Volvo 142 TiC - Film!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Mattias Sandgren
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Mattias Sandgren »

142 tixer skrev:fördelarn är inte stummad, är den senare modellen utan uttag för vacuumklocka....säg inte att den fladdrar i graderna trots de :-? :cry: jobbigt...
Den kommer variera hejdlöst med varv, den påverkar fjädrar som förskjuter den med centrifugalkraften så att du får högre tändning på varv. Precis som en gammal hederlig fördelare ska göra.
142 tixer skrev:hmmm men vad ska man köra med hallgivare då... massa säger trigger return....ännu fler time based? kan man säga ett det ena är bättre än den andra
Ehm.. vet inte vad det är för goja du pratar om.. Men vad är det för remskiva och svänghjul som standard på din motor? Tänder någonstans? (då menar jag inte startkransen)
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Den kommer variera hejdlöst med varv, den påverkar fjädrar som förskjuter den med centrifugalkraften så att du får högre tändning på varv. Precis som en gammal hederlig fördelare ska göra.

Ehm.. vet inte vad det är för goja du pratar om.. Men vad är det för remskiva och svänghjul som standard på din motor? Tänder någonstans? (då menar jag inte startkransen)[/quote]

ja då ska det stummas iaf :roll: ....
remskivan är helt utan trigger,lika svänghjulet. Det är ju på rotorn som det sitter triggningen.

typ så här är setupen för trigger return
Bild

kollade lite i bilen ikväll...asså nånting är fel!
när jag slår på tändningen så klickar reläet till å lampan för fuelpump och fidle/spark lyser grönt i nån sekund innan reläet slår ifrån.
sen när jag vrider på starten så klickar det igen å jag har varvsignal ( typ 1580rpm :-? ) i nån sekund innna reläet klickar till å varvsignalen dör.
varvsignalen har jag dragit från ms till hallgivarn samt fidle till tändmodulen som man ska göra enligt msns-extra med bosch tändmodul och fördelarmonterad hallgivare. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-msns.html

plus att ibland så har jag 200 rpm enligt megatune på tändningen under den tiden reläet ger ström till soppa pumpen :-? ..... Å va roligt med en massa elfel :roll:

jag ska försöka leta upp nicke nyman å kolal hans åk imorgon på edps så får du läxa upp mej om du är där oxå :wink:
Bild
/Johannes Selberg
Mattias Sandgren
Normal postare
Kontakt:

Kolla upp alla dina jordar. Det ska vara ett par ordentliga jordflätor på motorn och till generatorn, gärna en extra mellan toppen på motorn och den jordpunkt du använder för styrboxen (MegaSquirt i det här fallet).
Alla jordar som boxen har på sina givare ska sitta nära den och det ska vara en bra jord. Oxid och skit hör inte hemma här.
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

will do that! eftermiddan är räddad :wink:
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Mekat några timmar nu...

jord punkterna är fixade å är bra.

provade spolen och tändmodulen i bruksbilen å där funka dom bra...skit!

kollade även med kabeln från spolen å till jord i karrossen i hop om gnista...men icke.
ska man kunna kolla när den klipper jorden med ett mätinstrumen eller är den för snabb?.

Sen vet jag inte hur dioderna i ms:et ska reagera... mitten dioden lyser när man slår på tändning,,,men den högra dioden blinkar bara till som snabbast på tändning å inge mer. Där ett tag så lyste den på samma sätt som mitten dioden....Varför har den slutat :-?

å jag fattar inte varför min fläkt/output lampa i megatune blinkar grönt oregelbundet heeeela tiden!
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

I´m Going Craaaaaazy!

ännu en dag med fel sökning! provade lite olika coil dwell inställningar idag för att se om den har jordat spolen förlänge/förkort för att ge gnista....meeeen inget funka! kollade även att den ger signal från hallgivarn å det gör den.

jag fattar inte varför den gav varvsignal dom första 3 ggr jag prova vrida på starten, samt att dioden till höger lyste på tändnings läget ett tag.Nu gör den varken eller :cry:. å som sagt så funkar det att jorda tändkabeln från spolen till sprutet manuellt å få gnista/signal...Men inte om den ska göra det själv.

Ska man ta å koppla in tändning stum pååå...låt säga 20 nånting grader så man slipper få en tröja över huvudet så man kramar sig själv och kan klappa sig på ryggen med :wink: :shock: för det är nära nu...

hade som varit roligt å få köra lite, men roligare med fungerande tändning :roll:
Bild
/Johannes Selberg
Mattias Sandgren
Normal postare
Kontakt:

Stummad tändning på 20 grader är nog rekommenderat så du får höra lite ryt ur knotan... ;)

Då kan du sortera ut lite andra problem och köra in grejerna. Jag kan tyvärr för lite om kretskortet på MegaSquirt för att kunna ge några tips om felsökning i den ändan.
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

Mattias Sandgren skrev:Stummad tändning på 20 grader är nog rekommenderat så du får höra lite ryt ur knotan... ;)

Då kan du sortera ut lite andra problem och köra in grejerna. Jag kan tyvärr för lite om kretskortet på MegaSquirt för att kunna ge några tips om felsökning i den ändan.
jo jag har börjat konverta tillbaka ikväll... misstänkter något i kortet å det tänker jag inte röra.

så i kväll hade man gnista och varvsignal :lol: :D ska ta lös fördelaren å stumma den. Men hur blir det när jag kör med tändmodulen? den e ju ist för vakuumet, ställer den på tändningen förmycket?
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

:banana:
den lever den lever den lever den lever!!

Stort tack till Jourhavande Supporter Nicke Nyman!! hur hade det gått utan den hjälpen ikväll :roll: soppan in på fel ställe....

nae nu e det natti natti, hoppas grannarna blev glada av ltie odämpat b21 vrål 8)
Bild
/Johannes Selberg
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

GRATTIS!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

http://attitude.mine.nu/filmer/142%20ti ... pstart.MOV

uppstarts film...inte så rolig kanske :lol:
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

var å snöt ur den idag...
0,5bar å öppen wg.....vilket ljud 8) ( tog inte många sekunder så hade den smällt mitt skyddsnät för wg öppningen :mhihi:)

ska bara få till min bredbandslamda som inte vill fungera alls :-?
sen kan man börja vålda på rejält!
Bild
/Johannes Selberg
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Härligt! En film på körning skulle inte vara fel :)
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Fibban skrev:Härligt! En film på körning skulle inte vara fel :)
Precis, bjuu till på nå film nu... 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

jobbar på det :wink: slut soppa :D
Bild
/Johannes Selberg
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

142 tixer skrev:jobbar på det :wink: slut soppa :D
TANKA DÅ!!! :roll: :wink: :P
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

nu kan jag...fått lönen :lol:
Bild
/Johannes Selberg
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

lite bilder från förr förra helgen tror jag... Anders_w samt Bjarne var på besök å knappra lite, åkte lite, diskutera lite. :wink:

Har bredbandslamdan på lagning i umeå nu så när den kommer tillbaka blir det mera tester. Ska dessutom montera 040 pumpen som jag köpte av markus, vet inte om orginal 940 pumpen börjar bli lite för klen när det skjuter på lite ladd...

Bild

Bild

Bild

Å självklart så lyyyyser murphy med sin närvaro... tappa ner en huvsprint i hålet för vevaxelgivaren så nu ligger den i växellådan/tryckplattan/lamellen :evil: hoppas den ramlar ut om jag borrar ett hål i växellådan undertill å kör in en magnet.
Bild
/Johannes Selberg
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Duktigt jobbiga att tappa ner saker sådär bara... Hmm...
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
142 tixer
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av 142 tixer »

öhmm jo :o .... blir helgens slitjobb att få upp den, renovera bromsar på bruksisen :blaaah:

väntar på bredbandslamda och kopplingar för att montera en till soppa pump nu
Bild
/Johannes Selberg
Skriv svar