tips på bruksbil?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

tips på bruksbil?

Inlägg av BOB »

Blir snart av med min övermotoriserade bruks saab. och behöver då något annat som man kan åka i. Hittar verkligen inget jag vill ha. om ni har några tips?

Lite tankar jag har
bilen måste dra ganska lite bensin/diesel typ gå att få att dra under 0,8 vid långkörning och helst inte över 1l blandad körning
Saaben hade många hästar men chassiet hängde inte med så hellre bra trevligt chassie än många hästar.
ska ej vara jätte dyr att försäkra
får kosta allt mellan 0-ca 55 000kr (ska man ha en skit bil eller något lite bättre?)
Bahjulsdrift är inget negativt
får inte vara för gubbig, gärna en snygg bil
måste vara praktiskt,
har 2 busbilar så enligt min omgivning så ska den vara bekväm att åka i så inga mer busbilar
Robert Gustafsson
ullet
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av ullet »

Jag vet inte vad ni lägger in för värde i ordet "bruksbil", för mig är det en bil som man kan åka i, lasta mycket och dra stora släpvagnar med...

Enda bilen i listan du visade som kanske uppfyller delar av det är väl Accorden... Fast det kan hända att jag har sne uppfattning om hur saker o ting är nere i södra delen av vårt avlånga land :lol:

//U
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

bruksbil menar jag bil som jag kan använda till det mesta.... få in endel grejer i, åka bra i,

mae
200sx: been there done that
calibra: usch!!
vr6: om en golf så ska det vara en diesel...
accord kanske det...
Robert Gustafsson
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Mae skrev:Märklig lista...
Har du :cheers: lite Mae?

:wink: :wink: :wink:

---Robert

Frågan är ju hur kul en bruksbil får tillåtas att vara?

Din brors röda diesel? Snygg och snål samt slö som en pormask. Den modellen finns ju med många skojiga motoralternativ... "Tyvärr" är det ju en BMW... ;)
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Anton_the_man
Deluxpostare!

Inlägg av Anton_the_man »

en s2a kanske :roll: svårt att hitta en under 55000 bara men de går..
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Min Omega MV6 en underbar bruksbil. Dock lite dyr i försäkring... Men man åker grymt gött och den går billigt.
Dessutom är den snygg snabb och till salu! :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Alesand
Superpostare!

Inlägg av Alesand »

En kompis ska sälja en Audi 100 turbo quattro -88b med 200 kusar. Förra ägaren hade tänkt bygga banracer el nåt. Renoverad topp och styvare dämpare. Synlig rost bakom bakhjulen annars klassiskt Audi-fräsch. Mörkblå metallic. USA- import med elhissar men ej AC. Han ska sälja den för att köpa en annan quattro och jag hade köpt den om det inte vore av samma anledning som han tvingas sälja den; ens fru bestämmer (ofta) antalet bilar. :mouthshut

Priset ja. Pruta på att däcken är slut till kanske 9000kr (säg inte att jag sagt det). :wink: Han ska sätta ut den för 12000kr.
David Alesand
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Daniel Magnusson skrev:
Mae skrev:Märklig lista...
Har du :cheers: lite Mae?

:wink: :wink: :wink:
Hahaha! :mhihi: Kul du!
Jag tyckte att jag fick ihop en jättrebra lista. :P
Den hade blivit längre om inte frugan kommit och ville ha hjälp med att måla. :lol:
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Re: tips på bruksbil?

Inlägg av Daniel Båge »

BOB skrev:ska ej vara jättedyr att försäkra
Vill bara visa upp vad han skrev i första inlägget :D
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Audi, Skoda eller Toyota

Inlägg av Stefan Björk »

Jag letar själv efter en bil med ungefär samma kravspecifikation och liknande prislapp. Skillnaden är kanske att jag letar efter en bil i mindre mellanklassen och med en något högre prislapp (60-65k). Efter närmare ett halvårs letande, funderande och provkörande har jag kommit fram till följande:
  • Audi 80 Avant 2.0E, årsmodell 94-96. Detta är de sista åren som Audi 80 tillverkades och är en relativt problemfri bil. Den är dock ganska liten, och har du behov av att lasta mycket, kommer du antagligen att bli frustrerad.
  • Skoda Octavia Combi 1.6 eller 1.8T, årsmodell 2001 eller senare. En billig kvalitetsbil. Varianten med 1,8-liters turbo är vansinnigt rolig att köra, och det gigantiska bagageutrymmet sväljer hur mycket som helst. Turbon är dock för dyr; den går på närmare 80000 kr.
  • Toyota Corolla Touring, årsmodell 1998 eller senare. Toyota bygger omvittnat bra bilar som aldrig går sönder. Nackdelen är att de är ganska tråkiga att köra, och rostskyddet är ganska kasst. Förr eller senare ruttnar en Toyota av rost.
För tillfället lutar det åt Audi 80 Avant. Jag har två exemplar i Skåne som jag är spekulant på, vilket är lite besvärligt med tanke på att jag bor i Umeå...

/Stefan
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

en bruksbil måste ju få vara lite kul med.. måste ju inte vara en kombi eller så men det ska allafall gå att fälla säten så man kan få in lite grejer.. har ju ingen familj så 2 sittplatser räcker ju i bilen. Kollade lite åt honda prelude men dom är ju så fruktansvärt opraktiska.

Daniel. bmw e36 är inte min favvo bil så ingen sån, annars inget fel på bmw men dom brukar ha väldigt saftig försäkring.
Robert Gustafsson
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

BOB skrev:Daniel. bmw e36 är inte min favvo bil så ingen sån, annars inget fel på bmw men dom brukar ha väldigt saftig försäkring.
Jag vet det :)
En 318tds har väl inte så farlig försäkring?

I Porsche 944 kan man fälla baksätet. :D
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Gti Mange
Superpostare!

Inlägg av Gti Mange »

Twoforty!!!! Funkar till det mesta :)
Passatägare!!
Opel kadettägare!!
Djurvårdarn
Normal postare

Inlägg av Djurvårdarn »

http://www.blocket.se/view/4992677.htm? ... c=1&city=0

De här är en väldigt bekväm bil som är väldigt skön att köra, den drar 0,85 blandad körning. Plus att den är lite billigare nu än vad som står där :wink: .
Audi 100 2,3 88b Till salu

BMW 528i -84

Sxr 600 -01 Till salu
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Djurvårdarn skrev:http://www.blocket.se/view/4992677.htm? ... c=1&city=0

De här är en väldigt bekväm bil som är väldigt skön att köra, den drar 0,85 blandad körning. Plus att den är lite billigare nu än vad som står där :wink: .
Bild

Men frågan är om den är billig att försäkra? En 520 är det i alla fall... Men den har ju inte samma motor :(
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Djurvårdarn
Normal postare

Inlägg av Djurvårdarn »

De beror ju lite på hur gammal man är... Men billig är den ju inte.
Audi 100 2,3 88b Till salu

BMW 528i -84

Sxr 600 -01 Till salu
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Omega 2,6 -91 till -93. Billig, snål för sin storlek, väldigt praktisk pga sin storlek, bekväm, kanske inte så sportig i original men bättre än vilken Volvo som helst från tidigt 90-tal... :roll:
Försäkring vet jag inte vad det kan kosta, men jag betalar inga hutlösa premier för min och då är det ju ändå en 3000. Skippa vagnskada och sånt. Skatten blir ju lite go eftersom den är tung, men å andra sidan går det inte åt så mycket reservdelar. ABS, taklucka, värme i både fram och baksätet mm mm.
Problemen är ju lite rost här och där, men jämfört med Kadett och Astra så är den mycket bättre.

Nej, jag är inte alls helt insnöad på Opel....
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

LB-reggad Golf variant 3 TDI, billigare kan du inte åka. Fort går det med.
Slopa dieselskatten!!
Elias
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Elias »

Gti Mange skrev:Twoforty!!!! Funkar till det mesta :)
Om det är en respirator så rör den ju på sig också, MEN då faller hela "dra-lite-soppa-konceptet".
Skriv svar