om en opel ascona ochHjerpe skrev:Har funderat lite på det här med dieselkonvertering. Inte byta motor, utan konvertera en bensinmotor. Det som kommer upp direkt i huvet är ju: Höja kompressionen, byta till glödstift, ta bort gasspjäll, byta bränslepump(ar).
Vad måste mer göras?
en bmw e21, båda med herrejössesturboaggregat och sisådär 500 och lite till hästkrafter, vad har det här med
saken att göra då? Jo.. asconaägaren hade i sin ungdom en bagge som han byggde om till dieseldrift! Så om
han inte ljuger så har det åtminstone gjorts en gång! En sak du inte tog upp är ju att montera spridarna i
förbränningsrummet. Måste man byta bränslepump förresten?
Zeb Arvidsson
Hmm... Har snabb-studat inom detta ämne en stund nu. Det verkar som man är tvungen till att montera spridaren i förbränningsrummet, ja.
Men har inte fått nån riktig förklaring på varför. "Plussade" ihop lite information, och drog slutsatsen, att man gör så för att ha kontroll på när det ska "smälla". Om man skulle spruta in blandningen som vanligt (som man gör i en bensinare), så skulle man inte ha nån direkt kontroll på "tändlget". Det skulle alltså tända tidigare i en varm motor. Låter detta rimligt?
M.a.o. så tror ja att man skulle behöva modifiera en bensin motor en hel del, för att kunna köra den på diesel. Men det vore riktigt kul att börja labba med nån gammal moppemotor, motorsåg, eller liknande.
Men har inte fått nån riktig förklaring på varför. "Plussade" ihop lite information, och drog slutsatsen, att man gör så för att ha kontroll på när det ska "smälla". Om man skulle spruta in blandningen som vanligt (som man gör i en bensinare), så skulle man inte ha nån direkt kontroll på "tändlget". Det skulle alltså tända tidigare i en varm motor. Låter detta rimligt?
M.a.o. så tror ja att man skulle behöva modifiera en bensin motor en hel del, för att kunna köra den på diesel. Men det vore riktigt kul att börja labba med nån gammal moppemotor, motorsåg, eller liknande.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Alldeles riktigt, det är insprutandet av bränslet som avgör när förbränningen startar. Jag vill ha det till att det är den
begränsningen som gör att en dieselmotor i regel inte varvar mer än 4500-5000. Det går helt enkelt inte
att få bränsleblandningen att antända tidigare.
Kan man inte göra så enkelt att man ersätter tändstiftet med spridaren och sätter glödstiftet i insugningskanalen.
Jag hade nog hellre experimenterat på typ en b23 eller något annat man kan hitta för kaffepengar, känns som
att det är lättare att hitta en dieselpump som är anpassad för den motorvolymen.
begränsningen som gör att en dieselmotor i regel inte varvar mer än 4500-5000. Det går helt enkelt inte
att få bränsleblandningen att antända tidigare.
Kan man inte göra så enkelt att man ersätter tändstiftet med spridaren och sätter glödstiftet i insugningskanalen.
Jag hade nog hellre experimenterat på typ en b23 eller något annat man kan hitta för kaffepengar, känns som
att det är lättare att hitta en dieselpump som är anpassad för den motorvolymen.
Zeb Arvidsson
ok.
Tänkte mest att en encylindrig motor skulle va lättast att labba med, eftersom det kan bli lite mer avancerat att bygga på fyra cylindrar direkt.
Sen tänkte ja på pumpen... Anpassad för motorstorlek? Kör inte de med regulator och retur, som en bensinare?
Tänkte mest att en encylindrig motor skulle va lättast att labba med, eftersom det kan bli lite mer avancerat att bygga på fyra cylindrar direkt.
Sen tänkte ja på pumpen... Anpassad för motorstorlek? Kör inte de med regulator och retur, som en bensinare?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Jag tänkte på dieselpumpen som sköter själva injekterandet av diesel vid rätt tidpunkt i motorn. Men jag vet inte hur mycket
man kan ändra bränslemängden på en sån pump (Jag vet inte ens hur den fungerar)
Jag tänkte att en b23 med frontmonterad fördelare skulle vara perfekt, då kan man ta bort fördelaren sätta
dieselpumpen på fördelardrevet.
man kan ändra bränslemängden på en sån pump (Jag vet inte ens hur den fungerar)
Jag tänkte att en b23 med frontmonterad fördelare skulle vara perfekt, då kan man ta bort fördelaren sätta
dieselpumpen på fördelardrevet.
Zeb Arvidsson
-
- Deluxpostare!
Troligen...Hjerpe skrev:Är ja dummare än vanligt?

Efterson dieselmotorer är min passion kan jag kanske komma med några fakta.
* Du måste för det första höja kompressionen rejält, en bensinare ligger ju nånstans mellan 7:1 och 12:1 beroende på effekt och så. En diesel måste upp mellan 20:1 och 25:1, detta för att få den komprimerade luften het nog att tända dieselbränslet.
* Bränslet ja, det sprutas ju med ca 100-150 bars tryck in i förbränningsrummet precis innan kolven når ÖD, exakt som tändningen på en bensinare. Allt detta styrs ju av insprutningspumpen so m precis som kamaxeln snurrar med halva vevaxelvarvet.
Oj nu måste jag åka, mer fakta i målet kommer.
*
Slopa dieselskatten!!
Väntar med spänning...Diesel Oscar skrev:...mer fakta i målet kommer.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
En del bilfabrikat typ Chevrolet och Peugeot har byggt motorer där man konverterat rakt upp och ned från en bensinmotor och det blev inget lyckat resultat i längden. Genom att det är en högre kompression på dieselmotorn så ger det en kraftigare belastning på topplocket varefter bensintoppen med dess infästningar ger med sig. Aluminiumtopp kan man nog glömma.
Klingan
Ven af Gaspedal
Ven af Gaspedal