M3E30 -87 Skulle bara...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Kontakt:
Va hos KM-Racingparts i värnamo i fredags och hämtade en mapsensor från en Saab 9000 ClubSport. Ska ha den för att känna av väderförändringar så att styrboxen kan leverera exakt rätt mängd soppa i alla väder. Dumt att tappa effekt bara för att det blir dåligt väder.
Sen har jag köpt en Julklapp till bilen. En kolfiberbox
Så nu skjuter jag lite på effektmätningen tills den är monterad.
Sen har jag köpt en Julklapp till bilen. En kolfiberbox
Så nu skjuter jag lite på effektmätningen tills den är monterad.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Kontakt:
Blev lite problem med plats för behållaren för bromsvätskan med kolfiberinsuget. Men har ikväll gjort en aluminium adapter man bara pressar ner i bromscylindern istället för behållaren. Sen kan man med en slang ansluta en liten behållare från en MC eller liknande. Har gjort en utgång för olja till kopplingen också så man slipper fula t-kors. Ska ytbehandla aluminiumen imorgon tänkte jag.
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
-
- Legend!
- Kontakt:
Ja man plockar bort hela luftmassemätaren och allt sånt original. Så man måste göra om rätt mycket. Jag mappar enbart efter spjällvinkeln vilket gör att man kan ha rätt fria andningsvägar. Inloppet är 120mm i diameter jämfört med original som är cirka 80mm.Bmw Rille skrev:Riktigt fräckt! Måste man mappa om bilen efter ha installerat ett sådant?
Blir det någon effektökning? Kan tänka mej att det låter riktigt gott!
Ja det ger nog en hel del effekt eftersom motorn är trimmad sedan innan. Den behöver sjukt mycket luft på höga varv.
Få la ta lite bilder på bilen nån dag.
-
- Legend!
- Kontakt:
Idag har jag beställt 80meter glasfiber. (det blev billigare då)
Ska göra lite gjutformar på huven och se om jag lyckas. Sen ska jag nog göra en huv i glasfiber för att lära mig lite. Sen får vi se om det blir kolfiber.
Om någon behöver lite glasfiber är det bara att säga till
Ska göra lite gjutformar på huven och se om jag lyckas. Sen ska jag nog göra en huv i glasfiber för att lära mig lite. Sen får vi se om det blir kolfiber.
Om någon behöver lite glasfiber är det bara att säga till
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Idag har jag börjat göra en gjutform till en lite lättare motorhuv.
Tog en gammal huv jag hade som va bucklig och dålig.
Har slipat och spacklat tills jag mådde illa.
Här är alla bucklor spacklade och slipade.
Har sedan våtslipat och vaxat 3ggr med formvax.
Sedan va det dags för släppfilm för att formen ska lossna (förhoppningsvis)
Sedan la jag på gelcoat. Den är grön för att man lättare ska se var det lyser igenom när man sedan gjuter i den.
Sen har jag inte kommit längre. Hittils har det tagit cirka 20timmar.
Fortsättning följer...
Tog en gammal huv jag hade som va bucklig och dålig.
Har slipat och spacklat tills jag mådde illa.
Här är alla bucklor spacklade och slipade.
Har sedan våtslipat och vaxat 3ggr med formvax.
Sedan va det dags för släppfilm för att formen ska lossna (förhoppningsvis)
Sedan la jag på gelcoat. Den är grön för att man lättare ska se var det lyser igenom när man sedan gjuter i den.
Sen har jag inte kommit längre. Hittils har det tagit cirka 20timmar.
Fortsättning följer...
-
- Legend!
-
- Megapostare!
Jag har gått och funderat på det ett tag (borde ha skrivit för längesen) men vad menas med att justera cornerweighten? Är det så enkelt som det låter, att du kan justera vikten vid kanterna så kan man väl inte göra det bara genom att justera höjden på bilen? Vikten är väl ändå den samma? Förstår du vad jag inte förstår?Samuel Lindkvist skrev: Men huvudsaken va att jag vill kunna justera cornerweighten.
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Det är faktiskt så enkelt. Om man väger en bil på fyra separata vågar, en för varje hjul, så ser man att den inte väger lika mycket i varje hörn.
Justerar man höjden på fjädersätet så "lutar" man bilen åt det håll man vill ha mer eller mindre vikt. Det är samma fenomen som när man accar eller bromsar, vikten förskjuts skenbart åt ena eller andra hållet.
Totalvikten är fortfarande samma, och egentligen hörnvikten också, men man flyttar tyngdpunkten i bilen lite grann. Förhoppningsvis åt rätt håll...
Väghållning är kul, men det är lite av en djungel med alla namn på hjulvinklar och sånt.
Justerar man höjden på fjädersätet så "lutar" man bilen åt det håll man vill ha mer eller mindre vikt. Det är samma fenomen som när man accar eller bromsar, vikten förskjuts skenbart åt ena eller andra hållet.
Totalvikten är fortfarande samma, och egentligen hörnvikten också, men man flyttar tyngdpunkten i bilen lite grann. Förhoppningsvis åt rätt håll...
Väghållning är kul, men det är lite av en djungel med alla namn på hjulvinklar och sånt.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Megapostare!