Volvo 142 TiC - Film!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

142 tixer skrev:öhmm jo :o .... blir helgens slitjobb att få upp den, renovera bromsar på bruksisen :blaaah:

väntar på bredbandslamda och kopplingar för att montera en till soppa pump nu
Låter gytt de! Men hur går maskinen nu då?? Min går inte, den står, måste kika över tändningen, men har ingen stroblampa.. =(

Måste ordna de här nu känner ja... Vore trevligt o få se den där orangea 142an på ett BR i Åmsele längre fram i sommar.. :D ;)

Ciao! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

jo den går ju att köra men snålar ganska mycket..vet ej om det bara beror på mappen eller om jag har för klen soppapump när det börjar ladda på..kör med en orginal 940 turbo pump. eller om man bara ska höja mappen lite på högre varv/ladd.

jag måste ta mej till nån träff när den rullar. har bes. i augusti så då blir det å hänga av lite grejer :wink:

tror din ny bil kommer bli många gånger fränare om den får lite färg på sig + motorn du tänkt till den :racesmile
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Har fått reda på att bredbandslamdan har ett kommando fel tydligen å ska lagas idagarna ( yeess!)
nu är bilen i garaget å ska ses över så man kan köra lite mer när bredbandarna kommer.

nån här som vet hur man bäst kopplar samman 2 soppa pumpar?
är det bara å ta en hydral t-koppling efter och före pumparna till soppaledningen till fuelrailen/tanken? eller e det nå spec så det sak vara bra flöde?
Bild
/Johannes Selberg
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jag svetsade ihop nå rör till ett Y, 10mm invändigt. Dubbla sugslangar från tanken, en för varje pump, sen skickar pumpen iväg de in i Y;et och sen enkel ledning fram till motorn! Simpelt! Tar ca 10min o göra om man har rör, svets o en bågfil! ;)

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

kan inte ta 10 min om man ska ta ner tanken, tömma den på bensin, svetsa en anslutning till, montera, göra y:et, montera :wink:

men ja e inte bitter :)
Bild
/Johannes Selberg
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

142 tixer skrev:kan inte ta 10 min om man ska ta ner tanken, tömma den på bensin, svetsa en anslutning till, montera, göra y:et, montera :wink:

Jag hade ju förberett med 2st anslutningar på min tank redan.. :P ;)

MVH 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Nicke Nyman skrev:
142 tixer skrev:kan inte ta 10 min om man ska ta ner tanken, tömma den på bensin, svetsa en anslutning till, montera, göra y:et, montera :wink:

Jag hade ju förberett med 2st anslutningar på min tank redan.. :P ;)

MVH 8)
fuuusk!

blev positivt överraskad idag :)...huvclipset låg PÅ växellådan och inte i lådan :mhihi:

men sen såg jag att jag tappat ett klämfäste för avgasdelen av turbon. Sitter ju 3 st orginal. så jag gjorde en ny ikväll.
Ska tiga oljereturen imorgon så den slutar solla så mycket. och montera spolarvätske behållare å tillbehör :( Dom vill ju tvätta rutorna på besiktningen...
Bild
/Johannes Selberg
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Låter grymt bra du! :D
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Var ute å lufta lite idag...sköt iväg mitt wg utblås :roll: :lol:
dock hade jag ingen dator att justera med så det fick vara som det var.
har monterat BB-lamdan nu...funkar fint. monterat dubbla soppa pumpar för undvika att den skulle få förlite soppa/tryck vid nåt tillfälle.

dock så vill den på snåla på högre varv/laddtryck ( avgastemp på va 950C) så jag vill inte pressa den något innan jag fått koll på något sätt.
borde väl ligga kring 850C vid fullgas på en inställd bil för att inte gå för varm?

....finns hopp om BR :) .... bes i början av aug.
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

har gjort enligt jens gustavssons ritning, dvs 3cm från toppen 3mm instick i grenröret givaren e köpt av jens oxå. och en clas ohlson mätare för k-givare
Bild
/Johannes Selberg
chris76
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av chris76 »

vad har du för bakaxel/diff?
toyota ko-rolla-86
Bmw 328i T-97
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

chris76 skrev:vad har du för bakaxel/diff?
Orginal odiffad 8) får bli vinterns problem med stöddigare drivlina
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

så var det dax för besiktning.... hoppas hoppas

Bild

Bild
Bild
/Johannes Selberg
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Hehe... Gillar intercooler installationen efter luftfiltret! Ser lite misstänksamt ut... :mhihi:

Lycka till! Kommer säkert gå fint!
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Fibban skrev:Hehe... Gillar intercooler installationen efter luftfiltret! Ser lite misstänksamt ut... :mhihi:

Lycka till! Kommer säkert gå fint!
viktigt med kall luft vettu :wink: känns inte ett dugg slö med sina 8kg i komp. :D
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

så där då var pite podden av verkad.
tid blev *censur*@*censur*

nae men jag dumma mej vid spakandet så jag stod typ still ett tag, så 18.08@148km/h :cry:

men men mycket kvar att fixa tex tändningen, öka laddtryck, diffa mm

så nog ska det bantas minst 5 sekunder på den tiden :wink:¨

Bild från sidan av starten
Bild
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Så där då har man mapp bar gnista oxå :) fick stooor hjälp från piteå med det bekymmret. hade mer eller mindre inte lyckats göra något rätt + att min tändmodul inte gillade att ge gnista.
Bild
kopierar in vad robert skrev från dagen då kanske någon här kan säga vad som kan ha/är kruxet med tändningen nu
Blimblom skrev:Jahajaja... Jag var till den stolte traktorägaren Johannes igår och hjälpte honom med tändningsdelen, och detta var det mest udda jag har varit med om i MS-väg... Tänkte berätta litegranna om hur vi gick tillväga...

vi började med att ta lös fördelaren för att enklare kunna mixtra och se när vi får till gnistan och så. allt frid och fröjd.. sen började det intressanta...

Kopplade ett pullup-motstånd på 1 Kohm mellan signalkabeln på hallgivaren och +12 volt. kopplade in den signalkabeln till MS direkt och fick en klockren varvtalssignal. Hakuna matata... trodde vi :P och så var det också, tills vi kom till utsignalen från MS.
Vi tog isär både mitt och Johannes MS lådor (jag tog med mig min dit) och jämförde byglingar och så, och allt var likadant förutom att Johannes har flybackkort till lågohmiga spridare. Lödde bort diod 17 och kopplade in utsignalen där på minus. Multimetern gav utslag men åt fel håll så att säga.. vi hade ström på den hela tiden... den rörde sig, men inte mycket. och hela tiden med ström på minus till dioden. I och med detta så gav det ingenting alls att montera ett pullup från plus och till utsignalen... det blev ju bara plus eller plus... ingen signal alls.

Sen tänkte jag som såhär; eftersom att den reagerar på multimetern så finns det ju nån form av signal. Vad är det som säger att man inte kan dra ner den signalen till jord via ett pullup? (pulldown kanske man ska kalla det). :P
Vi testade och fick gnista på en gång. Tyvärr så blev det nåt överslag nånstans, så det gick åt en hallgivare :(. Bytte hallgivare och kollade igen UTAN överslag, och nu funkade det.

weee! Glada i hågen monterade vi i fördelaren och kuggade in den och gjorde alla justeringar med trigger angle och det. Här körde vi fast som bara den. fick justera upp "trigger angle" till oanade höjder för att det ens skulle fungera att få ner tändningen i närheten av "Fixed angle" som låg på 10 grader. När vi sedan varvade upp motorn litegranna så ändrades tändningen. det var som att det var nån form av reglering i fördelaren, som är stum.
Vi provade att sätta fixed angle till -10 för att använda tändmappen, och satte mappen på 12 grader i alla fält, men den reglerade ändå med varvtalet.
Vid det här stadiet började jag faktiskt känna mig lite smått uppgiven, men skam den som ger sig tänkte jag... så vi gick in och kollade här på forumet om lite tips och råd. hittade inte direkt nåt som var av intresse för oss just då, men jag fick igång tänket igen. Började fundera på om det skulle vara trigger return eller time based. konstaterade att det skulle vara time based så vi ändrade till det...
Fuck! ingen skillnad då heller... det fanns i princip bara en grej vi inte hade ändrat, och det var spark output inverted. Ändrade den till yes, och då funkade allt klockrent på en gång! Graderna stämmer och den reglerar tändningen efter datorn :D

Nån som är lite mer erfaren än mig på tändningsdelen får gärna kommentera detta.

Den går lite konstigt bilen ibland dock. smäller å poffar vid ladd. som att den missar lite... varför gör den så? Den får inte för lite soppa direkt... utan den får ganska så fett..
tändningen står fint på 24 grader tex när jag ställt mappen på det men den vill på smälla å rycka nå extremt när man kör¨på högre varv å nu har jag bara ca 20 grader vid max belastning.
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Tänkte kasta upp ett par filmer så ni ser att den lever iaf...

Gaanska så kast väder vi haft i typ 2 veckor så inge full gas-sladd repor på film inte...men rullar gör den :)

Höger klicka, spa....
http://attitude.mine.nu/filmer/142%20tixer/PICT3491.MOV
http://attitude.mine.nu/filmer/142%20tixer/PICT3487.MOV
http://attitude.mine.nu/filmer/142%20tixer/PICT3480.MOV
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Lite saker har bytt ägare lagomt till vinter bestyren 8)
Ingen som sitter inne på en 1031 axel?
Kanske en 265 getrag låda tom ?

Bild
Bild
/Johannes Selberg
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det var rejäla bromssköldar... Allvarligt, gör om dem så du kan ta in kylluft till centrum på skivan istället, de där kommer bara kapsla in värmen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar