Samuel Lindkvist skrev:Det strular lite fortfarande. Ibland får den för sig saker som inte är tänkt.
Utveckla.
Samuel Lindkvist skrev:Kör med wastespark och 3ms dwell. Funderar på om man skulle gå över till CDI-tändning men har inte så bra koll på vad som krävs. Att bara byta spolarna låter lite för enkelt.
På en 4-cylindrig motor som varvar 8000 rpm har du 3.75 ms mellan tändpunkterna, så du borde klara dig fint med det. Det kan hända att du har rätt höga cylindertryck och behöver vassare gnista, leta efter spolar med lägre impedans på primären.
Jag tror att Nicke missförstått det hela, poängen med att byta till separata spolar är inte att undkomma den nuvarande bristen på överlappande dwell - utan poängen är att välja bättre spolar som har låg uppladdningstid, eller så kallad dwell, för att uppnå samma gnistenergi, samtidigt som de har kort nog uppladdningstid för att inte överlappande dwell ska behövas.
På t.ex. Peppes E30 M20 turbo användes en wasted spark-spole från en Ford och den behöver äckligt mycket dwell och det går inte ihop på en högvarvig 6-cylindrig maskin. Lösningen som Peppe valt är att investera i tre st tändsteg för att avfyra spolarna, de har automatisk dwell vilket gör att Genboard slipper försöka sköta den.
Samuel Lindkvist skrev:Om inte Vems klarar överlappande dwell så hjälper det väl inte att köra separata spolar. Borde väl snarare blir sämre?
Jag ser inte hur det har med saken att göra. Det är laddningstiden som spolen behöver som är avgörande för rätt energi i gnistan, inget annat. Så skaffa bättre spolar, låg impedans -> hög gnistenergi -> kort men intensiv dwell (hög ström) .
Samuel Lindkvist skrev:Tändningen funkar som den gör nu. Att den hittar på nåt bus beror nog på nåt annat. Kollar man i loggen när det händer står det IAC ON. Jag har ju ingen tomgångsmotor men förmodligen får boxen för sig att den ska gå på tomgång helt plötsligt och dumpar tängningen till tomgångsvarv sen går den en stund till. Händer bara när man ligger och marchar på samma hastighet en stund.
Titta då på vad som brukar aktivera tomgångsmotorn. Det är vanligtvis att du understiger värdet du angett för när spjällägesgivaren indikerar att du har tomgång. Se också om du har någon fuelcut på tryck som ligger på fel värde, men mest troligt låter det som att värdeet för att indikera tomgång från spjällägesgivaren är satt till för högt värde, så högt att det är samma värde som används när du cruisar på hög växel.
Genboard styr inte heller tändningen om du inte har funktionen aktiverad som gör att tomgångsvarvtalet justeras med tändförställning, den går helt från din tändmapp i vanliga fall.