Fibbans Volvo 242 -75

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Efter 3kvällar med blästern så är underedet i skapligt skick!

För att driva blästern behövdes en kompressor som kunde leverera 500l/min, för att vara på den säkra sidan så drog jag till med en som klarar av att leverera 6000l/min :mhihi:
Bild

Byggde mig en egen blästerbox.
Bild
Bild

Och så här blev resultatet...
Bild
Bild

Ska bli så skönt då man får lack på allt och får börja pyssla med roligare saker! Men det är många timmar kvar inna dess!
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Snyggt jobbat! :wave:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fibban är mer än observatör på forumen så ja får väl skriva åt honom!

Igår (måndag) så började han med burbygget. Eller han fortsatte, lite var ju redan gjort på bilen när han köpte den. De är 3-4 stag kvar och göra innan han är klar med den. Då kan den tas ut och svetsat klart. Delningsbar bur is the SHIT! Lackas då givetvis utanför bilen!

Sen satte han in lite dräneringslock som helsvetsades. De blir väldigt bra iaf de han gör pajken. Dock är ja oroad över hans tidsplan men de blir fint! Han kommer inte stressa om vi säger så... Ska väl mest fantisera som de ser ut nu... :mhihi:

Men man försöker motivera honom varje gång vi är i garaget...

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Hehe... Ja Nicke tror jag blir klar mycket fortare än jag tror. Men jag sätter hellre ett datom längre fram och försöker på så sätt att inte stressa Som Nicke skrev så är buren på G. I går så plockade jag ut den, vilket inte va så lätt som man kunde tro. Huvudbågen var redan punktad då jag började med bilen, å då hade den förra ägaren inte tänkt på takhöjden. Så det blev aningens tigt. Nu är iaf den störrde delen av bågen helsvetsad och krysset där bak är det som skall göras klart.

Har dessutom kapat ut innerskärmarna bak för att få bättre frigång för hjulen. Särskilt om man tänkt sig åka lite bredare däck.

Så det som står på agendan de närmaste dagarna är att svetsa klart buren, svetsa stolsfästen och börja på med nya innerskärmarna bak.

Bilder kommer...
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Gött mos Fibb!

Ska bli kul o se den på hjul senare i höst/vinter. Lyfta i motor o så ska bli spännande med tanke på lådan! Men den verkar ju vara i fin form så!

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Jag skulle också vilja göra ett sån't här grundjobb på min is. Oj oj oj!

Härligt Fibban! :thumbsup:
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Anders Toll skrev:Jag skulle också vilja göra ett sån't här grundjobb på min is. Oj oj oj!

Härligt Fibban! :thumbsup:
Fibbmeister kan nog rycka ut o bygga en jigg åt dig! ;) Eller så flyttar du till Norrland, blir allt enklare... :D

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Nu är buren i det närmaste klar, den har plockats ur bilen för helsvätsning och har sedan plockats i och bultas nu ihop. Svetsar även fast buren i karossen på ett antal ställen för att styva upp karossen ytterligare.
Här är en bild på buren innan den slipades, kallgalvades och lyftes i bilen. (Inte hela buren)
Bild

En bild på lådan som förhoppningsvis skall hålla ett tag!
Bild

Kommer att bli en hel del jobb framöver som knappt syns, men det jobbas på för fullt i mån om tid. Är ju nämligen så att man går och gifter sig på lördag så tiden räcker inte riktigt till åt allt man vill... Men snart är det vanlig grå vardag igen så då tar det fart igen!

Bara så att ni inte tror jag ligger å slöar hela dagarna... :hide:
Bild
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Fibban skrev: Är ju nämligen så att man går och gifter sig på lördag så tiden räcker inte riktigt till åt allt man vill... Men snart är det vanlig grå vardag igen så då tar det fart igen!

Bara så att ni inte tror jag ligger å slöar hela dagarna... :hide:
Nämen! Då får man gratulera! :D Alltid kul med bröllop.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Blev en sväng till garaget i dag iaf! hehe...

Så då bultades buren klart i karossen och stolsfästen tillverkades...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Bild
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Kommer bli fint med färg på allt sen!
Bra jobbat! :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

mpäsäk skrev:Kommer bli fint med färg på allt sen!
Bra jobbat! :D
Tackar tackar! Ja jag hoppas att det ommer att bli bra!
Bild
Gti Mange
Superpostare!

Trevligt Projekt

Inlägg av Gti Mange »

Gör du inget annat än vara i garaget du! Det ser riktigt kanon ut det där. Väntar till senhösten innan jag sätter igång med motorbytet på racern, huset går först nu. :nono:
Passatägare!!
Opel kadettägare!!
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Grymt Fibbmeister! :D

Ska försöka ta mig dit imorrn så då blire väl o fortsätta med de man höll på sist! Sen även syna din bil lite o fundera o komma med olika idéer som du aldrig använder men alltid kul ändå... :mhihi:
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Nya bilder på det som hänt...

Här har jag svetsat i nya plåtar i hjulhusen bak, detta för att "bredda" så att bredare hjul ska gå fritt. Har även svetsat i nya plåtar där reservhjulsbaljorna suttit.
Bild

Bild

Så här ser det ut från bagaget.
Bild

Sen kletades det på nytt elände som man slet för att bli av med. Kletade underedsmassa i alla skarvar.
Bild

Sen sprayade jag allt med body. Mer än så blir det inte. Är inte meningen att den här bilen skall köras på vinter eller grusvägar.
Bild

Återkommer då det finns mer att berätta eller visa...
Bild
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ser kalas ut Filip. Passade ju på att ta en kik på bilen din när ja va o mekade med min. Ser riktigt bra ut! Bromsledningar o soppaledningar på de där så ska du se att de blir MUMMA! :D

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Alltså Filip, de ska bli intressant o se hur de kommer se ut med bromsarna på plats! Dom är GIGANTISKA... Helt galet stora... Jag hoppas han lägger ut nå bilder på dom, med nåt att jämföra med... :D

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Dom senare dagarna har en del saker till bilen dykt upp i brevlådan... :D

Har även hänt en del i garaget, men det tar vi vid ett senare tillfälle!

Ratt rattnav och ratt skydd, fjäderbenstag, hydralisk handbroms sylinder och byggsats, huv och baglucks lås och tilton bromsredusering.
Bild

Volvo S60R bromsar som består av 4st 4-kolvs alminiumok av märket Brembo, skivorna fram är av storleken 330x32mm och bak är dom 330x28mm.
Bild

Bälten, 3" 5punkts bälten av märket RCI
Bild
Bild
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

GÖÖÖÖTT!!! :D

8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Nu är det dags att uppdatera lite, har hänt en del på sista tiden. Det ha skrapats, putsats och målats en del. Så nu har man börjat montera en del.

Bild

Här ska bateriboxen stå...
Bild

Bild

Blev tvungen att montera fälgarna för skoj skull!
Bild
Bild

Kommer mer framöver...

Tack Nicke för hjälpen att lyfta dit bakaxeln, den väger en del...
Bild
Skriv svar