Väghållning o grejjer...
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Väghållning o grejjer...
Hallååå!
Jag har i vinter tänkt uppdatera chassit på E21an en hel del. Men har ju så många olika funderingar kring detta så ja tänkte att jag frågar lite här...
Jag vill behålla fram och bakvagn så intakt som de bara går.
Men dubbla krängningshämmare fram och bak kanske är ett alternativ. Ska byta alla bussningar i framvagn och i bakvagn! De lär ju göra sitt!
Bilen är ju sänkt nu med sänk/sportfjädrar och sportdämpare. Dämparna tänker jag fortsätta åka med. De där med fjädrarna är ju dock en annan fråga. Ska ju drifta så jag funderar på dubbla fjädrar?!? Några åsikter?
Har ju inte gjort något fjäderbensstag bak än. De kommer i vinter. Fram tror jag inte att jag får dit något, turbon/downpipen är ivägen.
Eller anser ni att de är bättre att köpa ett Bilstein eller Koni-kit för 12000kr o banka dit?!?
Billigt är bäst! Så all hjälp är välkommen!
// N.
Jag har i vinter tänkt uppdatera chassit på E21an en hel del. Men har ju så många olika funderingar kring detta så ja tänkte att jag frågar lite här...
Jag vill behålla fram och bakvagn så intakt som de bara går.
Men dubbla krängningshämmare fram och bak kanske är ett alternativ. Ska byta alla bussningar i framvagn och i bakvagn! De lär ju göra sitt!
Bilen är ju sänkt nu med sänk/sportfjädrar och sportdämpare. Dämparna tänker jag fortsätta åka med. De där med fjädrarna är ju dock en annan fråga. Ska ju drifta så jag funderar på dubbla fjädrar?!? Några åsikter?
Har ju inte gjort något fjäderbensstag bak än. De kommer i vinter. Fram tror jag inte att jag får dit något, turbon/downpipen är ivägen.
Eller anser ni att de är bättre att köpa ett Bilstein eller Koni-kit för 12000kr o banka dit?!?
Billigt är bäst! Så all hjälp är välkommen!
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ska du åka på tvären så är väl ett bra grundrecept mjukt fram och hårt bak. Behåll krängarna, sätt dit mjukare framfjädrar och så hårda du kan hitta bak. Hårdare fjädrar har grövre tråddiameter, så bak till E21 kanske det funkar med nåt från gamla 5-serien typ. Fram kan du nog behålla original tror jag.
Och behåll den ganska låg, då kränger det ju lite mindre och det är lättare att hålla kontroll på bilen.
Och behåll den ganska låg, då kränger det ju lite mindre och det är lättare att hålla kontroll på bilen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Karlsson har rätt. Mycket hårdare bak än fram. Då behövs det knappt nån effekt ens för att sladda. Men mjuka inte upp den fram då den redan är för mjuk. Försök istället att styva upp den runt om men desto mera bak.
Och som karlsson säger så borde det gå att ta fjädrar från nån tyngre bil.
Vet inte hur det ser ut på en e21 men bak på e30 kan man nog få dit andra fjädrar även om du inte passar perfekt.
Det är inte bara tråddiamter som påverkar hårdheten utan även fjäder diameter och antal varv som är "aktiva".
Fjädrar fån nån lämplig mercedes lär ju va hårda så det räcker och blir över.
Och som karlsson säger så borde det gå att ta fjädrar från nån tyngre bil.
Vet inte hur det ser ut på en e21 men bak på e30 kan man nog få dit andra fjädrar även om du inte passar perfekt.
Det är inte bara tråddiamter som påverkar hårdheten utan även fjäder diameter och antal varv som är "aktiva".
Fjädrar fån nån lämplig mercedes lär ju va hårda så det räcker och blir över.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Ok!
Jaa, ja får väl forska lite i ämnet, bakvagnen ska ju ner i vinter så då får man väl kolla upp de hela. Fjädrarna sitter ju på fjäderbenet på E21an.
Tack iaf än så länge för alla tips o så! Framvagnen kommer se ut likadan nu som tidigare, för fram är den låg o bra o ja gillar stuket. De är ju bak som de kränger mest om vi säger så!
// N.
Jaa, ja får väl forska lite i ämnet, bakvagnen ska ju ner i vinter så då får man väl kolla upp de hela. Fjädrarna sitter ju på fjäderbenet på E21an.
Tack iaf än så länge för alla tips o så! Framvagnen kommer se ut likadan nu som tidigare, för fram är den låg o bra o ja gillar stuket. De är ju bak som de kränger mest om vi säger så!
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 okt 2001 01:00
- Ort: Månsarp
Leta upp en skrotad Merca 300D W123 (76-85) och råna den på framfjädrarna, dom är duktigt styva, lite långa för en E21 kanske men går ju att kapa. När jag tänker efter har jag nog några bakfjädrar till nån gammal MB liggande, dom kan du få snorbilligt.Samuel Lindkvist skrev: Fjädrar fån nån lämplig mercedes lär ju va hårda så det räcker och blir över.
Kan E28 bakfjädrar passa?? Isåfall har jag nog ett par sådana sänkfjärdar liggande med, ska kolla.Nicke Nyman skrev:Ok!
Jaa, ja får väl forska lite i ämnet, bakvagnen ska ju ner i vinter så då får man väl kolla upp de hela. Fjädrarna sitter ju på fjäderbenet på E21an.
/ Oscar
Slopa dieselskatten!!
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Apropå ingenting så hörde jag ett par inbitna driftingkillar som snackade med varandra angående chassi med mera. Vad som dock fick mig att lystra till lite extra var att de ansåg modifiering av styrningen som ett "måste" tillsammans med övrig chassiuppdatering.
Detta för att kunna svänga "mer", dvs kunna åka ännu bredare...
Var visst någon (om jag inte missminner mig) som hade modifierat just detta som driftade på Mantorp Action Meet, och det såg helt klockrent ut.
Tilläggas bör att jag inte har någon som helst känsla för hur mycket "fullt rattutslag" är på en gammal BMW...
En liten tanke bara som kanske är värd att kollas upp!?
Ja menar, skall du bli proffs så är det ju bara att satsa
Mvh
André
Detta för att kunna svänga "mer", dvs kunna åka ännu bredare...
Var visst någon (om jag inte missminner mig) som hade modifierat just detta som driftade på Mantorp Action Meet, och det såg helt klockrent ut.
Tilläggas bör att jag inte har någon som helst känsla för hur mycket "fullt rattutslag" är på en gammal BMW...
En liten tanke bara som kanske är värd att kollas upp!?
Ja menar, skall du bli proffs så är det ju bara att satsa
Mvh
André
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
De där med rattutslag har jag funderat lite på, men jag tycker att rattutslaget är bra på E21an. Jag har ju driftat lite med den o de går att åka relativt brett utan att man börjar snurra och då har jag ändå inte fullt rattutslag än. På filmen som finns så åker ja ganska brett när jag snurrat färdigt och då fegar ja inte utan håller gött me gas. Men nog kan man börja fundera på de där, frågan är bara vilken rattstång man ska använda sig av, får väl göra en egen kanske, räkna på utväxling osv...
Men sen, innan man behöver modda om rattstången för att kunna åka brett så måste jag nog komma dit hän att ja inte kan åka bredare med full kontroll, så NÄSTA vinter 06/07 kanske jag kan satsa på en annan rattstång!
Men de är ju denna bakvagn som ja måste fundera över, förutom bussningsbyte då!
Adios!
Men sen, innan man behöver modda om rattstången för att kunna åka brett så måste jag nog komma dit hän att ja inte kan åka bredare med full kontroll, så NÄSTA vinter 06/07 kanske jag kan satsa på en annan rattstång!
Men de är ju denna bakvagn som ja måste fundera över, förutom bussningsbyte då!
Adios!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72