Det är en N/A wankel med weber 50 som körts i rallycross. En tvilling till den här motorn har bänkats till 260 hk. Färdig med adapterplatta för Volvo M45-låda. 8000 riksdaler pga av lagerras och behov av nya tätningar. Någon som vet vad det kan kosta att fixa, typ gzon? killen som säljer tippade att det rörde sig om ca 7-8000 spänn i nya delar. Ska man slå till?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
förgasaren är lättsåld och insprut är inga problem att få dit. Bara att snickra ihop ett nytt insug med trattar o dubbla spjäll!
M45? Sifferkombination M** förknippar jag mest med M16, M60 eller liknande. Men jag tror inte att denna tillhör denna kategori så där får nog någon annan ge dig tips.
Alexander menar naturligtvis den klassiska Volvolådan M45 från 240. 4-växlad, ganska stryktålig original, finns dog-ring satser att köpa. Sitter i de flesta Volvo original cup bilar som går i rally.
Kanske inte några direkta racinglådor, utväxling a´la traktor, men det borde finnas drevsatser med roligare utväxling.
Fördelarna är lös sprängkåpa, ganska litet format och det finns massvis på skroten.
Nackdelar är att den är ganska tung, gjutjärnshus. Dessutom kan man sabba backen om man är lite för entusiastisk, fråga inte hur jag vet det...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Sellholm har bra saker som håller, verkar ha det mesta till gammla Volvo lådor. Det kostar ju några tusen lappar men jag vet inte om det är mycket eller lite i såna här sammanhang. Men det är värt en titt på deras hemsida i alla fall.
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Anders Eldehage skrev:Det kostar ju några tusen lappar...
menar du några tusen tjugolappar då? Sellholm gör vad jag har förstått uteslutande grymt bra prylar med priser därefter. M45-drevsatsen var den billigaste i deras prislista...
Sellholm.se skrev:Drevsats komplett
Volvo M45
ca 20969 kr
Det blir nog inget med den motorn. Inte när jag insåg att man kan få en hel rx7 gen 2 för samma pengar från tyskland. Då gällde det bilar att hämtas med släp, men motorn gick tydligen och med lite tur är det inga allvarliga problem. Då får man ju med motorstyrning, växellåda, ev. användbar diff mm. Plus att kadetten faktiskt går att regga med en std 13B med gott samvete, den ger ju "bara" 160 hk.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Riktigt nice kadett från mobile.de. Någon som vet om skärmbreddarna och stötfångaren finns att köpa?
Inte för att det är intressant än, men tills jag har ett garage försöker jag hålla suget uppe.
Senast redigerad av 1 Widell, redigerad totalt 24 gånger.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Widell skrev:
Riktigt nice kadett från mobile.de. Någon som vet om skärmbreddarna och stötfångaren finns att köpa?
Inte för att det är intressant än, men tills jag har ett garage försöker jag hålla suget uppe.
Men hallå, inte visa sånna där bilder öppet på forumet. Tänk på Maccans flickvän, Eftersom han inte har någon dator hemma så kommer han sitta hela kvällen och natten på jobbet och dregla.
Jag hittade en folkrace/rallybur på resultatservice av en slump. Sen visade det sig att killen som säljer den även har en 2.2 CIH -85 färdigbyggd med turbo. Den har gått ca 60 mil från att den blev klar i somras, tills han blev av med körkortet i oktober. Motorn är komplett med IC, turboagg, alla tryckrör, nya ramlager, nya vevlager, nya packningar, kompsänkt mm. Han vill ha ca 4500 för hela kalaset, men jag kan köpa vilka delar jag vill. Antar att Maccan har en lämplig låda? Finns det någon opelkunnig/allmänkunnig som skulle kunna följa med och kolla på grejorna typ i helgen? Jag har mycket kvar att lära och vill inte gärna bli blåst...
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
Jaha. Version 1.0 av räserkadetten kommer få en CIH 2.2 TIC. (ev. en betaversion utan överladdning) Har köpt en toppdeckad, o-ringad, jätteportad kompsänkt 2.2 från en Rekord -85 med 2/3 Senatorinsug med större spjäll, sprut från CIH 2.0 mm. Den går rätt fint nu som sugis, men det är väl för lågt komp för att vara optimalt. Dessutom sitter den i en Vauxhall Cavalier -80 med 3-stegs automat från en Monza... Kommer nog bli kalas med en manuell från Omega. Hoppas jag.
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82