Hur gör ni egentligen när det är dags? Stoppar ni XP-skivan och bara låter saker och ting hända, eller ägnar ni er åt finlir?
Själv råkade jag för några veckor sedan ut för att min dator blev olidligt slö utan någon bra förklaring. Eftersom jag har alla filer som ska sparas på en extern hårddisk var det bara att skrida till verket. Nu skulle det göras en smart installation med ledning av diverse artiklar på nätet.
Det hela tog dryga tio timmar och jag har fått en riktigt racer, tycker jag. För att göra en lång historia kort är det detta de viktigaste avvikelserna från en normal installation:
1) Installlerade inte windowskomponenter som jag vet att jag aldrig kommer att använda.
2) Brydde mig bara om de kritiska windowsuppdateringarna.
3) Ransakade mitt samvete angående olika progarm och bytte bland annat ut en vildvuxen flora av mediaspelare mot VLC.
4) Avstod från IE 7 till förmån för Mozilla Firefox.
5) Rensade hårdisken från skräpfiler och körde program för att fixa registret flera gånger under installationen.
6) Avslutade med att defragmentera hela rasket.
Daniel Magnusson skrev:Om du formaterade hårddisken vilket jag antar att du gjorde så behövs inte steg 6
Enligt rykten är IE7 bättre än Firefox men jag tycker det är så fult så jag har det bara på jobbet.
Jag twekar en del men inte så mycket som förr. Viktigast är upp med mushastigheten, bort med godisutseendet och klassisk startmeny.
Jag trodde inte att steg 6 skulle göra så mycket, men i det läget var hårddisken faktiskt fragmenterad till 10%. Givetvis utgick jag från en nyformaterad hårddisk.
Firefox eller IE7 verkar nästan gå ett ut, kanske det bästa är att se vilket program som har de bästa funktionerna. Säger han som har varit IE troden sen version 4.
Lite tweakande blev det, godisutseendet och startmeny är givna och bara farten försvann även ljuden och spårhunden.
Har ni några erfarenheter av kommunikationsprogram för flera nätverk?
Daniel Magnusson skrev:Om du formaterade hårddisken vilket jag antar att du gjorde så behövs inte steg 6
Enligt rykten är IE7 bättre än Firefox men jag tycker det är så fult så jag har det bara på jobbet.
Jag twekar en del men inte så mycket som förr. Viktigast är upp med mushastigheten, bort med godisutseendet och klassisk startmeny.
Nu är det M$ produkter vi pratar om... Defragmentera när alla program är installerade.. Speciellt om du sitter på dellmaskiner. På något lurigt vänster så lyckas dom alltid bli fragmenterade vid installationer...
I många fall så blir datorerna så slöa att det knappt går att arbeta vid dem, och då har dom gått ~3-4 timmar. En defragmentering på det och dom är lika kvicka som dom bör vara...
ERnsT skrev:Nu är det M$ produkter vi pratar om... Defragmentera när alla program är installerade.. Speciellt om du sitter på dellmaskiner. På något lurigt vänster så lyckas dom alltid bli fragmenterade vid installationer...
I många fall så blir datorerna så slöa att det knappt går att arbeta vid dem, och då har dom gått ~3-4 timmar. En defragmentering på det och dom är lika kvicka som dom bör vara...
/IT-Teknikern...
Då har jag alltid gjort något annorlunda med mina datorer för jag har aldrig haft det problemet. Men jag har ju å andra sidan aldrig haft en Dell.
En sak att icke förgäta: Högerklicka på språkfältet på startbaren och välj egenskaper, klicka på Amerikansk-Engelsk (tangebordslayout), tryck "ta bort". Klart!
(Ärligt, hur många kommer någonsin att använda amerikansk tangenbordslayout i Sverige?)
[Joel Christoffersson]
Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Jag kör iofs Win2k Pro, men det borde vara ungefär samma: Kontrollpanelen - Ljud och multimedia - Fliken "Ljud" - "Börja utforska" i rullisten.
Själv håller jag på att installera Fedora (Linux) på min laptop. Blir nog bra det.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82