M3E30 -87 Skulle bara...

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Mae skrev:Verkar ju gå riktigt gütt den bilen. Härlig sång. :D

Du har inte funderat på att byta ut blinkersen fram och på skärmen mot vita/gråa?
Sedan så tycker jag att du skulle skaffat gråa baklampor också. :)
Det må va snyggt. Men om någon kan komma med klara bevis att bilen skulle bli snabbare av att byta blinkers så ska jag med glädje byta. Men innan dess kommer den förbli så som dom tyska ingejörerna med kärlek skruvade ihop den våren 1987.

Ärligt talat så får vi se. Först och främst är det lite andra prioriteringar som gäller.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
jernis
Megapostare!
Inlägg: 320
Blev medlem: 05 mar 2005 15:21
Ort: Flen

Inlägg av jernis »

E det den BMW:n du körde med på Malmby förra året??
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

jernis skrev:E det den BMW:n du körde med på Malmby förra året??
Jag har aldrig varit på malmby. Så nej. Men våran kära ordförande hade nog med sin svarta M3:a på malmby förra året. Och av en händelse så heter han också Samuel. :)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
jernis
Megapostare!
Inlägg: 320
Blev medlem: 05 mar 2005 15:21
Ort: Flen

Inlägg av jernis »

Samuel Lindkvist skrev:
jernis skrev:E det den BMW:n du körde med på Malmby förra året??
Jag har aldrig varit på malmby. Så nej. Men våran kära ordförande hade nog med sin svarta M3:a på malmby förra året. Och av en händelse så heter han också Samuel. :)
Just ja..he he sorry..Silverudd e det ju.. :oops: men det e en cool kärra du har iaf....
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nicke Nyman skrev:SUPER!

Vad tycker du om sprutet osv? Lättanvänt? :D Vad kör du med för tändning nu då??

Adios! 8)
Det strular lite fortfarande. Ibland får den för sig saker som inte är tänkt.

Kör med wastespark och 3ms dwell. Funderar på om man skulle gå över till CDI-tändning men har inte så bra koll på vad som krävs. Att bara byta spolarna låter lite för enkelt. :what:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Mae
Legend!
Inlägg: 3704
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Bromölla, Skåne

Inlägg av Mae »

Samuel Lindkvist skrev:
Mae skrev:Verkar ju gå riktigt gütt den bilen. Härlig sång. :D

Du har inte funderat på att byta ut blinkersen fram och på skärmen mot vita/gråa?
Sedan så tycker jag att du skulle skaffat gråa baklampor också. :)
Det må va snyggt. Men om någon kan komma med klara bevis att bilen skulle bli snabbare av att byta blinkers så ska jag med glädje byta. Men innan dess kommer den förbli så som dom tyska ingejörerna med kärlek skruvade ihop den våren 1987.

Ärligt talat så får vi se. Först och främst är det lite andra prioriteringar som gäller.
Bilen kommer säkert gå i över 300km/h om du monterar på sådana, minst! :mhihi:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev:
Nicke Nyman skrev:SUPER!

Vad tycker du om sprutet osv? Lättanvänt? :D Vad kör du med för tändning nu då??

Adios! 8)
Det strular lite fortfarande. Ibland får den för sig saker som inte är tänkt.

Kör med wastespark och 3ms dwell. Funderar på om man skulle gå över till CDI-tändning men har inte så bra koll på vad som krävs. Att bara byta spolarna låter lite för enkelt. :what:
Alltså är de att den inte hinner med att tända eller vad?? Har du org tändspole?? De du kan göra o som jag tycker du ska göra är att skaffa separata spolar, o sen köra med kamsync. VEMS har de inbyggt vill jag minnas! Köp en hallgivare på ELFA, fixa en trigger till kamdrevet på insug! Då kan du mera exakt ställa tändningen! Men de visste du ju redan! ;) Sen blir de ju ett tändsteg per spole! Då ska du inte ha nå problem med laddningstiderna på spolarna!

Men PMa Mattias om dina problem, han kan ju VEMS riktigt bra! Jag vet ju inte riktigt vad du har för problem.. Mer än att den hittar på en massa bus för sig själv!



MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Om inte Vems klarar överlappande dwell så hjälper det väl inte att köra separata spolar. Borde väl snarare blir sämre?

Tändningen funkar som den gör nu. Att den hittar på nåt bus beror nog på nåt annat. Kollar man i loggen när det händer står det IAC ON. Jag har ju ingen tomgångsmotor men förmodligen får boxen för sig att den ska gå på tomgång helt plötsligt och dumpar tängningen till tomgångsvarv sen går den en stund till. Händer bara när man ligger och marchar på samma hastighet en stund.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Mattias Sandgren
Normal postare
Inlägg: 31
Blev medlem: 06 mar 2006 22:52
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

Samuel Lindkvist skrev:Det strular lite fortfarande. Ibland får den för sig saker som inte är tänkt.
Utveckla.
Samuel Lindkvist skrev:Kör med wastespark och 3ms dwell. Funderar på om man skulle gå över till CDI-tändning men har inte så bra koll på vad som krävs. Att bara byta spolarna låter lite för enkelt. :what:
På en 4-cylindrig motor som varvar 8000 rpm har du 3.75 ms mellan tändpunkterna, så du borde klara dig fint med det. Det kan hända att du har rätt höga cylindertryck och behöver vassare gnista, leta efter spolar med lägre impedans på primären.

Jag tror att Nicke missförstått det hela, poängen med att byta till separata spolar är inte att undkomma den nuvarande bristen på överlappande dwell - utan poängen är att välja bättre spolar som har låg uppladdningstid, eller så kallad dwell, för att uppnå samma gnistenergi, samtidigt som de har kort nog uppladdningstid för att inte överlappande dwell ska behövas.

På t.ex. Peppes E30 M20 turbo användes en wasted spark-spole från en Ford och den behöver äckligt mycket dwell och det går inte ihop på en högvarvig 6-cylindrig maskin. Lösningen som Peppe valt är att investera i tre st tändsteg för att avfyra spolarna, de har automatisk dwell vilket gör att Genboard slipper försöka sköta den.
Samuel Lindkvist skrev:Om inte Vems klarar överlappande dwell så hjälper det väl inte att köra separata spolar. Borde väl snarare blir sämre?
Jag ser inte hur det har med saken att göra. Det är laddningstiden som spolen behöver som är avgörande för rätt energi i gnistan, inget annat. Så skaffa bättre spolar, låg impedans -> hög gnistenergi -> kort men intensiv dwell (hög ström) .
Samuel Lindkvist skrev:Tändningen funkar som den gör nu. Att den hittar på nåt bus beror nog på nåt annat. Kollar man i loggen när det händer står det IAC ON. Jag har ju ingen tomgångsmotor men förmodligen får boxen för sig att den ska gå på tomgång helt plötsligt och dumpar tängningen till tomgångsvarv sen går den en stund till. Händer bara när man ligger och marchar på samma hastighet en stund.
Titta då på vad som brukar aktivera tomgångsmotorn. Det är vanligtvis att du understiger värdet du angett för när spjällägesgivaren indikerar att du har tomgång. Se också om du har någon fuelcut på tryck som ligger på fel värde, men mest troligt låter det som att värdeet för att indikera tomgång från spjällägesgivaren är satt till för högt värde, så högt att det är samma värde som används när du cruisar på hög växel.

Genboard styr inte heller tändningen om du inte har funktionen aktiverad som gör att tomgångsvarvtalet justeras med tändförställning, den går helt från din tändmapp i vanliga fall.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nu har jag beställt ett nytt sprut. Ett DTAfast S60pro. Så nu hoppas jag att bilen ska blir körbar också. Ska monteras och mappas så fort jag kommer hem från USA, vilket iofs dröjer lite. Men nu har jag nåt att längta hem till. (som om man inte redan hade det).

Sedan ska jag flytta ner krängaren 10mm fram då den tar i motorn sedan jag flyttat ner motorn. När det är gjort är jag klar med bilen. :roll:

Sedan ska jag börja med nästa projekt. M3E30-2 :D
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev: Sedan ska jag börja med nästa projekt. M3E30-2 :D
Jaha?? Vad är de för något då? Samma bil eller har du en M3E30 till??

Vad gör du i USA?? Semester eller i annat bra syfte??

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nicke Nyman skrev:
Jaha?? Vad är de för något då? Samma bil eller har du en M3E30 till??

Vad gör du i USA?? Semester eller i annat bra syfte??

MVH 8)
Det är inte samma. 8)

Jag är i USA och jobbar som fritidsingenjör. Har varit här en månad snart. Ska hem i slutet av oktober.

Jag få starta en ny tråd om detta projekt, men eftersom jag knappast kan sätta igång än blir det ingen kul tråd just nu.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ok, de lät ju ändå som ett trevligt jobb du hade där! Och projektet kommer bli ännu trevligare! ;)

Du har inte fallit för turbomaskin än? ;)

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Eldehage
Megapostare!
Inlägg: 394
Blev medlem: 31 maj 2004 12:06
Ort: Köping

Inlägg av Anders Eldehage »

Jag läste i senaste Bilsport att tyska MK-Motorsport firar BMW M3 E30 med en hel del roliga saker, som lite kaross delar i kolfiber. Ska du eller har du lättat din bil något?
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Nicke Nyman skrev:Ok, de lät ju ändå som ett trevligt jobb du hade där! Och projektet kommer bli ännu trevligare! ;)

Du har inte fallit för turbomaskin än? ;)

MVH
Trevligt jobb ja. Semester med ett annat ord. :wink:

Det blir nog inte turbo nä. Även om jag är grymt sugen på det. Inte locka mig nu. :nono:

Anders: Har tyvärr bara kolfiberbackspeglar ännu. Men skulle gärna vilja ha lite mer lätta grejer. Åtminstånde motorhuven och fronten. Men det blir nog lite dyrt att köpa färdigt. Får försöka tillverka själv någon gång i framtiden. Nu ligger prioriteringen på att köra så mycket som möjligt med bilen så man få lite valuta för allt jobb man lagt ner. :)
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Samuel Lindkvist skrev:
Nicke Nyman skrev:Ok, de lät ju ändå som ett trevligt jobb du hade där! Och projektet kommer bli ännu trevligare! ;)

Du har inte fallit för turbomaskin än? ;)

MVH
Trevligt jobb ja. Semester med ett annat ord. :wink:

Det blir nog inte turbo nä. Även om jag är grymt sugen på det. Inte locka mig nu. :nono:

Anders: Har tyvärr bara kolfiberbackspeglar ännu. Men skulle gärna vilja ha lite mer lätta grejer. Åtminstånde motorhuven och fronten. Men det blir nog lite dyrt att köpa färdigt. Får försöka tillverka själv någon gång i framtiden. Nu ligger prioriteringen på att köra så mycket som möjligt med bilen så man få lite valuta för allt jobb man lagt ner. :)
Nääää helt rätt inte paja den fina motorn med en turbo.
Är ju sååå trevligt ljud :D Du får bygga en till motor med turbo isåfall :wink:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Kan ju ge den liiite extra skjuts bara... Så den lämnar 400hk kanske. Då tror jag den blir HELT underbar faktiskt... Än om de kanske är de nu oxå... Hmm, svårt de där! ;)

Men jag förstår dig om du inte vill bygga turbo heller. De är ju en hel del beräkningar som ska till på en så pass dyr motor som du har!

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042
Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag tror inte mina 12.5:1 kolvar gillar överladdning. :P
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2698
Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Samuel Lindkvist skrev:Jag tror inte mina 12.5:1 kolvar gillar överladdning. :P
Hehe, dom säger ju att etanol är PERFEKT för de... Eller?? :roll:

Hehe, 12.5:1 är ju kalasfin kompa! Ge den 2kg laddtryck så säger de PLING PLONG o du får bygga ny motor.. ;)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

Det är farligt att släppa ut dig utanför Horda med allt för mycket tid! :wink:

Vi kom ju på rätt många projekt under några dagar i Tyskland! Så hur mycket du har att göra när du kommer hem från den här resan vågar jag inte tänka på... :mhihi:


Men det låter kul som vanligt! Så lycka till!!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Skriv svar