Etanolkonvertering?!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
Etanolkonvertering?!
Har nån i klubben provat på att köra dyrgripen på E85? Vore kul att veta. Tips? Idéer?
[martin tornell] styrelseledamot
Re: Etanolkonvertering?!
Jag har kört en del på etanol, hade en Saab 9000 för 1 år sedan ungefär, den gick på etanol 80/20 inblandning som mest. Lite lätt trimmad, höjt ladd, fullt ladd till varvstopp, bränslechipp, grövre avgas. Gick riktigt bra.Martin Tornell skrev:Har nån i klubben provat på att köra dyrgripen på E85? Vore kul att veta. Tips? Idéer?
Testade att köra en gammal Fåård Granada på sprit också, gick väl bra till inblandningen blev 50/50 då gick den inte rent förrutom på fullgas, något som oftast tillämpades på isen

Körde min ng900 -95 med ca 270hk på lite etanol, var inte mer än 10/15% inblandning, märktes ingen skillnad förrutom lukten på avgaserna...
Nästa bil att testa med kanske är min diesel skoda pickup

Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Nog har man låtit bilen dricka sprit... Men det gick nog ungefär som för männsker.
Den ena drack på tok för mycket, och den andra slog bakut och tog eld.
Fast så snackar vi 100% E85. (inget annat räknas)
Lade en 4l dunk med E85 i motorrummet på en 740. Satte på en fetställd weber och backade tändningen. Bilen var lite trögstartad, men gick hyffsat när den blivit varm. Kollade aldrig hur mycket den drack, för bilen fick "snetändning" och hostade till, vilket resulterade i brand i motorrummet (panik
)
Sen provade jag på Kadäääten. Utan några modifieringar, mer än höjt bräsletryck, så drog den runt 4 liter milen. Smidigt.
Sen lade ja ner allt vad E85 heter. Jag menar inte att ja dömmer ut det, men ja överlåter det till folk som orkar med. ("orka" är rätt populärt nu)
Den ena drack på tok för mycket, och den andra slog bakut och tog eld.
Fast så snackar vi 100% E85. (inget annat räknas)
Lade en 4l dunk med E85 i motorrummet på en 740. Satte på en fetställd weber och backade tändningen. Bilen var lite trögstartad, men gick hyffsat när den blivit varm. Kollade aldrig hur mycket den drack, för bilen fick "snetändning" och hostade till, vilket resulterade i brand i motorrummet (panik

Sen provade jag på Kadäääten. Utan några modifieringar, mer än höjt bräsletryck, så drog den runt 4 liter milen. Smidigt.
Sen lade ja ner allt vad E85 heter. Jag menar inte att ja dömmer ut det, men ja överlåter det till folk som orkar med. ("orka" är rätt populärt nu)
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
-
- Legend!
- Kontakt:
Jag kör 100% E85 i min gamla BMW. Fick för högt CO på tomgång när jag besiktigade nyligen. Så det får bli en liten justering till efterkontrollen. Jag hade nog lite för mycket soppa på tomgång. Annars funkar det fint. Märker ingen skillnad när jag kör.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Sommartid så brukar jag köra våran kadett på minst 50% etanol, har nog varit uppe på 65% oxå nån gång. Har inte gjort nått alls med motorn och den går kanon. Drog 0,63 sista tanken jag gjorde det. Dock blev den lite seg att starta nu när det började bli kallt så nu får den faktiskt bensin över vintern. Men till sommarn så blir det etanol igen...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
Testade att tanka lite E85 i Beigen. 100 kr 95 oktan och 100 kr E85. Samma inställningar som för bensin, alltså tokhög tändning.
Motorn gick inte bra precis, svårstartad, jätteslö och törstig, trots att det var mitt i sommaren. Så jag la ner det hela för den bilen.
Men gillar man att labba lite för att spara pengar och miljö så är det säkert jättebra.
Motorn gick inte bra precis, svårstartad, jätteslö och törstig, trots att det var mitt i sommaren. Så jag la ner det hela för den bilen.
Men gillar man att labba lite för att spara pengar och miljö så är det säkert jättebra.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Kontakt:
Ja, visst har de höjt alltid!! Fast det drabbar inte mig, som inte tankar för mer än en hundring varje gångKarlsson skrev:Va? Har de höjt priset nu?

Hrrmm.. Ja, nä, jo....
Jo men det klart att de höjt, fast det är fortfarande ca 2:- billigare än blyfri 95.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Ungefär så här är det ju
bensin 10kr liter etanol 8 (å några decimaler hit å dit) vilket ger ungefär 20% lägre kostnad per liter.
Etanol ska ju teoretiskt kräva 30% mer bränsle.
Räkne exempel då ger att:
Bensin 1l/mil x 10 = 10kr mil
Etanol 1.3l/m x 8 =10,4kr mil
Dock så är det väl så att man inte alltid upplever 30%s ökning och då gör man ju fortfarande en besparning.
Många väljer ju e85 till sina turbo bilar eftersom det är mer motståndskraftigt mot spikningar, jag kommer dock att köra på v-power som är ett annat bra bränsle.
bensin 10kr liter etanol 8 (å några decimaler hit å dit) vilket ger ungefär 20% lägre kostnad per liter.
Etanol ska ju teoretiskt kräva 30% mer bränsle.
Räkne exempel då ger att:
Bensin 1l/mil x 10 = 10kr mil
Etanol 1.3l/m x 8 =10,4kr mil
Dock så är det väl så att man inte alltid upplever 30%s ökning och då gör man ju fortfarande en besparning.
Många väljer ju e85 till sina turbo bilar eftersom det är mer motståndskraftigt mot spikningar, jag kommer dock att köra på v-power som är ett annat bra bränsle.
/Andreas
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Etanol kräver egentligen 39% extra soppa.
Man kan säkert klara sig med bara 30% ökning. Men då kan man ju lika gärna sänka bensinmängden med 9 procentenheter och spara åt det hållet.
Tror det va 2009 som det skulle bli samma skatt på etanol som bensin. Då kan ni själva räkna ut vad etanolen kommer kosta i framtiden.
Billigaste blir väl att köra en miljöbil, få skattelättnader och tanka blyfri95.
Man kan säkert klara sig med bara 30% ökning. Men då kan man ju lika gärna sänka bensinmängden med 9 procentenheter och spara åt det hållet.
Tror det va 2009 som det skulle bli samma skatt på etanol som bensin. Då kan ni själva räkna ut vad etanolen kommer kosta i framtiden.
Billigaste blir väl att köra en miljöbil, få skattelättnader och tanka blyfri95.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Kontakt:
Om man kör på sprit så kan man ha mycke högre tändning..Karlsson skrev:Testade att tanka lite E85 i Beigen. 100 kr 95 oktan och 100 kr E85. Samma inställningar som för bensin, alltså tokhög tändning.
///zemrén
-
- Dunderpostare!
Kan ju flika in att ja kör 940'n på 45% E85 nu.
Spikade en hel del innan, men nu går den som ena klocka. Natt och dag.
Spikade en hel del innan, men nu går den som ena klocka. Natt och dag.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
-
- Gör inte annat än skriver...
Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"