Nicke Nyman skrev:Sen, om du kommer ha VEMS-display i låda, se till att lådan INTE kan jorda mot chassit, de kommer resultera med bränd processor i VEMS-boxen! De va de ja råkade ut för... =(
Det var en hel del annat i bilens elsystem som inte var riktigt rätt .. som att inget var avsäkrat, ej byggt av mig.
Det är jag som är Mattias som Nicke nämner förresten!
Det blir rätt skoj säsong den som kommer, ska prova en del roliga finesser som VEMS Genboard fått under sista halvåret så som "shift cut" då man klipper tändning och/eller bränsle när man växlar, anti-lag och launch control (rattlås-racing).
Mattias Sandgren skrev:
Det är jag som är Mattias som Nicke nämner förresten!
Det blir rätt skoj säsong den som kommer, ska prova en del roliga finesser som VEMS Genboard fått under sista halvåret så som "shift cut" då man klipper tändning och/eller bränsle när man växlar, anti-lag och launch control (rattlås-racing).
Hej och Välkommen hit.
Shiftcut ska jag testa när allt funkar som det ska. Injector staging är jag lite sugen på men jag tror inte det funkar som jag tänkt.
Jag vill inte ha igång ett par extra spridare samtidigt utan jag skulle vilja byta spridarbank vid höga varvtal. Vid höga vartal är det bättre om spridarna sitter en bit ifrån toppen så det hinner blandas riktigt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Som du säger, injector staging är mycket intressant på en del motorer här i kring som jag varit inblandad i - det är oftast 4 cylindrar och väldigt mycket effekt (turbo). Det kan vara lite svårt att få precision och goda lågfartsegenskaper när du har riktiga räcerkissare på 1600 cc som dreglar ner i insugskanalerna..
Vi får se hur pass den koden tar sig, men allt som har utvecklats för VEMS Genboard den tid jag varit med har fått riktigt bra kvalitet måste jag säga. Någonting jag saknar lite grann är överlappande dwell för att kunna använda vissa tändspolar som behöver lite för lång uppladdningstid på höga varv, speciellt med 6 eller fler cylindrar..
Samuel Lindkvist skrev:Tror du jag får problem med dwell-tiden om jag ska varva 9000varv?
Hur kort dwell-tid måste man ha då?
9000varv
wastespark på en 4 = ladda spolen 2ggr/varv
9000x2 = 18000/60 = 300ggr i sekunden
300/1000 = 0.3ms (stämmer det?)
vad händer om jag kör 0.4ms och varvar 9000?
1000/300 blir det väl, typ 3.3 ms.
Vad som händer om du har för hög dwell tid i förhållande till vad som är möjligt beror ju på hur mjukvaran är
skriven, är det öppen källkod? Rent generellt borde du nog vilja ha så mycket dwelltid det går vid 9000 rpm
dvs tiden mellan två tändningar minus tiden det tar för gnistan att ladda ur, annars har du spolar som laddar upp rätt fort
3.3 ms ska inte vara nåt problem om du har bra spolar. Jag rekommenderar inte EDIS-spolar från nån Ford - dom kräver lång dwell, ungefär 3-4 ms. Vi fick misständningar på en BMW 6:a pga det här vid 6000 rpm, men det här är egentligen bara pga att VEMS Genboard för närvarande inte stöder "overlapping dwell", alltså att spolen kan börja laddas upp redan innan senaste tändhändelsen.
Samuel Lindkvist skrev:Ja då är det en sådan jag har. Konstigt då det sitter en likadan på min Radical som varvar 10500 utan problem.
Jaa men har du den där då har du väl en grym prog.vara som sköter de bättre än VEMS då kanske?!? Men funkar de på den så borde de ju funka på en S14 motor??!?
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Den påminner ju grymt mycke om de, som Mattias pratar om som Peppe har på sin M20. Men de där med laddningstiderna vet jag inte så mycket om ärligt talat. Jag åker ju fördelare! Så du o Mattias får prata om de! Ring honom vetja!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Lite kanske. En nyhet är att jag har köpt en egen digitalkamera så nu kan jag ta mer kort. Jag får updatera vad som hänt på torsdag kväll när jag fått ledigt från jobbet.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé