Skoda Octavia?

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Skoda Octavia?

Inlägg av Stefan Björk »

Nykomling här i forumet, tack vare min gamle vän Tollbollen...

Vi behöver bil, eftersom vår Audi 80 inte rymmer en barnvagn ordentligt. Kombi, eller åtminstone halvkombi, är melodin för dagen.

Jag har kikat en del på Skoda. De är billiga, rymliga och verkar generellt sett vara mycket bil för pengarna. Modellen med en 1.8-liters turbo (samma som i Audi, Volkswagen, Seat, etc) är fantastiskt rolig att köra. De flesta jag pratar med är nöjda med sin Skoda och har just ingenting att klaga på.

Vad säger ni, som har lite mer erfarenhet av bilar? Är det ett bra val? Eller bör jag leta upp något annat som uppfyller kraven att vara rymligt och billigt i såväl inköp som drift?
Anders Toll
Legend!

Re: Skoda Octavia?

Inlägg av Anders Toll »

Skalman skrev:Nykomling här i forumet, tack vare min gamle vän Tollbollen...
Hej Stefan! :-)
Mae
Legend!

Inlägg av Mae »

Tollbollen!!!?? :o

Är ditt andranamn Anders? :mhihi:

Min syster och hennes man hade en Skoda octavia RS kombi och den var det ju inget fel på.

En kille på jobbet har en Octavia med 1.8T motorn och den är han väldigt nöjd med.
Går väldigt billigt också.
Marcus Arvidsson Medlem 241
Regionsombud för södra Sverige :racesmile
Kör: Skoda Superb combi
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Har en polare som har en Octavia RS till salu!

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Anders Eldehage
Megapostare!

Inlägg av Anders Eldehage »

En Octavia är en super bra bil! I alla fall halvkombi om man ska jämföra med andra sedaner och halvkombi modeller.
Vi har en Octavia 1.6 Lx, inte den snabbaste kanske men den är billig i drift. Att åka på långsemester är inga preblem alls. Inte att handla med den heller. Bara att lägga in barnvagnen först sen in med resten av halva affären. :D
Jag pratade med ett annat par som hade en kombi, de bytte den mot en Passat kombi efter ett tag för de tyckte den var för liten.
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Stefan Björk »

Mae skrev:Tollbollen!!!?? :o
Det har jag alltid kallat Anders... :-)
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Stefan Björk »

Nicke Nyman skrev:Har en polare som har en Octavia RS till salu!
Till vilket pris?

Vi har just varit och tittat på en Skoda Octavia 1.8T, halvkombi, med all extrautrustning (farthållare, färddator, klimatanläggning - allt utom skinnklädsel). Nya bromsskivor och bromsok runtom. 8500 mil. En ägare, som uppenbarligen behärskar konsten att skruva i bilar och förhoppningsvis också vårda dem. 99000 skall de ha för den. Mycket bil för pengarna...

Min fru säger bara: "Jag vill ha en kombi..." :-)

/Skalman
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Stefan Björk »

MrOctavia skrev: Vi har en Octavia 1.6 Lx, inte den snabbaste kanske men den är billig i drift. Att åka på långsemester är inga preblem alls. Inte att handla med den heller. Bara att lägga in barnvagnen först sen in med resten av halva affären. :D
Är det halvkombin ni har? Min fru är skeptisk till att den verkligen är smidig med barnvagn...

/Skalman
Anders Eldehage
Megapostare!

Skalman skrev:
MrOctavia skrev: Vi har en Octavia 1.6 Lx, inte den snabbaste kanske men den är billig i drift. Att åka på långsemester är inga preblem alls. Inte att handla med den heller. Bara att lägga in barnvagnen först sen in med resten av halva affären. :D
Är det halvkombin ni har? Min fru är skeptisk till att den verkligen är smidig med barnvagn...

/Skalman
Ja det är halvkombin vi har. Den är jätte smidig. Kombi modellen har ju kort bagage utrymme, ungefär som en V50. En stor kombi är ju alltid att föredra då man inte måste lyfta lika högt, men vi är jätte nöjda med våran. Vi har tittat på andra bilar sen vi köpte Octavian men det har fallit på bagage utrymmet. Det ÄR enormt.
Om ni har barnvagn så kan ni ju alltid testa.
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Skalman skrev:
Till vilket pris?
Han vill ha 125K för den tror jag! Men de är en tokfräsch rakare dessutom! Välskött! Han har rekondfirma han som äger den!

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Stefan Björk »

MrOctavia skrev: Ja det är halvkombin vi har. Den är jätte smidig. Kombi modellen har ju kort bagage utrymme, ungefär som en V50.
Kort bagageutrymme? Det är väl lika långt som halvkombimodellen?
Anders Eldehage
Megapostare!

Skalman skrev:
MrOctavia skrev: Ja det är halvkombin vi har. Den är jätte smidig. Kombi modellen har ju kort bagage utrymme, ungefär som en V50.
Kort bagageutrymme? Det är väl lika långt som halvkombimodellen?
Nej det är kortare. Men ni kan ju alltid testa själva. Då ser ni ju själva och vad ni tycker med lasthöjden.
blackparkas
Normal postare

Mäh...

Inlägg av blackparkas »

Det är ju Ford som gäller om man ska ha lastutrymme till vettiga pengar... att ni inte lärt er det än....!
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Re: Mäh...

Inlägg av Stefan Björk »

blackparkas skrev:Det är ju Ford som gäller om man ska ha lastutrymme till vettiga pengar... att ni inte lärt er det än....!
Ingen Ford på min gård!
Alesand
Superpostare!

Inlägg av Alesand »

En jobbarkompis kör Octavia 1,8t halvkombi. Han köpte den ny -00 eller -01 och har den nya Octavian som bakgrundsbild på datorn.

Med det jag menar är att han är så pass nöjd att han planerar köpa samma modell igen(ny kaross visserligen).
David Alesand
blackparkas
Normal postare

Bah!

Inlägg av blackparkas »

Snicksnack...
"Ingen ford på våran gård" har jag hört sen jag var liten, har dock trots mina snart 26 år m Ford (m snsprång förstabilen som var en Triumph och Camaron jag har som busbil)
Är visserligen bara inne på min 3:e egna Ford men har aldrig varit missnöjd, de andra åren ahr jag åkt fars fordar...
Det är som det är när man köper "gamla" bilar...

Men asså... när det gäller Skoda så har jag ingen förståelse alls..
Plastiga ryss-bilar brukar jag kalla dem som undrar vad jag tycker...
Vänner har en 00:as Octavia som är bland det tråkigaste jag varit med om, känns som att sätta sig i en bil fr 80-talet.
Sen att det är DKW gör saken än sämre.. dyra reparationer efter vad jag förstår...

Och vad är det med Volvo egentligen?
Nya bilar men så kommer de ändå aldrig ifrån traktorkänslan de haft sen urminnes tider. Körde en S80 häromdagen och den kändes som en 740..

Nåja... var man har sin bil och smak...
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Re: Bah!

Inlägg av Stefan Björk »

Tja, vi behöver inte någon "häftig" bil. Snarast en ekonomisk sådan. Och då ryker Volvo. Vilken Volvo drar 0,6 l/mil, som exempelvis Skoda och Audi?

Jag har provkört en Ford Mondeo. Det var som att gå till tandläkaren. Maken till tråkighet får man leta efter. Till och med Skoda är bra mycket roligare än Ford.

Stefan
Ando

Inlägg av Ando »

Lastbilsregistera en disel-bil då. Om du nu vill åka ekonomiskt...
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Stefan Björk
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Stefan Björk »

Ando skrev:Lastbilsregistera en disel-bil då. Om du nu vill åka ekonomiskt...
Låter som lite fusk, tycker jag! :-)
Ando

Inlägg av Ando »

Fusk?

Hellre det än skoda :wink: :tongue:
Andreas Welin
Äger en Bmw, kör en Volvo
Skriv svar