Toyota MR2 Mk1

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Toyota MR2 Mk1

Inlägg av Zeb »

Jag tror jag ska börja undvika E4 mot Stockholm. Mina bilar har en tendens att gå sönder där.. Det knackar högt
om motorn vid last och oljetrycket är inte i närheten av vad det borde vara. Nergångna ramlager kanske? Det
är ju fantastiskt att det händer när man köper en toyota, en bil som jag verkligen hade höga förhoppningar
gällande driftsäkerheten.. :mhihi:

Det räcker kanske iofs att byta ramlager, oljetryckssensorn sitter rimligtvis i toppen och den gav utslag
så länge jag hade igång motorn så chansen finns ju att kamlagringar och annat har klarat sig. Alternativt kan
man leta upp en annan 4age, sitter i corolla gti, t.ex.

Men, en vis man sa till mig att japanerna har samma ord för problem och möjlighet, så nu kan man se det som
en möjlighet att få lite mer kräm i bilen. Sitter och funderar och räknar och forskar på olika alternativ.

Det "vettigaste" alternativet som ändå ger en hygglig effektökning tror jag är en 2.0 Celica-motor, även kallad 3sge,
finns i lite olika utföranden från 140 hk upp till 200 (JDM, tror jag). Det har iaf sålts 140, 156 och 175 hk i Sverige.
En sån motor tror jag är fullt möjligt att besikta med, då oddsen är ganska höga att besiktnings mannen aldrig har
sett en Mk1 innan. Det största frågetecknet är om en sån motor passar på min växellåda, annars drar det med sig
en hel del extrajobb med drivaxlar, växlingslänkage, koppling, hastighetsmätare.

Andra alternativ är dom så kallade blacktop och silvertop motorerna. I grunden samma motor som jag har nu
Fast 20V topp, separata spjäll och 4-2-1 grenrör, 163 hk i silvertop, 168 i blacktop. Finns att köpa från fensport.co.uk
Man får räkna med ca 20000 kronor för en komplett silvertop med kabelhärva, ecu, startmotor osv hemma
i brevlådan. Fördelen ställt mot en 3sge är att motorfästen och allt stämmer så det är bara att hinka i.
Om man ser till att det inte står 20v över hela ventilkåpan så ska det nog gå att smita igenom besiktningen också.

Sen såldes det en kompressorversion av 4age, 4agze, kommer inte ihåg vad man kan shoppa en sån för,
men 145 hk hade den i usa iaf. Fanns nåt JDM-utförande med mer effekt.

Finns ju dock ytterligare alternativ, för bra mycket mindre pengar än 20000 kan man köpa sig en hel
9000 2.3T, då är man inne på en lite :roll: galnare linje. Fast å andra sidan har kanske potentialen att bli kul
på riktigt ökat lite också? Dock inte i originalutförande, 330 Nm vid 2000 rpm :sleep: och 200 hk vid 5000 :bang2:
Sen kanske det blir svårt att övertyga besiktningsmannen om att Toyota köpte motorer från SAAB
under en period.

Ett alternativ som inte heller direkt skulle underlätta besiktandet vore en lite större motor, V6. Kan dock vara
struligt att få plats i motorutrymmet, det är inte jättebrett.

Sen har ju Toyota ett turboalternativ också, Där verkar det finnas en hygglig kunskapsbas. Googla lite på Mk1.5 :)

Det finns några alternativ, jag har lite att fundera på. Sen är det ju hur man värderar möjligheten att
överhuvudtaget köra nånting i år. För vissa alternativ hotar definitivt säsongen 2007.
Zeb Arvidsson
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Jag tycker förstås att det är synd det som hänt, men jag gillar din inställning till problemet. :up: Mer effekt är ju skoj. Har själv tänkt tanken, de är ju lite slöa. Jag är mest inne på en blacktop, pga att jag gillar sugkaraktären, plus att den förmodligen är helt besiktningsbar. 1.6l och 168 hk är ju tufft. Separata spjäll och femventilsteknik och annat godis. :namnam: Men det blir inte förrän till nästa säsong för min del, om jag behålller bilen så länge. Nåväl, lycka till!
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

3s-ge och min växellåda passar visst inte, så ska det i nåt annat än 4age, 4agze eller silver/blacktop så blir det annan
låda också.

H22A kanske.. :hey:
Zeb Arvidsson
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Zeb skrev:3s-ge och min växellåda passar visst inte, så ska det i nåt annat än 4age, 4agze eller silver/blacktop så blir det annan
låda också.

H22A kanske.. :hey:
He he V-tec är ju inte fel.
Bara att slipa bort alla Honda saker och bes.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Liten update.

Har fått låna ett mekhörn hos familjen Adolfsson (tusen tack!) Skruvade ner oljetråget och har konstaterat att
ettans vevlager inte är vad det en gång var. Vevlagret har i viss mån förenat sig med vevstaken. Jag hoppas och
tror att det ska gå att separera vevlagret från vevstaken utan alltför stor åverkan på vevstaken. Värre är att
lagerbanan på vevtappen har en liten "bula" på ett ställe. Har någon något bra tips på hur jag kan slipa ner "bulan"
och polera till vevtappen med vevaxeln
på plats?

Det är bud på att göra ett försök att budgetyxa ihop skrället och se om det går att köra i sommar åtminstone. Och
skjuta uppgraderingsplanerna framåt en skvätt.
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

:(
Det låter ju inte så roligt. Innan du gör nåt försök med veven så tycker jag du ska kolla oljetillförseln. Kan hända att nån kanal är igensatt och då pajar det nya lagret rätt kvickt.
Går det att köra oljepumpen manuellt utan att veven snurrar?
Typ med borrmaskin eller nåt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Bra mekat i kylan Zeb!

lite stämmnings bilder... jag kan ta bort dom om du vill Zeb... godanatt!

Bild
Varningsbilkers på en MR2a är inge bra! :-?

Bild
Najs!

Bild
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Va du är snygg i mörker Zeb... :wink:

Surt att det ska strula för dig. :cry:
Marcus Marklund

www.millway.se
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Maccan skrev:Va du är snygg i mörker Zeb... :wink:

Surt att det ska strula för dig. :cry:
Man skulle tom kunna dra det så långt och säga att jag gör mig bäst i mörker, kolmörker :mhihi:

Jo det har varit lite mycket elände nu, men efter regn kommer solsken, hoppas jag.
"... ur kaoset talade en röst till mig och sa: -Le och var glad, ty det kunde vara värre. Så jag log och var glad, och det blev värre"

Har kommit på ett sätt att tackla bulan hoppas jag. Jag tror jag ska försöka borra bort den.
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Karlsson skrev::(
Det låter ju inte så roligt. Innan du gör nåt försök med veven så tycker jag du ska kolla oljetillförseln. Kan hända att nån kanal är igensatt och då pajar det nya lagret rätt kvickt.
Går det att köra oljepumpen manuellt utan att veven snurrar?
Typ med borrmaskin eller nåt.
Tror oljepumpen är direktdriven av veven. Men det är ett bra tips att kolla oljetillförseln, tack :). Får försöka att
blåsa lite med tryckluft genom smörjhålen, det är nog det bästa jag kan göra med veven på plats.

Sett till hur vevaxeln ser ut i dagsljus så krävs det nog ett mirakel om det ska hålla mycket mer än en uppstart,
men jag ska göra den så fin jag kan, och hälla i dyr olja ;)
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Nu lever den visst igen. Det blev ett motorbyte istället för fulrenovering. Fortsätter att rulla 4A-GE.

På den akuta listan över prylar att inhandla:
Stol(ar) *fixat*
Ratt

Mer långsiktigt:
Fjädrar+dämpare
Bussningar
Justerbara krängare
Bromsar
Pedalställ
Turbopuffra (drömmer mig bort om en överladdad 4A-GE med maxeffekt vid runt 8500-9000)

En liten fundering kring bromsar: Viktfördelningen är nånstans i krokarna 40/60, bör jag sikta på att ha
ungefär lika stora bromsar fram och bak, eller hur stor viktförskjutning framåt kan man uppskatta att
man får vid full retardation? I originalutförande sitter det hyggligt biffiga ventilerade skivor fram och lite
ynkligare solida dito bak.
Senast redigerad av 1 Zeb, redigerad totalt 29 gånger.
Zeb Arvidsson
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Grattis Zeb!!!
Säg till när du drar och handlar stolar vi måste ju utmana ödet :mhihi:
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Widell
Ultrapostare!

Inlägg av Widell »

Jag har hört tumregel ca 60/40 bromsfördelning med 40/60 viktfördelning, men jag tror vi är närmare 50/50 än så. Min låser upp ganska lätt fram. Kan iofs bero på 215 vs 225-däck eller olika belägg. Hmm.

Har du förresten hört om de nya reglerna ang. ombyggt fordon? SFRO har arbetat fram nya regler som i ditt fall tillåter motorbyte så länge följande krav uppfylls:

Bilen är modifierad till den grad som krävs för att klassas som ombyggt fordon, t.ex. byte av motor, drivlina och hela bromssystemet.
Den nya motorn ska vara utrustad med lambda, trevägskat, sluten vevhusventilation och originalsprut.
Effekten får inte överstiga 15kW/100kg.
3SGTE någon? :D Eller Saab-turbo. Eller...

Läs mer här:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=36824
Alexander Widell

BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Goda nyheter det där med SFRO, ger helt klart uppslag till idéer!

Får forska lite mer i bromsträsket. Ett alternativ vore ju att montera likvärdiga bromsar bak som fram
tillsammans med en (ställbar) reduceringsventil till bakbromsarna.
Zeb Arvidsson
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

I torsdags fick jag ett litet paket.
Sen, med STOOOR hjälp av Karlsson :thumbsup2, blev interiören sån här istället:

Bild
Bild

Resultat: cirkus 24 kg lättare, och, vilket är mycket viktigare, jag sitter typ perfekt. :drive: Vilket i sin tur leder
till att bilen är ungefär ytterligare 200% roligare att köra. :D Det som återstår är att få ratten lite närmare mig
Men den lösningen är beställd, hoppas jag.

Bild
Finns lite utrymme att sänka..
Zeb Arvidsson
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Den bilen kommer nog bli riktigt jättekul. :)
Skönt att det löste sig med motorn. Nu kan du ju renovera och toktrimma den gamle ;)
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Åhhh ser bra ut!
Är stolarna värda sitt pris? nöjd?
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Henke skrev:Den bilen kommer nog bli riktigt jättekul. :)
Skönt att det löste sig med motorn. Nu kan du ju renovera och toktrimma den gamle ;)
Det som förmodligen skulle göra mest för att ytterligare öka körglädjen just nu är nog en effektinjektion, vi får se vad
framtiden bär med sig :hey: Kanske ändå börjar med att uppgradera chassi och bromsar först.
mpäsäk skrev:Åhhh ser bra ut!
Tack! :)

Låt mig uttrycka det så här: Jag kan inte komma på något annat jag skulle kunnat köpa till bilen för dom pengarna
som skulle fått mig mer nöjd, jag är VÄLDIGT nöjd :D
Zeb Arvidsson
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Zeb skrev:Goda nyheter det där med SFRO, ger helt klart uppslag till idéer!

Får forska lite mer i bromsträsket. Ett alternativ vore ju att montera likvärdiga bromsar bak som fram
tillsammans med en (ställbar) reduceringsventil till bakbromsarna.
jag har en ventil över :)
/Andreas
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Zeb skrev:
Henke skrev:Den bilen kommer nog bli riktigt jättekul. :)
Det som förmodligen skulle göra mest för att ytterligare öka körglädjen just nu är nog en effektinjektion, vi får se vad
framtiden bär med sig :hey: Kanske ändå börjar med att uppgradera chassi och bromsar först.
mpäsäk skrev:Åhhh ser bra ut!
Tack! :)

Låt mig uttrycka det så här: Jag kan inte komma på något annat jag skulle kunnat köpa till bilen för dom pengarna
som skulle fått mig mer nöjd, jag är VÄLDIGT nöjd :D
Jag röstar på en B204L motor som senare får lite andningshjälp av en Mitsu TD04 15T #5/#6, då har du en saabspis som bygger ladd tidigt och levererar cirkus 310-320hk :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Skriv svar