Bmw 525 -90 e34

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Tobin
Normal postare

Bmw 525 -90 e34

Inlägg av Tobin »

Dags för att fixa iordning bilen till sommaren. En trogen 525 som gått ca 34 000 mil. Så lite skönhetsfläckar finns det allt. Min första bil så detta blir nog ett projekt där jag skall lära mig mer än skapa häftiga grejer.

Är lite sent ute pga olika saker men lite skall man väl hinna med. Allt styrs av ekonomin och kanske kommer jag fram till att jag inte har råd med allt men målet är ivarjefalll följande.

Det som skall göras:

Exteriör
Laga all rost som finns (ganska mycket)
Svetsa ihop diverse olika saker som är sönder rostade
Lacka om den i samma färg som den är i nu
Eventuellt ny fram och bakspoiler
Sidokjolar
Nya fälgar
Nya baklyktor
Fixa iordning bromsarna
Nytt sportavgassystem med ny slutdämpare (obs ingen japs dämpare här inte)

Interiör
Byte till svart sportskinn
Ny ratt
Nya pedaler
Ny handbromsdamask
Klä om bagaget

Multimedia
Ny huvudenhet
Nya högtalare runt om
Sätta in baslåda och steg
Tv apparater (om ekonomin tillåter)
Xbox (gammla isåfall)

En ny motor och koppling vore inte fel. Men M5 motorerna kostar ju mycket om man säger så.

Bild från bagaget på vänster sidan bakifrån
Bild

Baken utan spoiler och borttagen dragkroks anordning
Bild

Vänster bak ett av de större rostangreppen
Bild

Höger bak. Rost bortslipad med stålborste
Bild

Vänster framskärm, sitter oroväckande löst längst ner.
Bild

Vänster baklykta med tillhörande rost
Bild

Bagaget innan utröjning
Bild

Stil bild med tillhörande dragkroks anordning
Bild

Snett bakifrån
Bild

Fronten utan spoiler och annat krafs
Bild
JAC
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av JAC »

Välkommen välkommen!

Det är en fin början (och bil), när räknar du med att bli klar?
[Joel Christoffersson]

Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Så fort som möjligt egentligen men eftersom skolan kommer att ta tid nu inför studenten så satsar jag väl på i mitten av sommarn. Lite synd hade gärna haft den klar innan sommarn men eftersom jag skall lacka den själv och så, kommer det att ta mycket tid.
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Tyvärr gar projektet legat nere ett tag nu, pga projektarbete och annat skolarbete. Fotbollen tar också min tid.

Men igår fixade jag lite, slipade bort lite med stålborsten vid vänster bak som ni ser på bilden. Fick öva mig på att svetsa igår med så att jag kan göra det själv i framtiden.

Någon som vet några fina fälgar till salu? 265/35 18" vore inte fel men frågan är om man får plats med dom, troligen inte eftersom fjädrarna skall vara kapade. Och redan nu är det trångt.

Har ni förslag på fina plast paket runt bilen så säg till, måste ha ett för att det skall se lite bättre ut.

Tröskeln igår
Bild

Efter stålborsten
Bild

Så här låg är den utan någon i och utan reservdäck och andra små saker.
Bild

Ett litet ljudklipp. Här saknas sista ljudämparen som ni kanske ser.
http://s175.photobucket.com/albums/w123 ... I_6541.flv
TURBO IS NO REAL POWER
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Har fler bilder på kameran när jag börjat att slipa ner lacken. Men råkade tyvärr ut för en spricka i sken- eller vadbenet i söndags och skall vara gipsad i 6-12 veckor så projektet kommer att bli väldigt lidande just nu.
Men brorsan och far min har lovat att hjälpa mig, fast egentligen vill man göra så mycket som möjligt själv.
TURBO IS NO REAL POWER
David Alesand
Dunderpostare!

Inlägg av David Alesand »

Vilket monsterprojekt! Ska bli spännande att följa utvecklingen.
-692-
Tobin
Normal postare

Inlägg av Tobin »

Bilen kommer nu att luftas några dagar då den skall köras upp till skövde i brist på annan bil. Alla rost fläckar är ifyllda med grundfärg så bilen ser katastrofal ut, pinsamt att köra den nästan men vad gör man inte för att komma upp till OAS mötet i Skövde :D

Får hoppas att den håller så man kan börja slipa ner den seriöst sen, just nu bara slipad med grovt sandpapper. Projektet har gått över alla tänkbara tidsaspekter, mycket pga. min skada som gjort att jag inte kunnat fortsätta som planerat.

Så ser ni en bil under pressening eller som låter mycket pga. avsaknaden av bakre ljuddämpare kanske ni får se en grå prickig Bmw 525 med 34000 mil på mätaren. Något ni inte vill missa :D
TURBO IS NO REAL POWER
Skriv svar