Toningsfilm.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Toningsfilm.

Inlägg av Josef »

Nu är det så här va. Jag tänkte att jag skulle tona rutorna på min nya fina bil så jag åkte till men vän och tänkte att detta ska vi ju lösa. Men icke då. :x :evil: Det vill ju inte alls bli som jag vill. Den filmen jag hade var visserligen inköpt på Biltema så kvaliten är väl kanske inte den bästa men när vi skulle göra bakrutan så gick det inte. Det vart bara skit av det kan jag lova. Är det nån som har nått bra tips på hur man ska göra eller (Har använt vatten med lite såpa i) Alla tips mottages tacksamt :-? :lol: . Kanske har nått bra tips på film som är bättre än biltemas? Vet inte om det kan påverka. Det borde ju finnas nån här som har gjort det o lyckats. Har inte råd o lämna in bilen för o få det seriöst gjort.
Tack på förhand
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Kvalitén på filmen kan ju ha betydelse, men jag tror nog att det ska gå att få till ändå.
Det blir ju svårare ju mer välvd rutan är. Bakrutor kan ju va svåra i vissa modeller.
Man kan ju dela filmen i flera sektioner för att göra det lättare, men då måste man få skarven mellan sektionerna snygga. Lägg då överlappande några centimeter o sen när filen fortfarande är blöt så skär efter nåt rakt i mitten o sen så tar man bort överbliven film över och under så har man en bra skarv sen.
Men innan ni delar upp det så kanske ni ska prova med en varmluftspistol så att filmen bli mer medgörlig.
Sigge
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Sigge »

Tona rutor är ett riktigt tålamodskrävande jobb...ett tips är att plocka ut alla rutor som går att plocka ut ....det blir mycket lättare då!....när jag tonade på saaben så plockade jag bort hela bakluckan., jag kommer aldrig att tona en ruta till i hela mitt liv det lovar jag.
När det blir fel på ett fordon går det ofta att härleda till trakterna mellan ratten och ryggstödet !
hedlind
Normal postare

Inlägg av hedlind »

Det bästa tipset är nog att ta bort rutan helt. Ett krångel som kan föra med sig en massa annat tjafs.
Det borde finnas nån slags spray.../MH
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det borde väl gå att använda samma spray som man har när man tonar sina bakljus?
hedlind
Normal postare

Inlägg av hedlind »

Smart. Det ska jag prova.../MH
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

När jag tonar rutor så brukar jag också ta bort dom rutor som går att ta bort.
Dom rutor som inte går att ta bort som t.ex bakrutan, lägger jag filmen på utsidan först och skär till den. Väldigt välvda bakrutor brukar jag dela några gånger.
Jag lägger mina skarvar i värmeslingorna. :D

Använd mycket vatten och några droppar diskmedel.

Lycka till!

Mvh Marcus
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Josef
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Josef »

Zeb skrev:Det borde väl gå att använda samma spray som man har när man tonar sina bakljus?
men det måste vara väldigt svårt o få det jämt med sånt i alla fall på en ruta som är ganska stor. Sen är det ju det att man kanske vill ta bort det nån gång oxå o då kan det ju bli lite jobbigt. Men det får bli o köpa en ny rulle o testa igen helt enkelt.
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
Sigge
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Sigge »

Vill man ta bort toningsfilm så är det bästa jag hittat en liten sprayburk som heter 31010 hos Micro är egentligen för at ta bort styligfärg men rengör rutorna perfekt!
När det blir fel på ett fordon går det ofta att härleda till trakterna mellan ratten och ryggstödet !
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Josef skrev: men det måste vara väldigt svårt o få det jämt med sånt i alla fall på en ruta som är ganska stor. Sen är det ju det att man kanske vill ta bort det nån gång oxå o då kan det ju bli lite jobbigt. Men det får bli o köpa en ny rulle o testa igen helt enkelt.
Jo, det är nackdelen, fördelen är att man (om man är skicklig) kan tona till rutorna lite lätt runt om och få det att se ut som om det är fabrikstonat.
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Jag har köpt färdigskuren fönstertoning till min S70.
Fast det blev x-tra mörkt 8)
Zizzan
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Zizzan »

När du tycker att du har sprutat på MYCKET vatten så ta lika mycket till :wink:
Biltemas kanske inte är den bästa men den funkade på min bil så den är inte omöjlig...
På bakrutan bör man nog dela på den.
Bild

Cecilia Belfrage
Gutta
Megapostare!

Inlägg av Gutta »

Ja annars så kan du ju börja köra motorcykel.
Ett nytt visir med toning i är inte dyrt eller så köper du en nolan N81(e)hjälm, på de går det att sätta toning på insidan av klart visir och när det blir mörkt på kvällen tar du bara bort flimen och förvarar den i fickan tills solen skiner igen!!
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Är det UV-skydd i toningsfilmerna?
miniemil
Deluxpostare!

Inlägg av miniemil »

Om inte jag har helt fel så är det väl som så att glas inte släpper igenom UV-ljus (möjligtvis lite). Man blir ju sällan solbränd inomhus... 8)
Emil Tubbin
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Det blir ingen fönstertoning på S70:n :( Jag har fått höra att det inte är snyggt.
Sedan så vill inte frugan ha någon fönstertoning heller :roll:
Skriv svar