Mindre däck = snabbare bil?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Mindre däck = snabbare bil?
Tjo!
Jag fick tipset att minska omkretsen på däcken för då går bilen snabbare, dvs bättre acceleration.
Stämmer det? Är det t ex stor skillnad på 185/60/13 (1734 mm) och 175/50/13 (1586 mm)? Det borde ju vara det eftersom Det skiljer nästan 15 cm i rullomkrets.
175/60 R 13 (1696 mm) är iofs billigare om man ser till priserna.
Vad ska jag välja? Är det stor skillnad?
Jag fick tipset att minska omkretsen på däcken för då går bilen snabbare, dvs bättre acceleration.
Stämmer det? Är det t ex stor skillnad på 185/60/13 (1734 mm) och 175/50/13 (1586 mm)? Det borde ju vara det eftersom Det skiljer nästan 15 cm i rullomkrets.
175/60 R 13 (1696 mm) är iofs billigare om man ser till priserna.
Vad ska jag välja? Är det stor skillnad?
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Normal postare
- Inlägg: 36
- Blev medlem: 09 jun 2005 11:01
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Mindre däck = snabbare bil?
Jag kan just ingenting om bilar, men mindre hjul innebär ju i praktiken mindre utväxling, och alltså borde ett större vridmoment överföras till asfalten. Bättre accelleration, med andra ord, men i gengäld bör du förlora i topphastighet eftersom motorn går på lite högre varvtal (8,5% om jag räknar rätt) jämfört med originaldäck.Anders Toll skrev:Tjo!
Jag fick tipset att minska omkretsen på däcken för då går bilen snabbare, dvs bättre acceleration.
Stämmer det? Är det t ex stor skillnad på 185/60/13 (1734 mm) och 175/50/13 (1586 mm)? Det borde ju vara det eftersom Det skiljer nästan 15 cm i rullomkrets.
175/60 R 13 (1696 mm) är iofs billigare om man ser till priserna.
Vad ska jag välja? Är det stor skillnad?
Se bara till att inte träffa på polisen med fel däckdimensioner monterade... :-)
/Skalman
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Anders Toll skrev:Det måste ju bero på hur tätstegad den är också, eller hur? Jag kommer inte ihåg om din bil mest är byggd för rattlåsning eller för att svänga också, men det blir ju mer växling...Nicke Nyman skrev:Stämmer de så kommer min BMW bli snabbt!
Om du förstår vad jag menar?
Jag förstår vad du menar... Min är väl tänkt att man ska svänga åt fel håll med den, svänga med bakändan...
Adios!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Om man går efter mina teorier, som oftast är tagna helt ur luften, bearbetade i mjälten, och oftast kommer ut... ja, där bak så att säga...
det finns två anledningar till att byta till mindre däck.
den ena skulle vara om du har en ojämn effektkurva, som stiger med varvtalet. alltså en bil som har effekten på ganska höga varv, och du märker att du ofta får växla ned för att bilen inte har ork i situationer där det hade räckt med endast liiiite högre varv på motorn. För byter du däcken till mindre, så varvar den ju som sagt mer i (förhållande till hastigheten) på alla växlar...
den andra anledningen är att du får en bil som känns aningen mer tätstegad. ja räknade lite på det där när vi byggde kadetten, men kommer inte redit ihåg'et. sen beror det lite på att de högre växlarna på bilen oftast har mindre "mellanrum", så kan bilen upplevas mer tätstegad.
Fast tänk på att om du byter däcken till mindre, så får du (obs! kanske) lägre toppfart. och så har du även mindre "anliggningsyta" mot vägen....
det finns två anledningar till att byta till mindre däck.
den ena skulle vara om du har en ojämn effektkurva, som stiger med varvtalet. alltså en bil som har effekten på ganska höga varv, och du märker att du ofta får växla ned för att bilen inte har ork i situationer där det hade räckt med endast liiiite högre varv på motorn. För byter du däcken till mindre, så varvar den ju som sagt mer i (förhållande till hastigheten) på alla växlar...
den andra anledningen är att du får en bil som känns aningen mer tätstegad. ja räknade lite på det där när vi byggde kadetten, men kommer inte redit ihåg'et. sen beror det lite på att de högre växlarna på bilen oftast har mindre "mellanrum", så kan bilen upplevas mer tätstegad.
Fast tänk på att om du byter däcken till mindre, så får du (obs! kanske) lägre toppfart. och så har du även mindre "anliggningsyta" mot vägen....
Senast redigerad av 1 Hjerpe, redigerad totalt 10 gånger.
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Det finns ju en smidig räknare på hemsidan där man kan mata in hjuldimensioner, utväxling och varvtal så får man fram vilken topphastighet bilen får med olika rullomkrets.
Där går ju också att räkna ut hur fort bilen går på varje växel om man vet utväxlingarna i lådan.
http://www.attitudemotorclub.com/hastighet.shtml
Där går ju också att räkna ut hur fort bilen går på varje växel om man vet utväxlingarna i lådan.
http://www.attitudemotorclub.com/hastighet.shtml
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare