Turbo konvertering, oljekyl

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Turbo konvertering, oljekyl

Inlägg av Henke »

Ligger till som så här.

Håller då på att turbo konvertera en c20ne motor 8) , den är plockad ifrån en ascona C och då sitter det ingen oljekyl på den.
Jag åkte helt enkelt ut till skroten och köpte kyl och anslutnings plattan ifrån en 16V. Passar det?

Anslutnings plattan sitter ju som ni vet med en lång skruv i mitten(Ser ut så här; gänga, skruvhuvud och sen gänga igen), när jag skulle montera min så "vågade" jag inte försöka gänga loss den lilla tappen som sitter i blocket original( där skall den nya in). Går det eller måste jag plocka ut oljan ifrån oljetrycks sensorn.

Oljekylningen är det enda som är kvar att göra, man vill ju gärna ut och justera in allting.
Funkar det så "kanske" jag kommer med corsan på lördag, annars blir det pappas bil. :-?
KTM Adventure -00 -- Grusbusare
Opel Omega -00 -- Bruksbil
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Det var som jag trodde med oljan, så det problemet är avklarat.

Nästa är att när jag skulle starta upp motorn i fredags kväll så rann, ja det rann ut olja ur båda utgångarna på turbon. det var roligt... :cry:
Så någon turbo blev det inte i helgen.

Är aggregatet slut då eller kan det vara något som är enkelt att åtgärda.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Från både oljeinloppet och returen? Du kan ha väldigt högt oljetryck, men det är ju bara bra när man har turbo, den kräver rejäl smörjning. Annars får du väl pröva med att byta packningarna. Tänk på att det lilla hålet är tillförsel och det stora är retur.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Anonymous skrev: Från både oljeinloppet och returen? Du kan ha väldigt högt oljetryck, men det är ju bara bra när man har turbo, den kräver rejäl smörjning. Annars får du väl pröva med att byta packningarna. Tänk på att det lilla hålet är tillförsel och det stora är retur.
Jag skrev detta.
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

jo jag har kopplat det så, men om man hade kopplat det fel så skulle det väll inte läcka ut så. Det blir ju ingen skillnad i trycket bara att oljan går fel väg.
Skall köpa ett beg på holmgrens, så kan man ju riva isär detta och kolla om det går att fixa. Kanske kan behöva ett i reserv
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Är inte Holmgrens äckligt dyra? Åk till nån liten skrot och kolla om de har nåt gammalt aggregat för en billig peng. Jag köpte mitt i Mullsjö, 1000 spänn. Det är renoverat nån gång. Funderar ändå på att köpa nya lager och packningar.
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

jo de är rätt dyra men det är nära :D , var iallafall där och köpte ett nu på lunchen.
Ett aggregat från en 9000 cs 2,3, kosta 1500. Rätt hygligt pris ändå.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det funkar. Är det ett T 03 eller är det större?
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Vet inte vad det heter men det är till fulltrycks turbon.

Monterade dit det nu i eftermiddag, och samma fel när jag starta upp det. oljan rinner ut i båda avgassystemet och mot insuget. kan det ha att göra med att jag inte monterat dit inlopps rören(turbon trycker ut luften ner i backen.
eller att jag skarvat ihop det vid oljekylningen, oljan cirkulerar ut före ojefiltret(sitter en adapter där) igenom turbo och oljekyl och sen in i oljefiltret som sitter lite högre än olja ut på turbon.
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Hmm, oljan läcker alltså ut internt i turbon? Lite högt oljetryck? Egentligen ska du nog ha oljereturen från turbon att gå raka vägen ner i oljetråget, misstänker att det blir lite väl högt tryck så som det är nu.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Precis! Det blir förmycket motstånd i oljekylen. Men frågan är hur du får in oljan i turbon om du kopplar bort oljekylen från turbon. En T-koppling på ledningen kanske?
Marcus Marklund

www.millway.se
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Karlsson skrev: Är inte Holmgrens äckligt dyra? Åk till nån liten skrot och kolla om de har nåt gammalt aggregat för en billig peng. Jag köpte mitt i Mullsjö, 1000 spänn. Det är renoverat nån gång. Funderar ändå på att köpa nya lager och packningar.
Nejnej!!! Helt fel! Holmgrens Ekonomidelar är det bästa företaget i världen....(jobbar där :oops: )
Marcus Marklund

www.millway.se
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Jag tror inte der blir för mycket motstånd i oljekylen, men däremot så pratade jag med en som sa att det måste vara avrinning ifrån turbon. Alltså jag kan inte ha det så som jag nu har det. Nu blir det ju även tryck i returslangen.

Att olje trycken är högt skall inte vara någon fara.

Får väll ta och göra en T anslutning på ledningarna till olje kylningen och sen svetsa fast ett rör i tråget, sen borde det funka.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Se bara till att röret på tråget är så högt upp som möjligt... Över oljenivån alltså...
Marcus Marklund

www.millway.se
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Man tackar för tippsen, skall ut och börja skruva nu IGEN. :wink: Men att skruva är ju halva nöjjet
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Rätt inställning :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Corsa Henke skrev: Vet inte vad det heter men det är till fulltrycks turbon.

Monterade dit det nu i eftermiddag, och samma fel när jag starta upp det. oljan rinner ut i båda avgassystemet och mot insuget. kan det ha att göra med att jag inte monterat dit inlopps rören(turbon trycker ut luften ner i backen.
eller att jag skarvat ihop det vid oljekylningen, oljan cirkulerar ut före ojefiltret(sitter en adapter där) igenom turbo och oljekyl och sen in i oljefiltret som sitter lite högre än olja ut på turbon.
Jag missförstod lite när du beskrev problemet först. Trodde att det läckte från oljeanslutningarna på turbon. Ett tips är att kolla tätningen mellan lagerdelen och turbin/kompressorhusen. Om det trycks ut olja där så kanske tätningarna går sönder. Jag plockade isär min turbo helt, det sitter en stor o-ring mellan lagerdelen och kompressorgaveln, samt en liten "kolvring" på axiallagret. Mot turbinhuset sitter det nog nån liknande tätning på turbinaxeln eller i lagerdelen. Minns inte riktigt hur det såg ut. Du får väl skruva isär snurran och kolla, det är inte så avancerat. Var försiktig bara, och gör jobbet över en ren arbetsbänk.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Anonymous skrev:
Corsa Henke skrev: Vet inte vad det heter men det är till fulltrycks turbon.

Jag missförstod lite när du beskrev problemet först. Trodde att det läckte från oljeanslutningarna på turbon. Ett tips är att kolla tätningen mellan lagerdelen och turbin/kompressorhusen. Om det trycks ut olja där så kanske tätningarna går sönder. Jag plockade isär min turbo helt, det sitter en stor o-ring mellan lagerdelen och kompressorgaveln, samt en liten "kolvring" på axiallagret. Mot turbinhuset sitter det nog nån liknande tätning på turbinaxeln eller i lagerdelen. Minns inte riktigt hur det såg ut. Du får väl skruva isär snurran och kolla, det är inte så avancerat. Var försiktig bara, och gör jobbet över en ren arbetsbänk.
Jag skrev detta. Karlsson
Henke
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Henke »

Det var så enkelt att det var oljereturen jag fick sätta i tråget, nu läcker det inget mera.
Ikväll så börjar jag nog med det andra roliga, PROVKÖRA :D :o
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Jag hittade en mycket kul pryl på jobbet igår! Givare för laddluft-temeratur :D
Marcus Marklund

www.millway.se
Skriv svar