Opel Rekord 24V -69
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Normal postare
- Kontakt:
Samuel Lindkvist skrev:Ja bowlade va det länge sedan man gjorde. Ser ju trevlig ut det där.

http://www.booksgarage.com
"God gave us Turbo lag, just to give the other suckers a slight chance..."
"God gave us Turbo lag, just to give the other suckers a slight chance..."
Bowla med gamar...
Detta sprutet ska inte styra turbo 4an, utan är avsett för en annan motor med ett par extra cylindrar.
Den ska få andas på det N/Aturliga sättet är det tänkt. Version 1 kanske är klar nästa år.
Tills dess ska jag fixa med annat, kylarbytet är inte klart än bla. Jag är för slapp...
Ska byta till kraftigare växellådskuddar också, det studsade rätt bra ett par gånger på Uråsa.
Sen måste jag fixa de dassiga bromsarna, det verkar vara ett par luftnipplar på höger ok fram som läcker lite. Konstigt eftersom oken är renoverade.
Ska ta tag i mitt liv i veckan och sätta igång, våren är ju redan höst...

Detta sprutet ska inte styra turbo 4an, utan är avsett för en annan motor med ett par extra cylindrar.

Den ska få andas på det N/Aturliga sättet är det tänkt. Version 1 kanske är klar nästa år.
Tills dess ska jag fixa med annat, kylarbytet är inte klart än bla. Jag är för slapp...
Ska byta till kraftigare växellådskuddar också, det studsade rätt bra ett par gånger på Uråsa.
Sen måste jag fixa de dassiga bromsarna, det verkar vara ett par luftnipplar på höger ok fram som läcker lite. Konstigt eftersom oken är renoverade.
Ska ta tag i mitt liv i veckan och sätta igång, våren är ju redan höst...

Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 16 gånger.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare

Ett par krängare, båda ligger upp och ner. Den svarta är från Commodore, passar hyfsat med ett par specialfästen på rambenen jag fått göra. Diameter 21 mm.
Den gråsunk/rostiga satt på Beigen. Passar inte så bra eftersom "hävarmarna" är för långa, så de tar i stötdämparna. Kapar jag av dem så ökar styvheten rätt rejält, dessutom hamnar fästet längre in på länkarmen.
Går det att värma dem och kröka ut dem lite med bibehållen styrka? Det är ju fjäderstål, så det kanske inte är nån lysande idé.
Diameter 22 mm (troligen 21 mm med rostlager).
Använder jag den senare så slipper jag specialfästena, det går att montera den i originalfästena och då får nya kylaren plats. Det är dit jag vill komma.
Frågan är bara om jag behöver mer krängare, den kändes rätt ok i höstas.
Med mer vikt fram lär det iofs bli en annan femma...
Senast redigerad av 1 Karlsson, redigerad totalt 21 gånger.
Anders Karlsson
Så här ser en Motronic 1.5 box ut inuti.

"Varför slet han isär den?" tänker ni kanske nu.
Jo, jag har ingen låda till nya Megasquirtet, så då får Bosch släppa till litegrann. Tänkte använda originalkabelhärvan, så jag behåller den stora kontakten på kretskortet. Blir till att rensa ur härvan på onödiga kablar från automatlådan bla. Ska nog bli bra det här.
Ja, jag vet att det redan sitter en motor i bilen som funkar, men om 6an ska bli klar till nästa år så måste jag börja nu. De moddar jag gör med kylare och sånt nu sparar tid vid motorbytet senare.

"Varför slet han isär den?" tänker ni kanske nu.
Jo, jag har ingen låda till nya Megasquirtet, så då får Bosch släppa till litegrann. Tänkte använda originalkabelhärvan, så jag behåller den stora kontakten på kretskortet. Blir till att rensa ur härvan på onödiga kablar från automatlådan bla. Ska nog bli bra det här.
Ja, jag vet att det redan sitter en motor i bilen som funkar, men om 6an ska bli klar till nästa år så måste jag börja nu. De moddar jag gör med kylare och sånt nu sparar tid vid motorbytet senare.
Anders Karlsson
Jag njuter med alla mina sinnen.
Man vill ju gärna löda.
Man vill ju gärna löda.

Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
En gammal sunkig Motroniclåda...

... har fått lite utslag på ena sidan...

... och ett lite annorlunda innehåll.

Nu ska jag börja löda kablarna mellan den stora DB37 kontakten och Motronickontakten. Sen kan jag använda original kabelhärva till motorn.
Ska väl banta ner härvan lite, den kommer ju från en automatare, så det finns mycket extra kabel.
Bara att veva igång summern!

... har fått lite utslag på ena sidan...

... och ett lite annorlunda innehåll.

Nu ska jag börja löda kablarna mellan den stora DB37 kontakten och Motronickontakten. Sen kan jag använda original kabelhärva till motorn.
Ska väl banta ner härvan lite, den kommer ju från en automatare, så det finns mycket extra kabel.
Bara att veva igång summern!
Anders Karlsson
Drygt en månad sen senaste uppdateringen, men här kommer den!
Man får väl anse att kylmeckandet är klart. Blev en massa lustiga små fästen i aluminium... IC-skrället ska svetsas om, den har blivit av med nån decimeter på höjden, så den behöver ett par nya lock till sidorna.
Köpte seriös färg, Opel 508 Kardinalrot. Blir nog bra, 2 liter får la räcka.
Har börjat slipa lite på karossen nu, mycket ytrost är det. Gick loss med grova slipborsten på vinkelslipen. Läskiga gamla spackelkokor från 60-talet hittar man också. Jag gillar inte spackel, det är ju massa konstiga ingredienser. Härdare, kardemumma och annat skumt.
Verkar som om nån bytt lite delar på bilen, tyckte jag hittade både guld och blåmetallic under det röda. Vill inte veta mer än så, skulle vara njutbart om hela skiten är ramsned eller nåt.
Dörrarna är lite mösiga i hörnena, får väl dra på en tejp eller nåt.
Huv och baklucka är typ helt rostfria, Opel var nog bättre på att göra såna förr. Kolla på vilken 80-tals Kadett som helst så förstår ni.
Känns faktiskt som om tidsplanen kan hålla, ska boka kärra för transport till Tidaholm på fredag.
Man får väl anse att kylmeckandet är klart. Blev en massa lustiga små fästen i aluminium... IC-skrället ska svetsas om, den har blivit av med nån decimeter på höjden, så den behöver ett par nya lock till sidorna.
Köpte seriös färg, Opel 508 Kardinalrot. Blir nog bra, 2 liter får la räcka.
Har börjat slipa lite på karossen nu, mycket ytrost är det. Gick loss med grova slipborsten på vinkelslipen. Läskiga gamla spackelkokor från 60-talet hittar man också. Jag gillar inte spackel, det är ju massa konstiga ingredienser. Härdare, kardemumma och annat skumt.
Verkar som om nån bytt lite delar på bilen, tyckte jag hittade både guld och blåmetallic under det röda. Vill inte veta mer än så, skulle vara njutbart om hela skiten är ramsned eller nåt.
Dörrarna är lite mösiga i hörnena, får väl dra på en tejp eller nåt.
Huv och baklucka är typ helt rostfria, Opel var nog bättre på att göra såna förr. Kolla på vilken 80-tals Kadett som helst så förstår ni.
Känns faktiskt som om tidsplanen kan hålla, ska boka kärra för transport till Tidaholm på fredag.
Anders Karlsson
Du är varmt välkommen till Tågacenter.Karlsson skrev:ska boka kärra för transport till Tidaholm på fredag.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
De här bilderna borde jag inte visa egentligen, för då kommer ni tro att jag är dum i huvudet.
Men det gör inget, jag visar dem ändå!
Höger "skärmbreddare".

Och vänster dito.

Jag gillar popnit i kombination med glasfiber och reflektorplåt.
Inget går upp emot ett rejält fuskbygge. Skulle det toka till sig i nån konbana eller nåt i sommar behöver jag ju inte gråta över alla timmar jag lagt ner på slipning och lack. Det här tog väl ca 1 timme effektiv tid.
Så noga är jag med det kosmetiska på den här bilen. Funktion före form.
Imorrn ska jag spackla igen de värsta groparna i karossen, sen bär det av till lack!
Men det gör inget, jag visar dem ändå!
Höger "skärmbreddare".

Och vänster dito.

Jag gillar popnit i kombination med glasfiber och reflektorplåt.
Inget går upp emot ett rejält fuskbygge. Skulle det toka till sig i nån konbana eller nåt i sommar behöver jag ju inte gråta över alla timmar jag lagt ner på slipning och lack. Det här tog väl ca 1 timme effektiv tid.
Så noga är jag med det kosmetiska på den här bilen. Funktion före form.
Imorrn ska jag spackla igen de värsta groparna i karossen, sen bär det av till lack!
Anders Karlsson
hmm.. ser ut som du får ta svängen förbi Biltemit och köpa lite spackel. Eller köp hela lagret när du ändå är där. 

Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Det behövdes inte! Jag hade lite diverse spackelser i gömmorna.
Hittade en rejäl spackelspatel också.

Oj oj oj...

Glä glä glä...

Har aldrig gillat spackel, men det är ganska gött ändå när man börjar kleta på lite. Kan tillägga att jag geggade igen ett par hål i dörrarna med spackel, det blir nog jättebra i ett par veckor...
Ska slipa lite imorrn och se hur det blir.
Hittade en rejäl spackelspatel också.

Oj oj oj...

Glä glä glä...

Har aldrig gillat spackel, men det är ganska gött ändå när man börjar kleta på lite. Kan tillägga att jag geggade igen ett par hål i dörrarna med spackel, det blir nog jättebra i ett par veckor...
Ska slipa lite imorrn och se hur det blir.
Anders Karlsson
Det som hänt sen kl 15:00 idag är....
Åka te Bankeryd å lassa upp'en...

Väl framme i Tågacenter, så ville Tåga lyfta lite i bil. Det fick han inte. ajaj..

Carter kör en vinklad slip, så det ryker.

Tappen smeker skärmen.

Nu ska vi fortsätta att dada oss. Återkommer för vidare info.

Åka te Bankeryd å lassa upp'en...

Väl framme i Tågacenter, så ville Tåga lyfta lite i bil. Det fick han inte. ajaj..

Carter kör en vinklad slip, så det ryker.

Tappen smeker skärmen.

Nu ska vi fortsätta att dada oss. Återkommer för vidare info.

Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Dagens bravader...

Tänkte att vi skulle hunnit måla skiten idag... Men när smideslusten ville gå hem, så blev vi sugna på att följa med.
Men allt ska vara förberett för att blåsa imorn..

tack och adjö.

Tänkte att vi skulle hunnit måla skiten idag... Men när smideslusten ville gå hem, så blev vi sugna på att följa med.
Men allt ska vara förberett för att blåsa imorn..

tack och adjö.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
-
- Styrelseledamot
Det kan ni räkna med. Hjulen och det som är innanför ska maskeras med plastsäckar och lite mer pappskivor.
Resultatet blir nog ganska hyfsat med tanke på utgångsmaterialet. Underarbetet blir ju därefter, men jag är riktigt nöjd ändå. särkilt skärmkanterna fram och bak. Trodde inte det skulle gå att fylla upp så bra med spackel, men det funkade över förväntan.
Det kan bli lite tight att få hem den imorrn, färgen behöver härda i ett dygn ungefär innan man vågar hantera bilen på riktigt.
Tappen och jag kommer att snyta rosa i ett par veckor framöver, vi kom på att man kan avända andningsmask i eftermiddags. Då var väl 80% av bilen färdigslipad. Bra jobbat.
Det blir lite småjusteringar efter lack, rutlisterna ska målas mattsvarta (Tappen ville ha det så), det ska sättas i nån sorts nät i luftintagen. Funderar på att kapa upp ett hål i huven över turbon, det blir gärna lite varmt där.
För övrigt är det en njutning att ha bilen på lyft när man gör sånt här, pallbockar suger verkligen. Jag vill byta garage...
Resultatet blir nog ganska hyfsat med tanke på utgångsmaterialet. Underarbetet blir ju därefter, men jag är riktigt nöjd ändå. särkilt skärmkanterna fram och bak. Trodde inte det skulle gå att fylla upp så bra med spackel, men det funkade över förväntan.
Det kan bli lite tight att få hem den imorrn, färgen behöver härda i ett dygn ungefär innan man vågar hantera bilen på riktigt.
Tappen och jag kommer att snyta rosa i ett par veckor framöver, vi kom på att man kan avända andningsmask i eftermiddags. Då var väl 80% av bilen färdigslipad. Bra jobbat.
Det blir lite småjusteringar efter lack, rutlisterna ska målas mattsvarta (Tappen ville ha det så), det ska sättas i nån sorts nät i luftintagen. Funderar på att kapa upp ett hål i huven över turbon, det blir gärna lite varmt där.
För övrigt är det en njutning att ha bilen på lyft när man gör sånt här, pallbockar suger verkligen. Jag vill byta garage...
Anders Karlsson