BMW kamkedjespännare

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Toll
Legend!

BMW kamkedjespännare

Inlägg av Anders Toll »

Hej hopp!

Jag har problem med min BMW 381 is -90. Det låter elakt från motorn och vad jag tycker så låter det från kamkedjan. Det är något slags skorrande ljud, nästan som resonans. När man över motorvarvet till 2-3000 låter det mera. Jag har plockat ut kamkedjespännaren för att se om det var något fel på den - men det kan inte jag avgöra. Kan man se det på något sätt?

Bild

Den är trög att trycka ihop, men det kanske den ska vara.

Jag satte tillbaka den där den skulle vara

Bild

och startade motorn sen. Det lät värre än innan. :( Kanske satte jag tillbaka den fel? Fast det verkar som om den inte kan monteras fel.

Ledtrådar?
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Man skulle vist montera den på något speciellt sätt läste jag i en rep.bok. Men jag har monterat en ny sådan på min och det var inga problem.

Det låter som vi har ungefär samma problem på våra bilar, men din kanske har kommit lite längre i renoveringsbehovsstadiet....

Säg till när du hittat felet! :D
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Men efter att du monterat en ny så låter din bil fortfarande på samma sätt?
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Har med detta problem, uptäckte det nu efter jag startade up den efter vintern, fast när den blir varm försvinner skorrandet.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jag har ännu inte beställt en ny spännare men ska göra det i morgon.

Neider: mitt oljud låter hela tiden, även när den är varm.
Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

Det är kamkedjespännaren
Den lät illa, (om man lyssnade noga) innan jag sålde den också...
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Ando skrev:Den lät illa, (om man lyssnade noga) innan jag sålde den också...
Får man reklamera då?

:mhihi:
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

bröderna magnusson är bra på att lura på folk e30isar, jag köpte en av daniel och du ser hur mycket jag fått ändra och renovera den och ändå fungerar den inte :confused:

spännaren är ju hydraulisk så att den för en del tystnar när den är varm hänger ju ihop med oljan då.

På m3 e30 brukar man sätta dit den från e36an. Kanske fungerar det tricket här också? Om den nu är bättre.
/Andreas
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jag har beställt en ny nu för flera penningar.
Ando

Inlägg av Ando »

Anders Toll skrev:
Ando skrev:Den lät illa, (om man lyssnade noga) innan jag sålde den också...
Får man reklamera då?

:mhihi:
Jag kan ta tillbaka bilen, om det är det du menar :roll:
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Andreas K skrev:spännaren är ju hydraulisk så att den för en del tystnar när den är varm hänger ju ihop med oljan då.
Borde det inte vara tvärt om? :roll: Min låter illa när motorn är varm/oljan är varm. Jag trodde det hör ihop med att sträckaren inte trycker tillräckligt när oljan blir varm och tunnare. Men att det tystnar förstår jag inte. Det är inte så på min.

Jag tänkte göra ett test med sträckaren. Kanske redan i denna veckan, men det är ju ingen garanti.

Har en teori om att kedjan är lite för utsliten. Men byta kedja gör inte jag på en kafferast i allafall...
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Anders Toll skrev:Men efter att du monterat en ny så låter din bil fortfarande på samma sätt?
Den lät ganska bra en kort tag efter, men nu är vi tillbaka på ruta 1.

Snart är den nog till salu.....
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Sturesson skrev:Den lät ganska bra en kort tag efter, men nu är vi tillbaka på ruta 1.
Ah, så jobbigt. Det är ju inte bra.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Sturesson skrev:
Snart är den nog till salu.....
Det är för tidigt för att ge upp. Vi har ju inte testat allt än.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Sturesson skrev:
Andreas K skrev:spännaren är ju hydraulisk så att den för en del tystnar när den är varm hänger ju ihop med oljan då.
Borde det inte vara tvärt om? :roll: Min låter illa när motorn är varm/oljan är varm. Jag trodde det hör ihop med att sträckaren inte trycker tillräckligt när oljan blir varm och tunnare. Men att det tystnar förstår jag inte. Det är inte så på min.
I normala fall så brukar bilar klicka vid kallstart just för att oljan är för trögflytande, det är först när oljan blivit varm och lättflytande som den tränga ut i småskrymslena och bygga upp högt tryck, tex i smådelar som ventiltryckare och i ditt fall en sträckare. Hos dig låter det som att du har lite dålig oljepump, eller ett inre läckage någonstans. Annars så tycker inte jag att du borde få klickljud när motorn är varm. Har du kollat oljetrycket?
Ett tips i allafall.
Senast redigerad av 3 Henke, redigerad totalt 8 gång.
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

jag tänkte också gissa på lågt oljetryck i ditt fall eller undermålig oljekylning alt. olja?
/Andreas
Danne77
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Danne77 »

Jag har också ett missljud när bilen är kall.. ibland kan det försvinna på några sekunder ibland tar det många minuter. Men det blir alltid OK när den är riktigt varm. Jag har en E39, brukar de kunna ha samma problem med kedjespännaren?
Är det någon risk för kamkedjan eller vad kan hända om man bara låter det vara?
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Henke skrev:
Sturesson skrev:
I normala fall så brukar bilar klicka vid kallstart just för att oljan är för trögflytande, det är först när oljan blivit varm och lättflytande som den tränga ut i småskrymslena och bygga upp högt tryck, tex i smådelar som ventiltryckare och i ditt fall en sträckare. Hos dig låter det som att du har lite dålig oljepump, eller ett inre läckage någonstans. Annars så tycker inte jag att du borde få klickljud när motorn är varm. Har du kollat oljetrycket?
Ett tips i allafall.
Att en motor knackar/klickar när den är kall är ju allmänt känt. Det är många bilar som det är så på. Men det beror ju på att oljan runnit ner från ventilerna och att det sitter hydraliska ventiler som behöver oljetryck för att fungera bäst/tyst.

Oljetrycket är lite halvseriöst kollat med en biltemaklocka. Den ger iallafall utslag på ca 3-4kg. Det borde ju vara okej med det trycket. Jag är pga det inte orolig för pumpen. Men det kan ju vara den. Jag är mest orolig för sliten kedja, eller inre läckage.... Det är ju så roligt att riva en motor i en bil man använder dagligen och enda garageplats man har är under närmsta björk typ.

Men som Samuel säger. Får inte ge upp än.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jag bytte spännaren idag.

Det blev inte bättre. :cry:
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Hmm, antingen så har du kasst oljetryck, dvs oljepumpen bör bytas. Men, samtidigt kan de ju vara så att kedjan börjar mattas, bli lite längre o därmed räcker de inte me sträckaren, den är slack iaf.

Men de är jättetråkigt de där oxå! De finns ju många saker som kan vara trasigt om de slamrar så hemskt. Kan ju vara ett vevstakslager som är färs, de är ju svårt o säga exakt vartifrån slammerljud kommer ifrån på en motor..

En kompis överladdade B20, ok inte rättvist o jämföra den me en M42a men iaf, där trodde dom på dålig ventiljustering, men de va vevstakslagerhaveri, samt att fel överfall hamnat ihop med fel vevstake...

Tråkigt att de är sånna här problem när säsongen närmar sig. Eller ja, den är ju här.. Men ja hoppas de löser sig för dig Anders!

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar