Men en sån har jag hemma på gården nu, och den ger mej huvudvärk...Karlsson skrev:Du borde skaffa dig en riktig bil nån gång Samuel, en sån där som är byggd i Rüsselheim...
Om det finns någon som gillar / kan GMs Multec-förgasare så är detta tillfället att skriva av sig.
Följande har hänt:
Kadett 1,6i caravan -90.
För höga lambda och HC-värden hos SBP.
Den går klockrent när man kör, kanske något ryckig, nervös vid litet gaspådrag men funkar OK. På tomgång däremot, då uppstår följande:
Mycket orolig gång, misständer puffar, detta blir värre ju varmare motorn blir och till slut så stannar den. Går utmärkt att starta igen och så går den en stund till innan den stannar igen.
Kollade lite på den igår och fann att vevhusventilationen var igensatt, i insugsröret. Massa kondens och bajs över allt. Rengjorde, ingen skillnad på gången.
Kollade bränsletryck låg konstant på c:a 0,7 bar, kändes lite lågt, men har inget att jämföra med. Mätte spänning från lambadasensor fick c:a 300mV. Känns också fel, men det beror nog på att blandningen är fel, givaren är ju inte död iaf.
Så långt hittils.
Givetvis kan ju Katten ha avlidit och därför blir värdena fel, men det förklarar ju inte den taskiga tomgången, anser jag.
Alla Opelnördar, ta och klia er i skallen en stund och skriv några feta felorsaker nu som jag kan få och bita i.