Ska ni göra något med bilen i vinter?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Min 325:a som stått still ett år i delar ska väl sättas ihop under vintern var det tänkt. Har precis fått blocket fräst och lackat så snart ryker den smidda veven i och toppen börjar väl bli färdiglättad hos janne Z3 racing. Lite mer mos blir det i maskinen sen sist. Och blir det tid så åker helburen i samt lack både insida och utsida. Har ju en hoj att lägga pengar och tid på med.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Nåja, jag ska se hur han menar, sen får jag se hur det blir...Andreas K skrev:En stel axel är stel men de går med "fulmetoder" att kröka rören lite lite grand så man får mer camber.Widell skrev:<OT>
Väänta lite nu. En stel axel är väl stel? Därav namnet? Då sitter ju hjulen exakt 90 grader mot axeln (eller hur man nu förklarar det) hur man än flyttar stag och prylar. På en DeDion däremot kan man ju ändra camber, och den är ju en slags stel axel...
</OT>
Jag har redan checkat av fälgarna och lapparna på min lista. Se rallystylingtråden för bilder.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Jag rullade in hojen i källarn igår. Idag var jag nere och strippade den på lite kåpor och grejer.
Backspeglarna är maskerade nu så de ska slipas, spacklas, grundas och lackas.
Sen är det en hel del aluminiumgrejer som ska ner till jobbet och betas för att sedan anodiseras. Kommer bli läckert hoppas jag.
Funderar även på om jag ska bli tvungen till att riva en del i motorn också. Den har börjat käka olja en hel del, så jag ska nog åtminstone kolla kompet. Stämmer inte det så blir det väl kolvringsbyte. Är det inte det som är felet så kan det vara ventiltätningarna.
Jaja. Jag har fullt upp iaf.
Backspeglarna är maskerade nu så de ska slipas, spacklas, grundas och lackas.
Sen är det en hel del aluminiumgrejer som ska ner till jobbet och betas för att sedan anodiseras. Kommer bli läckert hoppas jag.
Funderar även på om jag ska bli tvungen till att riva en del i motorn också. Den har börjat käka olja en hel del, så jag ska nog åtminstone kolla kompet. Stämmer inte det så blir det väl kolvringsbyte. Är det inte det som är felet så kan det vara ventiltätningarna.
Jaja. Jag har fullt upp iaf.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
David: Gött att höra. Anodiserat är fint.
Mer OT: Jag tror jag fattar vad någon menade. På en bil med framhjulsdrift (urk) och stel bakaxel kan man ju få mer camber genom att kröka röret. Såg en bild på någon Saab på rejsa med den modden. Men på en bil med en drivande stel axel kan man väl inte böja axelröret? Drivaxlarna är väl inte ledade någostans?
Mer OT: Jag tror jag fattar vad någon menade. På en bil med framhjulsdrift (urk) och stel bakaxel kan man ju få mer camber genom att kröka röret. Såg en bild på någon Saab på rejsa med den modden. Men på en bil med en drivande stel axel kan man väl inte böja axelröret? Drivaxlarna är väl inte ledade någostans?
Alexander Widell
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
BMW 135i -12
BMW 325i -88
BMW 325iX -86
Opel Kadett Coupé -75
Honda XR500R -82
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 nov 2003 20:08
- Ort: Grästorp, Västra Götaland
- Kontakt:
Privatbilen duger bra som den är, men på tävlingsfronten blir det annorlunda.
Den SAAB V4 som jag har varit delaktig i sen 2000 har pensionerats till förmån för en annan bil av samma typ. 1700 cc motor, riktig låda och hasplåt har den redan nu, men i övrigt är det en del kvar att göra. Bältena får hänga med från den gamla, men både bur och stolar har sett bättre dagar.
Den SAAB V4 som jag har varit delaktig i sen 2000 har pensionerats till förmån för en annan bil av samma typ. 1700 cc motor, riktig låda och hasplåt har den redan nu, men i övrigt är det en del kvar att göra. Bältena får hänga med från den gamla, men både bur och stolar har sett bättre dagar.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Nu ska vi se om jag minns rätt... Du kan kröka röret lite, med tanke på att drivaxlarna (som sitter på splines el. dyl) har ett visst glapp i röret...Widell skrev:David: Gött att höra. Anodiserat är fint.
Mer OT: Jag tror jag fattar vad någon menade. På en bil med framhjulsdrift (urk) och stel bakaxel kan man ju få mer camber genom att kröka röret. Såg en bild på någon Saab på rejsa med den modden. Men på en bil med en drivande stel axel kan man väl inte böja axelröret? Drivaxlarna är väl inte ledade någostans?
Nu ska jag nog gå och fråga honom igen...eller börja skruva, så får jag se...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
[Halv-OT]
En Sierra har alltid delad bakaxel, så där kommer cambern naturligt sas...
Går att justera på en bussning där bulthålet sitter lite "offset" typ, vrider man bussningen så ändrar man cambervinkel.
På en stel bakaxel kan man som Martin skrev ovan kröka axelrören lite genom att antingen dra en redig pinnsvets på röret, eller värma det med gaslåga och hissa lite med domkraft. Väldigt grottiga metoder, men tyvärr går det knappt göra på andra sätt.
Det snitsigaste alternativet är att skaffa en Volvo grp A bakaxel med axelrör som är skruvade i klumpen. Då kan man lägga schims mellan röret och klumpen och få lite mer camber. Schimsen är liksom kilformade.
Mer än 2 grader känns dock svårt att få till, och då krävs det nog specialdrivaxlar som går att böja rejält. [/Halv-OT]
En Sierra har alltid delad bakaxel, så där kommer cambern naturligt sas...
Går att justera på en bussning där bulthålet sitter lite "offset" typ, vrider man bussningen så ändrar man cambervinkel.
På en stel bakaxel kan man som Martin skrev ovan kröka axelrören lite genom att antingen dra en redig pinnsvets på röret, eller värma det med gaslåga och hissa lite med domkraft. Väldigt grottiga metoder, men tyvärr går det knappt göra på andra sätt.
Det snitsigaste alternativet är att skaffa en Volvo grp A bakaxel med axelrör som är skruvade i klumpen. Då kan man lägga schims mellan röret och klumpen och få lite mer camber. Schimsen är liksom kilformade.
Mer än 2 grader känns dock svårt att få till, och då krävs det nog specialdrivaxlar som går att böja rejält. [/Halv-OT]
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Jo jag vet...men jag tänkte delad, plus lite mer...från början... Jo det kan jag ju göra...sen är frågan, om jag vill ha den som den var 67... ... lite bättre vore ju inte fel...Karlsson skrev:960 har delad bakaxel...
Gör en ordentlig framvagnsinställning istället, och kanske kosta på bakaxeln lite nya bussningar, så ska du se att väghållningen blir som den var -67.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Jag har full skå med at räta ut min ny inköpta mosade E46:a. Så jag har nog att göra ett par timmar till Bya lite golv, bakskärmar, En Astolpe, dörrar, komplett front, huv framvagn, ett motorfäste och lite såna där anndra småsaker, inget märkvardigt.
Team Tiger Racing
------------------------------------------------------
Erik Almhill
Taberg
------------------------------------------------------
Erik Almhill
Taberg
Jag har ju en e46 du kan plocka delar frånVadå 300 skrev:Jag har full skå med at räta ut min ny inköpta mosade E46:a. Så jag har nog att göra ett par timmar till Bya lite golv, bakskärmar, En Astolpe, dörrar, komplett front, huv framvagn, ett motorfäste och lite såna där anndra småsaker, inget märkvardigt.
Eller, nää vi struntar nog i det
Vad är det för e46?
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Äger en Bmw, kör en Volvo
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Hej!
Tänkte uppdatera lite har hänt lite nu i vinter!
Har precis lämnat in bilen på hellack.
Har inga bilder men det kommer på det färdiga resultatet!
Får se sen va det blir för avgassystem troligen blir det ferrita, hemmabygge eller något dyrt märkes trams
Sen ska bromsar köpas med blir troligen Black Diamond eller Tarox.
Får se om pengar räcker till nya dämpare med :?
Bilen är klar om ca 3v så bilder dröjer tyvärr.
EDIT: slänger in 2 bilder
på Downpipen och bilen på väg till lack
/Calle
/Calle
Tänkte uppdatera lite har hänt lite nu i vinter!
Har precis lämnat in bilen på hellack.
Har inga bilder men det kommer på det färdiga resultatet!
Får se sen va det blir för avgassystem troligen blir det ferrita, hemmabygge eller något dyrt märkes trams
Sen ska bromsar köpas med blir troligen Black Diamond eller Tarox.
Får se om pengar räcker till nya dämpare med :?
Bilen är klar om ca 3v så bilder dröjer tyvärr.
EDIT: slänger in 2 bilder
på Downpipen och bilen på väg till lack
/Calle
/Calle
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo