Fibbans Volvo 242 -75
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Fibbans Volvo 242 -75
Jaha då har man skaffat sig en hel massa jobb, men det ska bli kul
Finns inte så mycket att skriva än, men jag fyller på allt eftersom delarna innförskaffas.
Bil:
Volvo 242 -75 (ombyggd till 81 och nyare)
Kaross:
*Två dörrars volvo 240
*Glasfiberhuv & bagage
*Rensad från allt onödigt
*Bortagna lister och igensvetsade hål i skärmar och dörrar.
*Ombyggda hjulhus bak för bättre frigång för hjulen.
Lack:
Färgen är fortfarande i burkar, men det är Impreza blå.
Chassi:
*Gula Koni Sport dämpare
*Lesjöfors sänk fjädrar
*Superflex-bussningar i hela fram och bakvagnen.
*Motorrumsstag (mellanbräda till fjäderben)
*Framvagnsstag (för uppstyvning mellan framaxelbalk och bakre länkarmsinfästning)
Motor:
*B230FK med oljekylda kolvar från en 940 turbo -97
*A-kam
*Gröna 968 spridare (465cc/3bar)
*B23 svänghjul för att få ett lättare.
Bränslesystem/sprut:
*Megasquirt v2.2
Drivlina:
*BMW Getrag 265sport (ettan nedåt) ombyggd för att passa volvo motor)
*6-puckad Sinter lamell
*Volvo 1030 lamelldiffad axel, påställd till 75%
Bromsar:
*S60R bromsar runt om
Däck och Fälg:
*Advanti Spring 7x17 (Ska lackas vita)
Innredning:
*Rensad inredning på allt onödigt
*Bur
*RP Race stolar i glasfiber från RaidoPower
*4-punkts bälten 3"
Tanken med bygget är att få en trevlig bil att åka runt på gatan med men som samtidigt alltid ska vara redo för en sväng på banan eller ett race på strippen.
Det som ska göras den närmaste tiden är att slipa bort en hel massa ytrost som kommit då den stått ute en vinter med en hel del plåtrena ställen, buren ska svetsas klart och bakdelen ska svetsas och spacklas ihop för att vara färdigbyggs som 81:a
Finns inte så mycket att skriva än, men jag fyller på allt eftersom delarna innförskaffas.
Bil:
Volvo 242 -75 (ombyggd till 81 och nyare)
Kaross:
*Två dörrars volvo 240
*Glasfiberhuv & bagage
*Rensad från allt onödigt
*Bortagna lister och igensvetsade hål i skärmar och dörrar.
*Ombyggda hjulhus bak för bättre frigång för hjulen.
Lack:
Färgen är fortfarande i burkar, men det är Impreza blå.
Chassi:
*Gula Koni Sport dämpare
*Lesjöfors sänk fjädrar
*Superflex-bussningar i hela fram och bakvagnen.
*Motorrumsstag (mellanbräda till fjäderben)
*Framvagnsstag (för uppstyvning mellan framaxelbalk och bakre länkarmsinfästning)
Motor:
*B230FK med oljekylda kolvar från en 940 turbo -97
*A-kam
*Gröna 968 spridare (465cc/3bar)
*B23 svänghjul för att få ett lättare.
Bränslesystem/sprut:
*Megasquirt v2.2
Drivlina:
*BMW Getrag 265sport (ettan nedåt) ombyggd för att passa volvo motor)
*6-puckad Sinter lamell
*Volvo 1030 lamelldiffad axel, påställd till 75%
Bromsar:
*S60R bromsar runt om
Däck och Fälg:
*Advanti Spring 7x17 (Ska lackas vita)
Innredning:
*Rensad inredning på allt onödigt
*Bur
*RP Race stolar i glasfiber från RaidoPower
*4-punkts bälten 3"
Tanken med bygget är att få en trevlig bil att åka runt på gatan med men som samtidigt alltid ska vara redo för en sväng på banan eller ett race på strippen.
Det som ska göras den närmaste tiden är att slipa bort en hel massa ytrost som kommit då den stått ute en vinter med en hel del plåtrena ställen, buren ska svetsas klart och bakdelen ska svetsas och spacklas ihop för att vara färdigbyggs som 81:a
Senast redigerad av 14 Fibban, redigerad totalt 8 gång.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
-
- Legend!
- Kontakt:
Kul projekt.
Det finns S60R bromsar till salu på rejsa. Annonsen kom ut idag. Kanske är rätt pris just idag.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29590&highlight=
Det finns S60R bromsar till salu på rejsa. Annonsen kom ut idag. Kanske är rätt pris just idag.
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=29590&highlight=
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Kontakt:
Nu är motor köppt, blev en B230FK med A-kam.
Motorn är från en Volvo 940Turbo -97
Det som saknas på motorn är Grenrör och turbo. Men det är bara bra, då får jag en annledning att bygga grenrör och skaffa en lite större snurra.
Blev en lite billigare motor än jag tänkt på från början pga att det fanns vissa som gav mig en länk till bromsar
Så i början så blir det en relativt "orginal" motor.
Motorn är från en Volvo 940Turbo -97
Det som saknas på motorn är Grenrör och turbo. Men det är bara bra, då får jag en annledning att bygga grenrör och skaffa en lite större snurra.
Blev en lite billigare motor än jag tänkt på från början pga att det fanns vissa som gav mig en länk till bromsar
Så i början så blir det en relativt "orginal" motor.
-
- Kontakt:
Ja jag vet inte om det är ett monster för närvarnade, men så här såg den ut för ett tag sedan, har inte hänt så mycket sedan dess men en del.BeeMeR skrev:Mmmm trevligt.. aldri dumt me 240tis =)...
Måste komma förbi å kika på monstret!!
///zemrén
Ser rostig ut, men som tur är så är det bara ytrost.
All ytrost under "huven" är borta och kallgalvat
Här har jag skrapat alla asfaltsmattor, nu är det tvättningen av klister kvar.
Här synns en del av vårt nya garage, är i en gammal lagårs så vi har renoverat en del, men är en hel del kvar att göra, är ca 120kvadratmeter på 4st, så det är lagomt.
-
- Legend!
-
- Kontakt:
Vi ryms med 4a bilar utan större problem faktiskt! Och då har man även rätt bra med yta att sprida delar på.. EL har vi men inget rinnande vatten, än... Vi får väl se om de går att lösa på något vis! De vore skönt att iaf ha kallvatten där ute!Anders Toll skrev:Hur mycket får var och en plats med då? En/två bilar? Har ni vatten och el?Fibban skrev:Här synns en del av vårt nya garage, är i en gammal lagårs så vi har renoverat en del, men är en hel del kvar att göra, är ca 120kvadratmeter på 4st, så det är lagomt.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Kontakt:
I dag blev det inte ett dugg uträttat på själva bilen! Men därimot så sitter den nu i en Jigg som blev dagens dagsverk! Slutsatsen är att det är inte lätt att lyfta en bil!
Tror att jag sparar in dagens timmar då det nu är massor enklare att göra ett bra jobb med bilen! Som teg slipning, bromssystem, bränslesystem m.m.
Tror att jag sparar in dagens timmar då det nu är massor enklare att göra ett bra jobb med bilen! Som teg slipning, bromssystem, bränslesystem m.m.
De senaste dagarna har det skrapats och tvättats bort underedsmassa. De som har provat att göra detta på den bil vet vad jag menar när jag säger att det är ett grisgöra!
Så här ser man ut då man kommer hem... ( Oj så sur man kan se ut )
Då blir man desto gladare när man får sätta sig ner och ta det lite lungt i de nya stolarna.
Nu återstår ungefär en dags skrapande och tvättande innan karossen är ren fårn underedsmassa. Då är det dags för blästring, slipning och en del svetsning. Behöver bara hitta mig en större kompressor som klarar av att driva en bläster.
Så här ser man ut då man kommer hem... ( Oj så sur man kan se ut )
Då blir man desto gladare när man får sätta sig ner och ta det lite lungt i de nya stolarna.
Nu återstår ungefär en dags skrapande och tvättande innan karossen är ren fårn underedsmassa. Då är det dags för blästring, slipning och en del svetsning. Behöver bara hitta mig en större kompressor som klarar av att driva en bläster.
-
- Kontakt:
Du är duktig pajk! Tidiga mornar bjuder du till på, men de är bra du är före mig i garaget, då slipper ja låsa upp osv...
Imorrn ska ja försöka komma ut tidigt, 9 siktar jag på, undrar om de går bara... Måste nog sova snart isåfall...
MVH
Imorrn ska ja försöka komma ut tidigt, 9 siktar jag på, undrar om de går bara... Måste nog sova snart isåfall...
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72