Nissan Skyline R32 GT-R, Uppstartad med nytt sprut
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Nissan Skyline R32 GT-R, Uppstartad med nytt sprut
Nu så är det väl dags att slänga upp en projekttråd här.
Denna tråden kommer att handla om min japanska (att det är en hon är bekräftat, mer motsträvig och bångstyrig dam får man dock leta efter).
Bilen inhandlades i japan för snart ett år sedan. Färja var snabbt fixat och meningen var att bilen skulle visas på Elmia mässan 2006.
Hmm, jag har för mig att något krånglade, jo just ja.
Båten försenad, reggning i england gick iofs bra. Dock så hade kopplingen börjat slira litegrann, något som visade sig vara värre än väntat då kopplingen rasade när bilen skulle köras ifrån hamnen till verkstad.
Jag for iväg till stenungsund med ny lamell på nationaldagen, allt skulle bli så bra, lift var ordnat, kraftig lamell med, gott om tid, jo just det....
Väl på plats så njuter jag av en McFlurry i sommarsolen. Det nästa jag får reda på är att killen som lånat ut liften stuckit ut till havs och han har dessutom valt att stänga av mobilen. Tiden spenderas på lite annat, klockan 1900 alltså 9timmar senare får vi tag i en annan lyft, fort bogsera dit bilen (3-4mil) upp på lyften, ner med lådan. Hm, svinto eller?
Den gamla lamellen såg faktsiskt ut som svinto, ner med tryckplatta och svänghjul. Konstaterade klockan 0200 att lamellen inte passar. Plockar ihop åker och ställer bilen. Hemresan påbörjas ca 0330, hemma ca 0550. Jobbet börjar 0630, trevlig nationaldag på dig med...
Här fortsätter allt strul under hela sommarn, blir lovad grejor gång på gång, tiden går inget händer... Tillslut så fick jag hem bilen efter att en gång tidigare konstaterat att bilen är bredare än vad den ska vara... En R32 GT-R ska vara 1750mm bred, släpet var 1800. När vi försökte få hem bilen första gången så konstaterade vi att bilen inte var 1750mm bred utan 1810mm, bara att åka hem igen ~25mil enkel resa... Surt.
Till försök två, så lånade jag ett släp som var 2030mm brett... Otroligt nog så fick bilen plats...
Nu så står bilen i mitt garage, på pallbockar. Själv uppflytningen var lite spännande i sig. Efter allt strul så har man lite respekt för bilen och allt som den kan ställa till med... Domkraften började gå tyngre och tyngre, tänkte att nu så har väl den kärvat ihop också, tittar på höger bakdäck (lyfter under höger fram) och ser till min förtjusning att det är lika högt som framdäcket... Kikar lite under bilen och ser att vänster fram lyfter sig också... Styvt chassi?
Ungefär där är vi idag, jag har konstaterat att slavcylindern inte rör sig när man kopplar ur, så nu måste jag ha tag i en sån snarast...
Här kommer väl den roliga biten med projekttråden, bilderna
Klicka på bilderna för större.
Tillsist, en bild som man måste ta på en skyline....
Denna tråden kommer att handla om min japanska (att det är en hon är bekräftat, mer motsträvig och bångstyrig dam får man dock leta efter).
Bilen inhandlades i japan för snart ett år sedan. Färja var snabbt fixat och meningen var att bilen skulle visas på Elmia mässan 2006.
Hmm, jag har för mig att något krånglade, jo just ja.
Båten försenad, reggning i england gick iofs bra. Dock så hade kopplingen börjat slira litegrann, något som visade sig vara värre än väntat då kopplingen rasade när bilen skulle köras ifrån hamnen till verkstad.
Jag for iväg till stenungsund med ny lamell på nationaldagen, allt skulle bli så bra, lift var ordnat, kraftig lamell med, gott om tid, jo just det....
Väl på plats så njuter jag av en McFlurry i sommarsolen. Det nästa jag får reda på är att killen som lånat ut liften stuckit ut till havs och han har dessutom valt att stänga av mobilen. Tiden spenderas på lite annat, klockan 1900 alltså 9timmar senare får vi tag i en annan lyft, fort bogsera dit bilen (3-4mil) upp på lyften, ner med lådan. Hm, svinto eller?
Den gamla lamellen såg faktsiskt ut som svinto, ner med tryckplatta och svänghjul. Konstaterade klockan 0200 att lamellen inte passar. Plockar ihop åker och ställer bilen. Hemresan påbörjas ca 0330, hemma ca 0550. Jobbet börjar 0630, trevlig nationaldag på dig med...
Här fortsätter allt strul under hela sommarn, blir lovad grejor gång på gång, tiden går inget händer... Tillslut så fick jag hem bilen efter att en gång tidigare konstaterat att bilen är bredare än vad den ska vara... En R32 GT-R ska vara 1750mm bred, släpet var 1800. När vi försökte få hem bilen första gången så konstaterade vi att bilen inte var 1750mm bred utan 1810mm, bara att åka hem igen ~25mil enkel resa... Surt.
Till försök två, så lånade jag ett släp som var 2030mm brett... Otroligt nog så fick bilen plats...
Nu så står bilen i mitt garage, på pallbockar. Själv uppflytningen var lite spännande i sig. Efter allt strul så har man lite respekt för bilen och allt som den kan ställa till med... Domkraften började gå tyngre och tyngre, tänkte att nu så har väl den kärvat ihop också, tittar på höger bakdäck (lyfter under höger fram) och ser till min förtjusning att det är lika högt som framdäcket... Kikar lite under bilen och ser att vänster fram lyfter sig också... Styvt chassi?
Ungefär där är vi idag, jag har konstaterat att slavcylindern inte rör sig när man kopplar ur, så nu måste jag ha tag i en sån snarast...
Här kommer väl den roliga biten med projekttråden, bilderna
Klicka på bilderna för större.
Tillsist, en bild som man måste ta på en skyline....
Senast redigerad av 4 ERnsT, redigerad totalt 31 gång.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Jodå nu så står bilen på pallbockar, berättar inte riktigt om allt som händer i garaget...kardanaxel skrev:Oj
Har du äntligen fått upp den på pallbockar nu..!
Kör hårt!
Målet för denna säsongen är att få ut bilen på gatan, med fungerande koppling och med kjolpaketet på.
Effekten på denna maskinen kommer troligtvis att landa omkring 350-400 hk denna sommaren, har inte behov för så mycket mer. Kommer nog vara lite skillnad emot dom 270 hk man hade innan och spreciellt emot dom 64 man kör omkring med nu...
Det som kommer att prioriteras är körbarheten, se till så att man får ett så brett register som möjligt, heldre det än toppeffekt. Prioriteten ligger på gat/banåka. Kommer kanske köra något 402m med denna, bara för att få en tid...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Vet inte var den drar per mil, har inte kört den än...Mae skrev:Bilen verkar ju vara i ett väldigt bra skick.
Kul med en Skyline.
Hur mycket tar den per mil?
Enligt en bekant till mig, som även brukar hänga hos importören så finns det 2 i sånt här skick i sverige.
Kan säga att det var inte helt enkelt att sitta still när man får sms/samtal ifrån både honom och importören.
Man var riktigt sugen på att åka 50 mil bara för att titta på den en gång, speciellt när importören säger att det är den i bäst skick som han importerat.
Någon timme senare så kommer smset ifrån bekanten, "den är i gryyymt bra skick"...
Daniel M -> Klart att vi ska ha japsträff i värnamo, och på alla andra events som attitude ska visas upp på också...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Delar påväg, tyvärr med båt så det tar ju en stund.
Men det är bara att vänta och härda ut...
NISMO slavcylinder blev det, lite grövre doningar än orginal. Ska tydligen vara bra att ha till dubbelskiviga kopplingar som är aningens mer tungtrampade än orginal.
Svindyra vita blinkers är inhandlade och ligger på skrivbordet hemma iväntan på att monteras.
Men det är bara att vänta och härda ut...
NISMO slavcylinder blev det, lite grövre doningar än orginal. Ska tydligen vara bra att ha till dubbelskiviga kopplingar som är aningens mer tungtrampade än orginal.
Svindyra vita blinkers är inhandlade och ligger på skrivbordet hemma iväntan på att monteras.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Dags att uppdatera litegrann, kjolpaketet passar inte riktigt rakt på. Inte ens nästan. Efter mycket kapande och några liter svett så sitter grejorna faktiskt inte så illa, men då märker man att fronten tar i intercoolern...
Har varit på kopplingen och kännt litegrann, slavcylindern fungerar inte... Det gör heller inte kopplingen, dubbelt bakslag alltså... Tur att dom som ska kunna meka skyline är så fruktansvärt duktiga...
Så nu har man helt plötsligt fått bra mycket mer att göra än man hoppats på... Men när man kikar på bilder man tagit så blir allt slit plötsligt befogat...
Klicka på bilderna för större
Har varit på kopplingen och kännt litegrann, slavcylindern fungerar inte... Det gör heller inte kopplingen, dubbelt bakslag alltså... Tur att dom som ska kunna meka skyline är så fruktansvärt duktiga...
Så nu har man helt plötsligt fått bra mycket mer att göra än man hoppats på... Men när man kikar på bilder man tagit så blir allt slit plötsligt befogat...
Klicka på bilderna för större
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Den svarta färgen ska behållas, har pratat med lackeraren och allt är frid och fröjd. Han går emellan med mitt och har lovat att det ligger Black Pearl Metallic (Svart med guld inslag) på kjolarna till mässan...arsestar skrev:Hård!
Vad blir det för lack på skönheten sen?
Hoppas den svarta behålls
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nu så börjar det bli lite bråttom med allt. Det är så härligt när allt passar så bra direkt... Vet inte hur många timmar jag lagt på att få grejorna att passa. Men bra blir det...
Höll på att slipa till 0030 inatt, lite drygt att gå upp idag vid 0620...
Kjolarna kommer att lämnas in på torsdag morgon, då SKA dom vara klara, det har jag bestämt.
Höll på att slipa till 0030 inatt, lite drygt att gå upp idag vid 0620...
Kjolarna kommer att lämnas in på torsdag morgon, då SKA dom vara klara, det har jag bestämt.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Här hjälper det inte att man bestämmer att det ska vara klart på torsdagen... I natt/nu på morgonen så blev jag klar kändes nästan lite onödigt att lägga sig vid 0400 för att gå upp vid 0600 och köra iväg grejorna till lackeraren.
Nu ligger kjolpaketet och väntar på lack, ska åka iväg med lite kolfiber dit i början av nästa vecka så det får sig en omgång med klarlack.
Gott med helg nu, har varit en tuff vecka har legat mellan 3-4 timmars sömn per natt måndag till torsdag och ett par timmar inatt. Svårsovet inatt? Nä, skulle inte tro så
Nu ligger kjolpaketet och väntar på lack, ska åka iväg med lite kolfiber dit i början av nästa vecka så det får sig en omgång med klarlack.
Gott med helg nu, har varit en tuff vecka har legat mellan 3-4 timmars sömn per natt måndag till torsdag och ett par timmar inatt. Svårsovet inatt? Nä, skulle inte tro så
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Så får man se bilen på Elmia sedan ?
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Okej, jo jag vet blir lätt massa sådana. Ska bli kul att se den dåERnsT skrev:Jajjamensan, det är tanken...2(SiC) skrev:Så får man se bilen på Elmia sedan ?
Veckan som kommer nu går nog åt till att tvätta bilen, numera är den vit av allt slipdamm
Ska man syna noga
Johan Bring
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Mitsubishi Galant GTi Dynamic-4 -89 x2
Mitsubishi Eclipse GSX -98
Mitsubishi Colt GLX -00
Lexus GS 430 -02
Eländes elände och skrutt på alltihop.
Nu har man ägnat onsdagskvällen åt någonting som egentligen kunde gått vägen men som valde att skita sig, igen som vanligt och allt detdär.
Växellådan är nästan loss numera, sitter en liten stackars bult kvar som håller startmotorn på plats. Den sitter så eländigt att man inte ser den, men om man knäcker armen mitt på och lirkar in underifrån så känner man den. Har lyckats skruva något enstaka litet halvvarv men mer vill den inte.
Så för att trösta mig själv så har jag bestämt mig för att åka in till jkpg på lördagen och handla verktyg för en tusenlapp massa onödiga grejor som kan vara bra att ha.
Tillsvidare så kommer lådmekandet att ligga lågt, då bilskrället måste förflyttas med lina till jkpg om cirkus 1 vecka, mindre spännande att binda upp en kardanaxel under bilen. Man kan ju gissa vad som skulle välja att lossna och ställa till litegrann då....
Nu har man ägnat onsdagskvällen åt någonting som egentligen kunde gått vägen men som valde att skita sig, igen som vanligt och allt detdär.
Växellådan är nästan loss numera, sitter en liten stackars bult kvar som håller startmotorn på plats. Den sitter så eländigt att man inte ser den, men om man knäcker armen mitt på och lirkar in underifrån så känner man den. Har lyckats skruva något enstaka litet halvvarv men mer vill den inte.
Så för att trösta mig själv så har jag bestämt mig för att åka in till jkpg på lördagen och handla verktyg för en tusenlapp massa onödiga grejor som kan vara bra att ha.
Tillsvidare så kommer lådmekandet att ligga lågt, då bilskrället måste förflyttas med lina till jkpg om cirkus 1 vecka, mindre spännande att binda upp en kardanaxel under bilen. Man kan ju gissa vad som skulle välja att lossna och ställa till litegrann då....
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Ska du bogsera?! Är det inte bättre att hyra en trailer, blir garanterat smidigare att transportera bilen då.ERnsT skrev:Tillsvidare så kommer lådmekandet att ligga lågt, då bilskrället måste förflyttas med lina till jkpg om cirkus 1 vecka, mindre spännande att binda upp en kardanaxel under bilen. Man kan ju gissa vad som skulle välja att lossna och ställa till litegrann då....
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Detta verkar ju bli en äkta trailerqueen och sådana går bara på släp så det är nog inga probleemERnsT skrev:
Tillsvidare så kommer lådmekandet att ligga lågt, då bilskrället måste förflyttas med lina till jkpg om cirkus 1 vecka, mindre spännande att binda upp en kardanaxel under bilen. Man kan ju gissa vad som skulle välja att lossna och ställa till litegrann då....
Nä kämpa på bara! Jag vill åka Nissan
Klart att det kämpas vidare, men lådan får nog sitta på tills tisdagen efter elmia nu iallafall. Ska in och tröstköpa verktyg för en tusenlapp i helgen...
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Detta med att traila har jag försökt med tidigare. Sist slutade det med att jag fick åka och byta släp då bilen var bredare än vad som står i papperna. Det ställer alltså till det endel.Karlsson skrev:Ska du bogsera?! Är det inte bättre att hyra en trailer, blir garanterat smidigare att transportera bilen då.ERnsT skrev:Tillsvidare så kommer lådmekandet att ligga lågt, då bilskrället måste förflyttas med lina till jkpg om cirkus 1 vecka, mindre spännande att binda upp en kardanaxel under bilen. Man kan ju gissa vad som skulle välja att lossna och ställa till litegrann då....
Sedan så är det bara 4,5mil in till elmia, så det är ju inte jättelångt direkt.
Hyra släp skulle dessutom gå på cirkus 5-700kr, någonting som min plånbok inte riktigt vill släppa ifrån sig i dagsläget, när det går att bogsera.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"