Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...
Moderatorer: Senior moderators , Moderators , Webgruppen
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 15 feb 2006 11:35
Ando skrev: Dom fälgarna som sitter på nu är ju rätt lätta, men dom är riktigt tråkiga att tvätta
Jo, det vet jag.
Jag ska nog sätta på R-däck på dem. Fast jag behöver ytterligare en uppsättning till "transportdäcken".
Hammer
Megapostare!
Inlägg: 256 Blev medlem: 16 jul 2002 23:41
Ort: Gråbo, Stora Lundby församling
Kontakt:
Inlägg
av Hammer » 15 feb 2006 13:43
Aluminium är överskattat, jag ska inte väga dem åt dig?
†
Mattias
Volvo 945 GL -94
VW Transporter Syncro -87
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691 Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:
Inlägg
av Daniel Båge » 15 feb 2006 14:11
Hammer skrev: Aluminium är överskattat, jag ska inte väga dem åt dig?
Vikt är inte allt.
Värmeavledningsförmågan är mycket mycket större i alu.
Dessutom är de starkare och håller bättre.
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 15 feb 2006 16:09
Köp absolut inte fel offset bara. Det kryllar av 15" 4x100 med golfoffset. Brukar ligga runt 35-45. Rätt är väl runt 22-25 eller liknande. Men det gör inget om det är lägre. typ 15
Kolla vad det står på dom du har. ETxx
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 15 feb 2006 18:00
Samuel Lindkvist skrev: Köp absolut inte fel offset bara. Det kryllar av 15" 4x100 med golfoffset. Brukar ligga runt 35-45. Rätt är väl runt 22-25 eller liknande. Men det gör inget om det är lägre. typ 15
Kolla vad det står på dom du har. ETxx
Tack!
Jag ska kolla nästa gång jag hälsar på bilen, förhoppningsvis nu i sportlovet!
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 20 feb 2006 18:22
Anders Toll skrev: Jag ska kolla nästa gång jag hälsar på bilen, förhoppningsvis nu i sportlovet!
Jag glömde kolla ET på fälgarna.
Däremot sitter det Kumho (stavas) något på fälgarna nu, 195/55. Det känns för smalt när man tittar på fälgen.
Är det inte 7"-fälgar, Ando? Ska det inte vara 205/50 då eller något?
195/50 eller 55 vore iofs guld. Det är rätt mycket billigare än 205...
Ando
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1878 Blev medlem: 06 mar 2002 22:27
Ort: Jönköping
Inlägg
av Ando » 20 feb 2006 20:30
KU31 heter däcken tror jag
Du kan ju testa, men jag tror inte att du får på 205, men jag kan ha fel...
Kommer inte ihåg hur breda fälgarna är
Oj, vilket rosthål det har blivit
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 21 feb 2006 20:33
Jo, rosten var lite jobbigare än jag trodde. Suck. Men nu ska vi vara glada! Den är inte fruktansvärd.
Jag kollade in fälgarna idag och det är 7x15 med ET25.
Usch så sugen jag är på att ut och köra!
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787 Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg
Inlägg
av Martin Fåglefelt » 24 feb 2006 12:50
Anders Toll skrev: Anders Toll skrev: Jag ska kolla nästa gång jag hälsar på bilen, förhoppningsvis nu i sportlovet!
Jag glömde kolla ET på fälgarna.
Däremot sitter det Kumho (stavas) något på fälgarna nu, 195/55. Det känns för smalt när man tittar på fälgen.
Är det inte 7"-fälgar, Ando? Ska det inte vara 205/50 då eller något?
195/50 eller 55 vore iofs guld. Det är rätt mycket billigare än 205...
Jag hade 205/60R14 på mina Slotmags 6x14..... fast, iofs, du ska ju inte ha tyskstuk...eller
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 25 feb 2006 17:11
Jag har inte direkt koll på vad som menas med tyskstuk...
... men jag har ev en uppsättning 15" Hartge på gång. Fast jag vet inte hur de ser ut ännu.
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691 Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:
Inlägg
av Daniel Båge » 25 feb 2006 17:29
Anders Toll skrev: Jag har inte direkt koll på vad som menas med tyskstuk...
... men jag har ev en uppsättning 15" Hartge på gång. Fast jag vet inte hur de ser ut ännu.
Klassiska Hartgefälgar.
klassiskt tyskstuk.
Alltså för smala däck till breda fälgar. typ 9x14" fälgar med krom på.
Man blir lycklig bara man tänker på det
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 25 feb 2006 17:53
205 på 7" är inga problem. Jag kör mina 225 r-däck på 7" utan problem och då är dom egentligen 235 breda.
Så 195 skulle var för priset isåfall. Annars ska du ha 205.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 25 feb 2006 17:59
Tyskstuk är tufft ibland. Men det finns undantag.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 25 feb 2006 22:47
Samuel Lindkvist skrev: Tyskstuk är tufft ibland. Men det finns undantag.
Det finns mycket snyggt i världen!
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 25 feb 2006 22:49
Samuel Lindkvist skrev: 205 på 7" är inga problem. Jag kör mina 225 r-däck på 7" utan problem och då är dom egentligen 235 breda.
Så 195 skulle var för priset isåfall. Annars ska du ha 205.
Gott!
Jag ska se vad jag får ge för fälgarna. Det vore ju guld att få över lite extra kosing så man inte behöver snåla på priset för breddens skull...
Att bygga bil kostar. Och nu har jag bestämt att det ska få kosta en slant. Men frågan är förstås hur mycket...
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 10 mar 2006 15:55
Hur fungerar det här med oljekylare? Finns det någon bult-on-lösning till min bil?
Jag har sett att det finns olika diskussioner om det hela men ingen gjuten lösning.
Samuel Lindkvist
Legend!
Inlägg: 3042 Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
Ort: Horda
Kontakt:
Inlägg
av Samuel Lindkvist » 10 mar 2006 18:14
Andreas Lidarn Lidström skulle ju tillverka ett gäng adaptrar till 318is. Men vet inte om det blev något. Tyvärr vet jag inte hur det ser ut på en 318is. Men det kanske går att snida ihop nåt själv.
Är det insatsfilter eller plåtfilter?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Anders Toll
Legend!
Inlägg: 3339 Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
Ort: Växjö
Inlägg
av Anders Toll » 11 mar 2006 17:30
insatsfilter
Lite citat från:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6153
Vad jag fått reda på så har KG trimning
http://www.kgtrimning.com/ adaptrar som man sätter lite fiffigt mellan oljefiltret och blocket, KG har adaptrar till många olika bilar. Jag trodde att 325 mfl. hade samma konstruktion och att det därför kanske skulle gå att låna en sånn adapter lite ..
Andreas Lidström skrev:
Funderar på att färsa ett alublock med utgång och ingång i för att sedan använda en filterförflyttare.
Jag fått för mig att detta är enda lösningen på M42:an. Dock är det relativt trångt mellan blocket och generatorn (där ena oljekanalen kommer ut). Så för att få lite snällare radie på anslutningarna bör genaratorn flyttas lite ut från blocket, annars blir det till att använda banjonippel. Flöde och 90-graders hörn är inte bästa vänner.
Nog fungerar det säkert med banjo men man vill ju helst slippa dessa.
Sen visade sig att Daniel och Samuel har/hade något på gång till sin Rennsport men det vet jag inte hur det har gått.
Jag har PMat Andreas L.