M3E30 -87 Skulle bara...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
M3E30 -87 Skulle bara...
Updaterad med bild
...byta kamkedja på motorn. Så jag lyfte ut motorn för enkelhetsskull.
Tyckte det va idé att byta kammar när jag ändå hade isär grejerna, kanske skulle byta kolvar också och när man ändå beställer kolvar kan man lika gärna ta lite större och borra blocket osv osv... Nu är nog varenda pinal bytt.
Under tiden har jag lyft bort mattan i bilen och rengjort och målat under. Lika bra att göra det riktigt medans man är igång.
Och då kan man ju lika gärna ta ner hela bakvagnen och bygga om den med uniballs och bygga om diffen till 40% spärrverkan. Och då kan man ju likagärna göra likadan med framvagnen. blablabla...
Här kommer iallafall lite bilder.
Motorn. Den ser nästan ny ut. Jag rev ner motorn i småbitar och började porta toppen. Sen tog tiden slut så Köhler fick fortsätta. Och han har gjort ett imponerande jobb.
Ställbara kamdrev
Portad topp och insug. Portad från spjällen ända fram till ventilerna.
Standard extraktor VS Liiite grövre. Det nya större väger dessutom 1.2kg mindre.
Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om. Om jag får tid så ska jag tillverka egna ok istället så det blir "redit"
Bak. Gammal VS ny ventilerad. 280x10 original mot 294x19. vill inte ha för stora för viktens skull.
Målad inredning. Inte den minsta rost gick att finna trots att bilen är 19år. När jag är klar ska jag lägga i mattan igen och göra allt "original" Men det känns bra att veta att allt är ok under mattan.
Skrapade hjulhusen och la på nytt rostskydd. Hoppas det håller i 20 år till.
Uniballs i bakvagnen. Nu kan man ställa både camber och toe även bak.
Va "tvungen" att köpa nya fälgar också så att de nya bromsarna får plats.
Det är väl ungefär så långt jag kommit efter över ett år. Det går inte speciellt fort. Men varför stressa, för va sjutton ska man göra när man blir klar?
...byta kamkedja på motorn. Så jag lyfte ut motorn för enkelhetsskull.
Tyckte det va idé att byta kammar när jag ändå hade isär grejerna, kanske skulle byta kolvar också och när man ändå beställer kolvar kan man lika gärna ta lite större och borra blocket osv osv... Nu är nog varenda pinal bytt.
Under tiden har jag lyft bort mattan i bilen och rengjort och målat under. Lika bra att göra det riktigt medans man är igång.
Och då kan man ju lika gärna ta ner hela bakvagnen och bygga om den med uniballs och bygga om diffen till 40% spärrverkan. Och då kan man ju likagärna göra likadan med framvagnen. blablabla...
Här kommer iallafall lite bilder.
Motorn. Den ser nästan ny ut. Jag rev ner motorn i småbitar och började porta toppen. Sen tog tiden slut så Köhler fick fortsätta. Och han har gjort ett imponerande jobb.
Ställbara kamdrev
Portad topp och insug. Portad från spjällen ända fram till ventilerna.
Standard extraktor VS Liiite grövre. Det nya större väger dessutom 1.2kg mindre.
Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om. Om jag får tid så ska jag tillverka egna ok istället så det blir "redit"
Bak. Gammal VS ny ventilerad. 280x10 original mot 294x19. vill inte ha för stora för viktens skull.
Målad inredning. Inte den minsta rost gick att finna trots att bilen är 19år. När jag är klar ska jag lägga i mattan igen och göra allt "original" Men det känns bra att veta att allt är ok under mattan.
Skrapade hjulhusen och la på nytt rostskydd. Hoppas det håller i 20 år till.
Uniballs i bakvagnen. Nu kan man ställa både camber och toe även bak.
Va "tvungen" att köpa nya fälgar också så att de nya bromsarna får plats.
Det är väl ungefär så långt jag kommit efter över ett år. Det går inte speciellt fort. Men varför stressa, för va sjutton ska man göra när man blir klar?
Senast redigerad av 4 Samuel Lindkvist, redigerad totalt 15 gång.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Re: M3E30 -87 Skulle bara...
Vilken modell kommer skivorna ifrån? M3 E46?Samuel Lindkvist skrev: Lite större bromsar från nyare BMW. Flytande aluminium centrum fram. Sen blir det 4kolvs brembo ok runt om.
Vilka Brembo-ok är det?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Re: M3E30 -87 Skulle bara...
Fram är från M3E36 3.2BMW Samuel skrev:
Vilken modell kommer skivorna ifrån? M3 E46?
Vilka Brembo-ok är det?
Jag ville inte ha E46:ans då de är onödigt stora och tunga.
Bak är från E46. Där va det mest tjockleken jag va ute efter.
Oken blir Seat Cupra tillsvidare.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Re: M3E30 -87 Skulle bara...
Då måste jag kunna få dit mina 3.2-skivor också på nåt vis.Samuel Lindkvist skrev: Fram är från M3E36 3.2
Jag ville inte ha E46:ans då de är onödigt stora och tunga.
Bak är från E46. Där va det mest tjockleken jag va ute efter.
Oken blir Seat Cupra tillsvidare.
Går det inte att använda 3.2ans bakskivor också? Jag har sådana.
Är Boxster S-oken likvärdiga Cupra-oken, lika lätta/svåra att montera?
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Re: M3E30 -87 Skulle bara...
Har för mig att 3.2:ans bakskivor har för stor hål till handbromsbackarna. Men är inte säker.BMW Samuel skrev:Då måste jag kunna få dit mina 3.2-skivor också på nåt vis.Samuel Lindkvist skrev: Fram är från M3E36 3.2
Jag ville inte ha E46:ans då de är onödigt stora och tunga.
Bak är från E46. Där va det mest tjockleken jag va ute efter.
Oken blir Seat Cupra tillsvidare.
Går det inte att använda 3.2ans bakskivor också? Jag har sådana.
Är Boxster S-oken likvärdiga Cupra-oken, lika lätta/svåra att montera?
Boxster-S oken är mycket bättre än cupra oken. Och lika lätta att montera. Hade gärna tagit sånna också men dom är ju snuskigt dyra.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Ser kanon ut Samuel! Du bygger ju den ultimata bilen i mina ögon. Ska bli kul att se den in action till sommaren med! Saknade den förra året!
Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)
Vi syns i konbanan till sommaren
Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)
Vi syns i konbanan till sommaren
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Rykten brukar sällan vara helt sanna. Ärligt talat har jag inte en aning om vad det kan bli. Det saknas lite viktiga och dyra prylar i motorn för att det ska bli några extrema effekter. Men 270hk kanske går att klämma ut med lite vilja. Men det är nog styrsystemet som sätter stopp. Jag skulle behövt nåt mer avancerat.kardanaxel skrev: Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)
Vad hade du hört för siffror?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
A du vet! En bit över 340 var det välSamuel Lindkvist skrev:Rykten brukar sällan vara helt sanna. Ärligt talat har jag inte en aning om vad det kan bli. Det saknas lite viktiga och dyra prylar i motorn för att det ska bli några extrema effekter. Men 270hk kanske går att klämma ut med lite vilja. Men det är nog styrsystemet som sätter stopp. Jag skulle behövt nåt mer avancerat.kardanaxel skrev: Vad blir det för effekt i motorn? (Jag har hört rykten... men är nyfiken på om dom stämmer...)
Vad hade du hört för siffror?
Nä men jag hade hört någonstans runt 280hk, så det var ju inte så illa pinkat
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Ja, och sätter han på en vinge så har han 20hk tillAndo skrev:Jo, men ett sportluftfilter gör säkert 10 hkkardanaxel skrev:Nu ska vi inte pressa Samuel mer här... 270hk sa han! 280hk var ju bara ett rykte och säkert långt borta...Ando skrev:Härligt med 280 hk i en 4:a
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!