Mazda MX-5 Miata NB -99
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Mazda MX-5 Miata NB -99
Jag har kört många roliga och snabba bilar. Finns många som är riktigt bra, riktigt snabba eller med riktigt mycket effekt. Men ingen kommer i närheten av Mazda Miata när det gäller körglädje. Den är inte snabbast, snyggast eller dyrast, men den är hemskt kul att köra.
Hade en Miata av första årsmodellen -90 över förra sommaren, var väldigt nöjd med den. Men jag har ett stort bilbytarbehov, så den såldes.
Nu kom Miata-suget igen, så förra helgen tog jag flyget långt ner i Tyskland för att hämta en Miata av den lite nyare modellen. Denna modellen kallas även NB, den senaste modellen heter NC.
Detta är en Miata årsmodell -99 med "stora" motorn 1.9l 16v på 140 hk.
Hittills helt i originalskick.
Okej, det är en tjejbil. Men det är en fantastisk tjejbil och dessutom en äkta sportbil så det får man ta. Dessutom så gillar frugan den, så jag kommer inte få ha den för mej själv.
Jag var på Nürburgring med den på vägen hem också. Titta bara :)
Igår blev den registreringsbesiktigad.
Ska byta ut lite småsaker på bilen, men den är rätt så bra som den är.
För att undvika kommentarer som inte har med tråden att göra så vill jag bara påpeka att jag, trots att jag har två Mazdor, fortfarande gillar tyska bilar tex BMW. Har inte heller blivit smittad av nån sjukdom, utan jag har alltid gillat och kommer alltid att gilla olika märken och bilmodeller. Så det så.
Hade en Miata av första årsmodellen -90 över förra sommaren, var väldigt nöjd med den. Men jag har ett stort bilbytarbehov, så den såldes.
Nu kom Miata-suget igen, så förra helgen tog jag flyget långt ner i Tyskland för att hämta en Miata av den lite nyare modellen. Denna modellen kallas även NB, den senaste modellen heter NC.
Detta är en Miata årsmodell -99 med "stora" motorn 1.9l 16v på 140 hk.
Hittills helt i originalskick.
Okej, det är en tjejbil. Men det är en fantastisk tjejbil och dessutom en äkta sportbil så det får man ta. Dessutom så gillar frugan den, så jag kommer inte få ha den för mej själv.
Jag var på Nürburgring med den på vägen hem också. Titta bara :)
Igår blev den registreringsbesiktigad.
Ska byta ut lite småsaker på bilen, men den är rätt så bra som den är.
För att undvika kommentarer som inte har med tråden att göra så vill jag bara påpeka att jag, trots att jag har två Mazdor, fortfarande gillar tyska bilar tex BMW. Har inte heller blivit smittad av nån sjukdom, utan jag har alltid gillat och kommer alltid att gilla olika märken och bilmodeller. Så det så.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Kontakt:
Körde lite med den igår när det var torrt och fint ute.Daniel Magnusson skrev:Nu har du ju inte kört speciellt mycket med den, men hur är den jämför med den gamla? Bilmodeller brukar ju tappa i skojighet när det kommer nyare och tyngre modeller...
Den känns ju precis som den gamla, men lite mer komfort och lite annan motor.
Den väger något mer också, men inte mycket.
Enligt Bilprovningen så vägde den 1040kg igår utan mig i. Lite mer än den gamla, men inte mycket.
-
- Legend!
- Kontakt:
Japp, det är riktig ruta i cabben på denna med.RFC Roger skrev:Mums. Miata verkar kul. Ska visst vara riktig glasruta i cabben från 98 också? Var köper man dom bäst & billigast? Såg på mobile.de en speciell beg-handlare som bara jobbade med
Miata i södra Tyskland. :D
Man kan ju köpa billiga och rätt fina i Tyskland. Men ska man köpa billigt så gäller det ju att köpa när det inte är cab-säsong.
Har också sett handlare som bara säljer Miata. Åk dit så är det bara att välja o vraka sen :)
-
- Megapostare!
Vad har du för planer för bilen nu när den här tråden ligger under projekt?
Kanske ett sånt här komplett paket? http://www.njoydesign.nu/Shop/Index.php?ArtId=OP02620HX
Kanske ett sånt här komplett paket? http://www.njoydesign.nu/Shop/Index.php?ArtId=OP02620HX
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Vi får se lite vad det tar vägen.Anders Eldehage skrev:Vad har du för planer för bilen nu när den här tråden ligger under projekt?
Men en sak är klar redan nu – jag kommer inte att montera nåt kjolpaket. Varför tillföra extra plast på en bil vars främsta tillgång är att den är så lätt? Det är nog inte riktigt min grej. Däremot så var det ju ett ganska snyggt paket, lite för mycket i fronten, men breddarna var ju okej.
Har däremot skaffat lite andra fjädrar och dämpare, avgassystem och andra fälgar.
Men först och främst så ska den användas så mycket det går.
16"are från en lite nyare Miata NB. Inga jättespeciella fälgar.Maccan skrev:Va blev det för fälgar?
Ser ut såhär ungefär, fast inte cromade då :)
här är några killar som importerar, mkt seriösa,vad jag vet har dom inte fått några reklamationer,
dom är kusiner till min fru
kanske inte så mkt billigare än i sverige men dom tar bara hem dom fina bilarna
problemet är att dom säljer i stort sett varenda bil dom tar hem inom en vecka
http://www.bkm-convertible.com/
mvh patrik
dom är kusiner till min fru
kanske inte så mkt billigare än i sverige men dom tar bara hem dom fina bilarna
problemet är att dom säljer i stort sett varenda bil dom tar hem inom en vecka
http://www.bkm-convertible.com/
mvh patrik
Får ta och uppdatera lite här med då kanske.
Sålde av en av bilarna som stog i garaget för ett tag sen så jag fick in denna. Hann fixa lite med den under förra veckan.
Har monterat nya fjädrar och dämpare.
Och fått dit ett litet sportigare avgassystem. Undrar om det går att hålla det såhär rent o snyggt... ?
Nu står bilen uppallad och väntar på att bilmässan ska vara över.
Sålde av en av bilarna som stog i garaget för ett tag sen så jag fick in denna. Hann fixa lite med den under förra veckan.
Har monterat nya fjädrar och dämpare.
Och fått dit ett litet sportigare avgassystem. Undrar om det går att hålla det såhär rent o snyggt... ?
Nu står bilen uppallad och väntar på att bilmässan ska vara över.
-
- Normal postare
Jag oxå :)
Åhh va roligt!!! Killen bredvid hade till och med kramp i kinderna ..vi log konstant hel kvällen ....
Köpte en tysk miata i vintras & lagom till påsk fick den svenska skyltar!
Ja har "fortåkar" stolar och bäten fälgar mm liggandes i garaget men hittils
är den helt original. Men vilken bil de är ! Har av princip åkt nercabbat
senn ja besikta den. och va rolig !! ser fram emot banträffarna i sommar!
Ett tips!
Om man kör från tidaholm mot skövde kommer en skylt: Korsberga.
Sväng in där och sikta mot Hjo... JA har aldrig kört en underbarare väg!
Några mil slingrande vägar på landet!!!! '
Hm ja som sagt kul bilar de här! Hoppas vi blir fler..
Ett tips!
Om man kör från tidaholm mot skövde kommer en skylt: Korsberga.
Sväng in där och sikta mot Hjo... JA har aldrig kört en underbarare väg!
Några mil slingrande vägar på landet!!!! '
...De är faktiskt ingen lek.. det är en väldigt stimulerande hobby! / VWänliga hälsningar
Re: Jag oxå :)
Jag får gratulera till bilen igen!EDSTRÖM skrev:Åhh va roligt!!! Killen bredvid hade till och med kramp i kinderna ..vi log konstant hel kvällen ....
Såg dej en gång i stan under påskhelgen. Den såg bra ut på håll iallafall.
Tänk vad andra missar som inte har en Miata. Stackare ;)