Bmw 324Td-R

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Ando
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Ando »

BMW Samuel skrev:
Ando skrev: Om någon har besiktigat innan med en lastbilsreggad bil, kanske kan säga om nätet kan sitta så?
Just nu sitter det bara fast i taket, och sen spänt mot "golvet", men det sitter stenhårt iallfall
Nätet satt inte monterat så när jag reg.besiktigade bilen.
Tror du får för mycket lutning på nätet nu, det var ett gränsfall på regbes också.
Men nätet ska stå direkt på kardantunneln, lite längre fram. Då får du det lägre ner, längre fram och det står ner upprätt.
Så, plattjärnen som sitter i taket, ska sitta frammåt alltså?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Ando skrev: Så, plattjärnen som sitter i taket, ska sitta frammåt alltså?
Ja, det är jag ganska säker på.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Ando

Inlägg av Ando »

Har plockat hem den efter vintern och fått in lastnätet ordentligt inför besiktingen
Behöver bara ett helljus på vänster sida

Men så upptäckte jag ett "litet" annat problem i helgen: En frostplugg har åkt ur och tvärr sitter den på baksidan, mot torpedväggen
Så jag gissar att jag måste ta ur motorn, alt lossa den och flytta fram den, för att kunna slå i en ny? Eller går det att pressa in? Jag vet ju inte ens hur den ser ut

Har inte hittat någon bild på det på ETK?
Någon som kan hjälpa mig?
Andreas Welin
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Om du köper en ny frostplugg så bör du kunna pressa in den även när motorn är där. Du måste bara komma på ett sätt o få en bra hävarm! Annars Så är de nog så tråkigt att du måste få fram motorn på nå sätt. Ta loss kylarn o ev intercoolerrör/slangar. Lossa kardan samt låda från sitt fäste, lossa spaken, dit med en motorlyft, lyft i motorn försiktigt o lossa på motorfästena som ligger på motorkuddarna. Dra fram motorn 1-2dm. Då bör du komma åt att knacka in frostpluggen! Men ja förstår inte riktigt hur den kan sitta på baksidan på motorn då lådan sitter nästan hela vägen upp emot decket på blocket. Men ja vet inte... ;)

Lycka till! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Ando

Inlägg av Ando »

Nicke Nyman skrev:Om du köper en ny frostplugg så bör du kunna pressa in den även när motorn är där. Du måste bara komma på ett sätt o få en bra hävarm! Annars Så är de nog så tråkigt att du måste få fram motorn på nå sätt. Ta loss kylarn o ev intercoolerrör/slangar. Lossa kardan samt låda från sitt fäste, lossa spaken, dit med en motorlyft, lyft i motorn försiktigt o lossa på motorfästena som ligger på motorkuddarna. Dra fram motorn 1-2dm. Då bör du komma åt att knacka in frostpluggen! Men ja förstår inte riktigt hur den kan sitta på baksidan på motorn då lådan sitter nästan hela vägen upp emot decket på blocket. Men ja vet inte... ;)

Lycka till! 8)
oj, mitt inlägg försvann visst innan

Jo jag lyft fram motorn så lång det går, men det gick fortfarande inte att trycka in den tillräckligt. Så jag får försöka trycka in den så gott det går, sen blir det kemisk metall utanför
Andreas Welin
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Du kommer inte in o kan med små små knackningar kunna få in den längre?
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Tänk på att en frostplugg ska kunna ploppa ut. Det är väl tanken. Annars spricker väl blocket istället.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Samuel Lindkvist skrev:Tänk på att en frostplugg ska kunna ploppa ut. Det är väl tanken. Annars spricker väl blocket istället.
precis kemisk metall känns som en "bad idea" om man är rädd om motorn.
/Andreas
RFC Roger
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av RFC Roger »

Ando skrev: oj, mitt inlägg försvann visst innan

Jo jag lyft fram motorn så lång det går, men det gick fortfarande inte att trycka in den tillräckligt. Så jag får försöka trycka in den så gott det går, sen blir det kemisk metall utanför
Det finns lättmonterade, expanderande frostpluggar, ex P G larsson Tibro har dom. Man trycker dit dom och sedan drar man åt muttern på dom. Ta måtten bara. är väl lite tillfällig lösning men på min Pontiac funkade det minst en säsong.
Team RFC P1800 Streetdragstercruisergatbilsräserkonbanträff-bil
:jaaaa: Chevrolet V8 thunder!
Ando

Inlägg av Ando »

Samuel Lindkvist skrev:Tänk på att en frostplugg ska kunna ploppa ut. Det är väl tanken. Annars spricker väl blocket istället.
Finns ju 6-7 st till ju :roll:
Hade det varit en bil med lite mer värde så hade jag nog inte gjort på detta sättet. Men det ska nog gå bra

Nicke, jag försökte verkligen i flera timmar, man får inte tillräckligt med kraft, försökte även bända med kofot mellan torpedväggen och motorn, men det gick inte så bra :roll:

Nu sitter motorn på plats iallfall, men jag behöver ett stödlager till kardanen :-? Det var helt slut, och ett nytt kostar 600:-, och det verkar bara gå att köpa på Bmw :(
Så nu måste jag vänta ända tills på måndag innan jag kan få testköra

Efter att för första gången har lyft ur en motor (eller nästan) så blev jag faktiskt förvånad vad lätt och fort det gick 3-4 timmar ur, och 2 timmar att få tillbaka den på 2 personer

Har lite bilder, men kameran vill inte som jag vill, men det kommer nog imorgon förhoppningsvis...
Andreas Welin
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Motornord har väl stödlager?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Ando

Inlägg av Ando »

Samuel Lindkvist skrev:Motornord har väl stödlager?
Ja, varför tänkte jag inte på dom för :think2:
200 kr billigare desutom, tack Samuel :up:

Får ringa dom imorgon, så kanske man kan få den på lördag om dom är snabba...
Då kan jag ju köpa nya bussningar till krängningshämmarna som också var lite dåliga...
Andreas Welin
Ando

Inlägg av Ando »

Här är lite bilder:

Trångt!
Bild

Avgassystem, med en fin böj på slutet.
Bild

Min nya domkraft funkade riktigt bra :up: (rekomenderas verkligen, finns på swedol i Jönköping för 1200:-)
Bild

Kardanaxel, med dåligt lager
Bild

Såhär glad blir man när man mekar med diesel :roll:
Bild
Andreas Welin
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Fiiint andreas, bokat bes tid en då :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Ando

Inlägg av Ando »

Besiktning bokad den 5:e Juni
Det fanns faktiskt rätt mycket tider i Jönköping på Tisdag och Onsdag, men jag vågar inte chansa på att jag hinner klart tills dess.
Får tyvärr åka till Ulricehamn, men det var inte så oväntat att det skulle vara svårt att få tag i tider...
Andreas Welin
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Ando skrev:Besiktning bokad den 5:e Juni
Det fanns faktiskt rätt mycket tider i Jönköping på Tisdag och Onsdag, men jag vågar inte chansa på att jag hinner klart tills dess.
Får tyvärr åka till Ulricehamn, men det var inte så oväntat att det skulle vara svårt att få tag i tider...
Perfekt ju att åka till Ulricehamn hinner du ju gasa ur skiten ur förgasaren rejält! 8) Själv ska jag bes mercan på måndag..... :confused:
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Ando

Inlägg av Ando »

mpäsäk skrev:
Perfekt ju att åka till Ulricehamn hinner du ju gasa ur skiten ur förgasaren rejält! 8) Själv ska jag bes mercan på måndag..... :confused:
Har du sålt några bilar än då?
Hoppas ju på att få hjälpa dig att trimma starion, och du hjälper mig med att trycka ner en saab 9000-ic :D
Så kanske din farsa kan sätta igång golvvärmen också :wink:
Andreas Welin
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Ando skrev:
mpäsäk skrev:
Har du sålt några bilar än då?
Hoppas ju på att få hjälpa dig att trimma starion, och du hjälper mig med att trycka ner en saab 9000-ic :D
Så kanske din farsa kan sätta igång golvvärmen också :wink:
Sålde T6an i dag så.... 8)
Japp mekar kompisar är aldrig fel :) Hitta en köpare för min saab så har jag ju riktigt bra med plats för dieseln :) Men den får nog plats endå :wink:
Ska snacka med far min.
CarlJohan Wennborg
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Ando

Inlägg av Ando »

Nu har delarna kommit :banana:

Om jag får ihop allt som planerat, så blir det uppstart ikväll :drive:
Andreas Welin